Forfatter |
Mon nogen gider læse laaaaaange indlæg..? |
Alexandra Shirley
Brugere
Antal indlæg: 144
Bopæl: Ballerup
Lagt på d. 09. august 2008 11:16:47 |
|
|
Jeg ville gerne skrive noget mere her (i dette forum) men jeg har lidt svært ved at venne mig til indlæggene, der sådan svæver under hinanden - og den smalle form.
HVis jeg sætte et indlæg ind et sted - vil det måske blive til en kilometer"ting" ingen gider at læse. Så derfor er jeg lidt tavs.
Måske er I bare vandt til at sådan er det her - at I alligevel læser de lange ruller der dukker op.
Alexandra
Redigeret af Alexandra Shirley d. 09. august 2008 11:17:37 |
|
Forfatter |
RE: Mon nogen gider læse laaaaaange indlæg..? |
Mimse
Brugere
Antal indlæg: 1238
Bopæl: Fredericia
Lagt på d. 09. august 2008 11:19:06 |
|
|
Hvis det er interessant så læser jeg hvert et bogstav
Lis
Citat
Visdom er ikke at vide en masse.
Visdom er at vide hvad man skal gøre med det man ved.
|
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 09. august 2008 11:47:51 |
|
|
Det gør jeg også.
|
|
Forfatter |
ofelia
Brugere
Antal indlæg: 658
Lagt på d. 09. august 2008 13:04:37 |
|
|
Jeg gider også.. jeg læser alt både de meget lange og de korte
Tit læser jeg indlæg mere end en gang, fordi det satte tanker igang
|
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 09. august 2008 13:41:42 |
|
|
Jo da , jeg gider også læse de lange , men gemmer dem til jeg har god tid .
Knuser Pia
Lad hjertet være din vejviser.
kærligst Pia |
|
Forfatter |
Alexandra Shirley
Brugere
Lagt på d. 09. august 2008 20:55:30 |
|
|
Hmm okay... bare lige lidt underligt med disse lidt smalle (øhhh ) skrive... (ruller) |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 09. august 2008 21:28:14 |
|
|
Tja, det kommer jo an på øjnene, som ser, Alexandra. Faktisk viser enhver undersøgelse, at det er langt mere læsevenligt med smalle linier end de endeløse linier, hvor alt flyder ud i én køre. Såeh.... det underlige synes jeg findes andre steder.
Og husker man at lave afsnit, bliver det endda meget læsevenligt.
|
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Antal indlæg: 123
Bopæl: Shangrila, Vendsyssel
Lagt på d. 10. august 2008 00:55:07 |
|
|
Smalle indlæg?!?
Det har jeg ikke tænkt over før nu og jeg har brug for at tænke lidt længere over det.
Derimod har jeg en svaghed for stavefejl. De kaster sig ind i ansigtet på mig før jeg læser teksten. Men jeg har en indlært overbærenhed efter det første chok.
Jeg kan godt lide at folk udtrykker sig direkte om et emne uden personligt fnidder-fnadder i form af "smil", "griner" "iiiihhh", "åååååhhh" og jeg finder laaaaaange gentagne vokaler som ubegavede stavefejl selvom jeg med mit hovede godt ved, at det med vilje er skrevet sådan (guderne og guruerne må vide hvorfor!).
Alt kunstigt, uægte, affekterethed og gøren sig til vækker en øjeblikkelig afsky, men som voksen ved jeg godt, at man kan opfatte det som et forsøg på at skabe en god og venlig (søøøød) kontakt ..... det lykkes nu sjældent hos mig.
Et forsigtigt kunstigt smil går an, men det overdrevne virker modsat. På samme måde er det på skrift. Ikke for stor dosis af det søødde, tak!
Den eneste undtagelse for ovenstående er "Snehvide" på Mutare.dk.
Hun har ægte kvindestil - bare superøstrogent!
De aaallerkææærligste knuuuuzzzer
fra Mogens
Redigeret af Meditator d. 10. august 2008 01:04:27 |
|
Forfatter |
Alexandra Shirley
Brugere
Lagt på d. 10. august 2008 07:53:37 |
|
|
Jeg går så ud fra at denne "snehvide" så i virkeligheden er DIG... Jeg laver mange tastefrjl (og stavefejl) fordi mine taster har det med at blive flyttet tundt på at nisser i løbet af natten- så du kan med god samvittighed udlade at læse noget, når der står min navn under...
|
|
Forfatter |
Alexandra Shirley
Brugere
Lagt på d. 10. august 2008 07:55:53 |
|
|
Marita... ja, du har da nok ret... måske er det smalle mere læsebart. Jeg skulle have givet dig en PB om dette - så kunne du have klaret den meget hurtigt med mig.
TAk... |
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Antal indlæg: 123
Bopæl: Shangrila, Vendsyssel
Lagt på d. 10. august 2008 11:23:28 |
|
|
Næh, jeg er ikke bruger på Mutare.dk i øjeblikket.
Når jeg giver ros til nogen, betyder det ikke, at det er til min egen profil. Jeg er dog sikker på, at personen bag "Snehvide" også bruger humor.
Jeg lever fint med andres stavefejl. Det er sjældent noget, folk gør med vilje, og ordblinde skal sandelig også have lov til at være her på lige fod.
Jeg har blot altid haft denne evne til at se fejl. MÃ¥ske kan det forklares astrologisk, numerologisk, kiromantisk eller grafologisk?
Jeg kan ikke gøre for det, og det har sine fordele f. eks. hvis jeg skal læse korrektur, og jeg bliver ikke kritiseret af folk, der kritiserer andre for deres stavefejl.
Nisserne er alle steder, så mine tyrkfejl opdager jeg heldigvis hurtigt og retter om muligt på stedet. Jeg er ikke ligeglad og bruger nogen gange tid på at finde den rette stavning, hvis jeg kommer i tvivl (sjældent).
Som det fremgår betyder dette, at jeg lægger meget mere vægt på indholdet og personen bag skriften end på indlæggets mål i centimeter.
Med hensyn til mine formulerede aversioner, så står jeg ikke alene. Det er et tilbagevendende emne blandt mennesker jeg omgås IRL, pr. email og på nettet i øvrigt. Andre kan have det anderledes, jeg har blot ikke mødt nogen endnu, der giver udtryk for det.
Det kan være at det kommer nu!
Vh.
Mogens
Redigeret af Meditator d. 10. august 2008 11:29:02 |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 10. august 2008 13:23:44 |
|
|
Jeg læser gerne lange indlæg.
Jeg venter dog ofte med de lange til et tidspunkt, hvor jeg har god tid.
Lange indlæg uden afsnit er dog mere anstrengende at læse end indlæg, der er delt op i overskuelige bidder - ihvertfald for mig, så jeg kan kun bifalde Maritas anbefaling.
At der sniger sig nogle "tyrkfejl" ind indimellem, kan godt forstyrre mig. Så er jeg et øjeblik mere forkuseret på, hvad der skulle have stået - fremfor sammenhængen i teksten. Men det er ikke afgørende for, om jeg læser et indlæg eller ej.
Det er ikke fordi jeg vil være sippet; nok nærmere som Mogens fortæller her ovenfor, en evne til at se fejl, og det ærgrer mig af og til enormt, at jeg bliver distraheret - og når jeg opdager, at jeg ikke har fået afluset mine egne fejl, irriterer det mig rigtigt meget.
Jeg er selv slem til at lave lange kringlede sætninger, og selvkonstruerede ord, og skal virkelig passe på ikke at overdrive.
Personlige kommentarer og smileys er som regel med til at gøre en tekst mere levende og spændende, synes jeg; men det afhænger af emnet - det kan også blive for meget - heh, selv for mig
Så Alexandra, ja, jeg vil gerne læse lange indlæg, og selv om der har været nisser på spil i dine indlæg (det er nu sjældent jeg har opdaget det), så kan jeg ikke finde på at springe et indlæg over, bare fordi der står Alexandra som forfatter.
Det er indhold/tema, og så den tid jeg har til rådighed, der afgør om jeg læser og evt. besvarer, hverken længde eller antallet af "drillesætternisser".
kh Randi
(redigeret pga et manglende "d" og lidt kommaer )
Redigeret af Tara d. 10. august 2008 13:37:52 |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 10. august 2008 13:31:14 |
|
|
Stavefejl irriterer mig - hvis jeg finder dem i egne indlæg. Ellers ser jeg dem ikke. Det eneste der virklig kan irritere mig og som bringer focus væk fra det jeg læser, det er når folk skriver "ligger" i stedet for "lægger"
Der er rigtig mange der lige ligger et indlæg ind. Jeg ved ikke hvorfor lige det irriterer mig så meget |
|
Forfatter |
ofelia
Brugere
Lagt på d. 10. august 2008 13:39:48 |
|
|
Jo men det med stavefejl, er jo ikke noget man bevidst gør.
Der kan være forskellige årsager til der smutter en fejl ind.
Måske er det da "træls" for dem der staver perfekt og aldrig
laver fejl
Men jeg syntes da ikke stavefejl betyder noget, og skal afholde
nogen fra at skrive.
Det er jeg jo nødt til at skrive, for jeg er jo en af
"dem med fejlene"
Redigeret af ofelia d. 10. august 2008 13:42:13 |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 10. august 2008 15:09:25 |
|
|
Ofelia, efter min mening er der meget stor forskel på stavefejl og slåfejl. Det sidste er det, jeg reagerer på. Jeg hader, når jeg selv laver slåfejl, for det er tegn på sjuskeri. Men når mennesker har vanskeligt ved at stave, opdager jeg det hurtigt og bærer over med det. For det er en ganske anden sag end at sjuske (jappe, som det hed, da jeg gik i skole) noget igennem.
Desværre opdager jeg ofte sjuskefejl i det, jeg selv laver, og så farer jeg ind og retter med det samme. Men samtidig hader jeg, når andre kan se, at jeg har redigeret i mine egne indlæg, for det er jo tegn på, at jeg ikke har læst igennem, før jeg sender det, om jeg har formuleret mig korrekt.
Mennesker, som ikke staver godt, skal helt klart skrive. Et eksempel er Johnny. Som han selv har fortalt flere gange, er han ordblind, men det forhindrer ham ikke i at skrive, og det tager jeg virkelig hatten af for. Jeg tror ikke, at nogen overhovedet reagerer negativt på, når ordblinde mennesker formulerer sig. Tværtimod, vil jeg mene.
Mai, du er inde på det med "ligger" og "lægger". Ja, den reagerer jeg også på. Og når nogen skriver "for", når det vitterligt er "får", der skal stå i sætningen - for eksempel "du for mange gaver" - så skal jeg lige tænke mig om en ekstra gang.
Eller når der bliver skrevet "farede" i stedet for "for" - jeg ved godt, at i dag må man skrive farede. Men at fare-farer-farede - det er noget, søer gør. Eller bagdel, når det er ulempe. Jeg kunne blive ved. Men igen - det skal jo ikke forhindre nogen i at skrive, jeg bruger bare lidt mere tid på at læse det skrevne, fordi jeg skal tænke mig om for helt at forstå, hvad der menes. Og jeg kan bruge mig selv som eksempel også. Jeg er slem til at skrive lange sætninger med indskud og mange kommaer. Det er noget, jeg skal tænke over.
Det er mit problem, at jeg har det som Meditator og Tara - jeg fanger det med det samme. Og det skal under ingen omstændigheder forhindre nogen i at skrive. Og da slet ikke dem, som ikke kan stave. Det synes jeg også, at Meditator giver klart udtryk for. Og heri er jeg fuldstændig enig. Skriv og lad os glædes over indlæggene.
Tara, du er inde på at krydre tekserne med smileys. Ja en enkelt i ny og næ synes jeg også er fint. Men hvis en lang (eller kort) tekst består af 10-20-30 af slagsen, bliver jeg somme tider irriteret. Det er også én af grundene til, at jeg har valgt, at der her på siden kun er de ni smileys at vælge imellem, som kommer automatisk med php-fusion. Andre har det anderledes med smileys. "Fniiiiis" kan få mig til at krumme tæer - men igen: det er noget, jeg bliver distraheret af og betyder jo ikke, at andre også gør det.
Interessant debat den her. Lange indlæg, ja, nu har jeg jo selv lige forsynet jer med et sådant. - Og endda med en enkelt smiley.
|
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 10. august 2008 15:57:24 |
|
|
Kære Ofelia
Jeg håber så sandelig ikke, at det ser ud som om, jeg på nogen måde "ser ned" på om der er stavefejl i en tekst. Jeg laver da selv en del ind imellem, foruden alle de andre skønhedsfejl; kan vi ikke bare betragte dem som charmefejl? Du ved at uregelmæssigheder er med til at gøre livet mere spændende/charmerende - det synes jeg "tivertifald".
Jeg har bare den svaghed, om jeg så må sige, at mine øjne og opmærksomhed fanges af den slags "uregelmæssigheder" - det har intet at gøre med en teksts relevans eller pointe.
Jeg øver mig på ikke at lade den slags småting distrahere mig og aflede mig fra det, som er vigtigt - nemlig indholdet.
Selvfølgelig skal du ikke afholde dig fra at skrive, selv om der sniger sig en stavefejl ind. Det ville være synd for os allesammen, især for en som mig, der har brug hjælp til at øve mig i, hvad der er væsentligt at fokusere på
knus fra en anden af "dem med fejlene"
|
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 10. august 2008 20:39:21 |
|
|
Jeg læser også laaaaange indlæg*G*
Hvis det er interessant, og det vil sige at mennesket kigger på en mellem linierne, så gør jeg det med stor fornøjelse.
Ha Medi....Jeg VIDSTE jeg irriterede dig *G* Nu ved jeg også hvorfor. Jeg har nok konstrueret mit "skrivesprog" så det suppleres med mit kropssprog i udtryk....MEN...Jeg tror du tilgiver mig hvis vi mødes engang....For jeg ER virkelig som jeg skriver tingene....Griner og Smiler meget, giver masser af knus og kram, og engagerer mig voldsomt i interessante emner....Så der er intet uægte i det.....
Og som jer andre...visse ting kan få mig til at krumme tæer....Ulempen der blev til en bagdel...som du også skrev Marita...DEN er træls...Hørte en kommentator i tv avisen der brugte det...og havde nærmest krampe i tæerne....Men allermest i "talesprog"....Det kan være sødt, at børn beder om "Pipsa" istedet for Pizza....Men en voksen der beder om "låpestejen"? Argh....
Tænker lige lidt over det med sjuskefejlene. For staver jeg forkert, er der stor sandsynlighed for at det netop ER sjusk. Og...øh...det er jo lidt pinligt
Jeg kan kun sige at mit hovede måske er en del hurtigere end fingrene, og at jeg ofte er langt foran mig selv i et indlæg, så det bliver "klampet ned" i al hast.
Som du kan se Alexandra Shirley, Er jeg i min skrivemåde behæftet med en stor del af de fejl, som de andre beskriver *GGG*
Og det bliver de nok VED med at være...For det er nu MIN måde at udtrykke mine følelser omkring emnerne på....Og HELDIGVIS....Endnu har jeg slet ikke oplevet at være "udenfor", tværtimod er folk enormt søde til både at svare og besvare indlæg herinde.
OGSÅ de megalange "spisesedler" jeg af og til får smækket op herinde*G*
SÃ¥ skriv ENDELIG.
KNUS
Timian
|
|
Forfatter |
Runah
Brugere
Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Lagt på d. 11. august 2008 00:24:41 |
|
|
Jeg må ærligt erkende at forum-skriverier og sms'er har ødelagt meget af mit ellers korrekte skrivesprog.
Men samtidig oplever jeg også en megewt større frihed til at formulere sig mere kreativt og at skrivesproget kan blive en slags blindskrift, forstået på den måde at man aflæser personen lige så meget som man læser ordene.
Men for mange *SSSSS* og *GGGGGG* er bare for M E G E T og for mange vokaler kan absolut overdrives så meget at læselysten forsvinder, efter min mening.
Jeg ser også stavefejlene - men kan godt acceptere det et sted som her eller i private breve og mails.
For det kan netop være ordblindhed og at nogen har svært ved netop denne diciplin og samtidig har meget på hjerte, som andre kan have glæde af at høre om.
Bare skal der ikke være stavefejl i aviser og andet der skal hænge ude rundt omkring - ufff
Slåfejl - øhhh dwr set dimt ud og irriterende når man ikke får det rettet.
Oh... lige disse her fluer...... for at holde kunstpauser i sit skrevne sprog.... de danser hen af linierne.... og er brandirriterende og endnu mere irriterende at jeg selv er begyndt at bruge dem..... så meget ......... alt for meget...... *G*
Nu har jeg selv skrevet et laaaangt indlæg , hvor der egentlig ikke står noget særligt.
Men det er totalt frivilligt at læse det !
Kh Runah
--------------------------------------------------------------------------------
Lad det komme som kommer
Lad det gå som forsvinder
Find ud af hvad der er tilbage
Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den.. |
|
Forfatter |
Alexandra Shirley
Brugere
Lagt på d. 11. august 2008 08:51:58 |
|
|
ja...... disse er irreterende..........jeg bruger den her istedet for (-) |
|
Forfatter |
ofelia
Brugere
Lagt på d. 11. august 2008 19:12:09 |
|
|
jeg er godt nok "slem" til at bruge de her......... hvorfor ved jeg ikke, men det må jeg vende mig af med
haha
|
|