Forfatter |
RE: Fuglene |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 02. marts 2010 16:21:14 |
|
|
Heh, ja - det løber jo op efterhånden, synes jeg også....og især min gemal, der inde på DOF`s (Dansk Ornitologisk Forening) hjemmeside, fandt en artikel, hvor der stod, at det ikke var nødvendigt at fodre - at det mest var for ens egen skyld.
Ganske vist ville nogle fugle dø - men de fik mange unger, og kunne hurtigt etablere en god bestand igen...hmmm. Nå, men jeg har ikke så meget imod, at indrømme, at jeg nyder at se fuglene tæt på - så om ikke for deres skyld så for min
Han kom også med en ny talemåde - ikke "survival of the fittest, men "of the fattest" - ved ikke lige hvor han havde fanget den; men det er da ganske vist vigtigt for fuglene at de får masser at "stå imod med" i disse tider.
Ikke så langt herfra er der åbenbart flyttet en natugle ind et sted - det kan høres i skumringen morgen og aften.
Du kan læse lidt om natuglen her - og høre, hvordan det lyder hjemme hos os i skumringstiderne :
http://www.uglekasse.dk/Natugle_01.htm
Marita - hvordan har du lavet din foderblanding ?
Skønt at spætteparret er der endnu - hvordan er det nu - det er flagspætter - ikke sandt?
Redigeret af Tara d. 02. marts 2010 16:21:35 |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 02. marts 2010 17:33:22 |
|
|
Natugler har vi her i haven og mange i skoven overfor. Johnny har jo også lavet en uglekasse efter netop anvisningerne inde på den side, du henviser til, men om der er flyttet nogen ind, aner vi ikke. Vi har hørt lyden af dem mange gange inde på uglekasse.dk - og også de øvrige ugler.
Det er "stor flagspætte" - et par, som bor i haven, de er så fine, hannen med sin røde nakke og hunnen uden den røde nakkeplet.
|
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 02. marts 2010 17:37:02 |
|
|
Nå, jeg glemte at svare på det med maden - vi købte svinefedt, og det (ca. 20% af den samlede vægt) smeltede jeg, rørte alle ingridienser sammen (inkl. hvedemel), indtil fedtet begyndte at stivne, så satte jeg det i aluminiumsbakker, og da det var stift, tog jeg det ud af bakken og satte det udenfor. Noget af det står så i køleskabet endnu og venter på, at de får spist op, for det var en stor portion, og nu er det ikke længere så vanskeligt at finde de frø, vi tidligere har lagt ud til dem, en del af sneen er smeltet, og de kan finde frøene igen, så den portion, jeg lavede, holder rimeligt længe, tror jeg.
|
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 02. marts 2010 20:31:44 |
|
|
Har du godt nok kommet hvedemel i - sikkert en god ide, den synes jeg bare ikke, at jeg er stødt på før...hvilke frø kom du i?
Det er vist en sted med mulighed for masser af forskellige naturoplevelser, der hvor I bor |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 02. marts 2010 20:44:37 |
|
|
Det stod i opskriften - hvedemel til at binde det sammen med og fordi vilde fugle er glade for hvede.
Jeg kom vildfugleblanding, solsikkefrø og peanuts i, det var dem, vi havde købt, så det var det, som røg i.
Opskrifter her:
http://www.dr.dk/DR1/Ryge/tips+og+oplysninger/20071207132409.htm
(jeg kan ikke få linket til at virke med [url] foran og [/url] bagefter, så du kan måske bare kopiere adressen).
Redigeret af Marita d. 02. marts 2010 20:46:40 |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 02. marts 2010 22:02:08 |
|
|
Det lyder som noget jeg skal have afprøvet - tak for forklaring og link
Måske er den der, hvis jeg prøver...
http://www.dr.dk/DR1/Ryge/tips%2Bog%2Boplysninger/20071207132409.htm
Jeg synes ikke selv, at fuglene her gider at spise hveden, når jeg køber vildtfugleblanding; men måske er byfugle blevet forkælede
Det med hveden til at binde sammen med virker som en god ide - så takker - det må prøves
Redigeret af Tara d. 02. marts 2010 22:13:36 |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 02. marts 2010 22:20:25 |
|
|
Hej Marita
Den var der ikke, da jeg prøvede; men min hjemmeboende supporter (og dejlige nørd) , kastede sig over udfordringen ....
Knægten fandt ud af, at linket ikke virkede pga de to "+"`er. I stedet for skiftede han +`erne ud med "%2B" i stedet, så ville den godt æde den - heh - så godt som den lækreste hjemmelavede fuglebolle
Kom forresten til at tænke på, at måske er det byg, som "vores" fugle ikke er så vilde med - det skal jeg ikke gøre mig klog på... |
|
Forfatter |
Bertha
Brugere
Antal indlæg: 470
Lagt på d. 08. marts 2010 13:42:57 |
|
|
Her er spætten som bor i min have. Den forsøgte i dag at hakke hul i kokosnødden fra oven, det så ret sjovt ud.
Mine vinduer trænger til pudsning, derfor er billedet ikke særlig skarp.
Bertha tilknyttede følgende billede:
Redigeret af Bertha d. 08. marts 2010 13:45:57 |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 08. marts 2010 19:10:32 |
|
|
Sikken et dejligt billede.
Spætten ser da godt nok ud til at være meget interesseret i at komme til at smage
Hvor langt væk fra dig sidder den?
Det med vinduerne.... sådan er det vist for mange lige nu, i hvertfald her hos mig |
|
Forfatter |
Bertha
Brugere
Lagt på d. 10. marts 2010 14:05:28 |
|
|
Tara,
den sidder nok 10-12 meter fra mig. Jeg har taget det fra 1.sal, så jeg er nogenlunde foran den.
Ak, ak de snavsede ruder
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 10. marts 2010 16:14:13 |
|
|
snavsede ruder ??
mai_lindhart tilknyttede følgende billede:
|
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 10. marts 2010 17:40:12 |
|
|
Hvor er den smuk , hyggeligt at have i haven
Lad hjertet være din vejviser.
kærligst Pia |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 10. marts 2010 21:02:38 |
|
|
Ja, jeg er også en smule misundelig på Bertha. Og tænk at være heldig at have kunnet tage så godt et billede af den.
Men snavsede ruder ? Nu har jeg i hvertfald pudset det for dig Bertha |
|
Forfatter |
Bertha
Brugere
Lagt på d. 10. marts 2010 22:11:48 |
|
|
Aj, Tak Mai Nu bliver min mand glad, for jeg har været efter ham hele sidste år med de vinduer.
Jamen, jeg føler mig heldig, vores baghave som er en almindelig parcelhus grund, har det masser af liv alligevel, og er guld værd for os. Og både fugle og vore 2 egern er så vant til os, at de knap kigger på os, når vi er derude. Selv da vi havde hund, som opholdt sig i baghaven, så var alt fred og idyl derude. Kun udefra kommende katte og rovfugle, sætter periodevis en stopper for idyllen.
Min mand er på rejse i disse dage, og havde en krise situation, hvorefter han så ringede til mig og sagde 'åh, bare jeg var hjemme, jeg har sådan brug for at stå ved vores køkkenvindue og fordybe mig i fuglelivet i vores baghave'.
Redigeret af Bertha d. 10. marts 2010 22:12:52 |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 10. marts 2010 22:41:54 |
|
|
Årh har i også egern i haven Nu er jeg misundelig. |
|
Forfatter |
Bertha
Brugere
Lagt på d. 13. marts 2010 17:10:04 |
|
|
Ja, vi har hele 2 egern. Der var en lang periode, hvor vi troede havde 1 egern, men så en dag var der 2, og nu kan vi kende forskel på dem.
De hedder i øvrigt Rasmus og Rasmus, og kommer forbi hver eneste dag fordi vi lægger hassel nødder ud til dem. De er så fortrolige med os, at de kan sidde roligt og spise oppe i træerne, mens vi er lige i nærheden. |
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 14. marts 2010 22:09:56 |
|
|
De er bare så nuser sådan nogle egern
Lad hjertet være din vejviser.
kærligst Pia |
|
Forfatter |
Bertha
Brugere
Lagt på d. 11. maj 2010 11:43:25 |
|
|
I går da jeg stod i haven og fyldte kokosnødder med fuglemad, så stod der en ræv og gloede på mig! Vi bor altså i et villakvarter.
Den blev stående, og jeg sagde til den om at gå væk, men den var åbenbart interesseret i, hvad jeg lavede. Jeg stampede og truede, men den gik kun 1 skridt tilbage, og til sidst kastede jeg fuglemad efter den, og løb hen til entredøren da den fjernede sig lidt, så jeg kunne komme forbi. Jeg kunne så stå ved entredøren og se den spise fuglemaden, jeg havde kastet efter den (fedt, havregryn og solsikke kerner).
Jeg havde på fornemmelsen, den var tam......den havde sådan et hundehvalpe frækt glimt i øjet.....i det hele taget ser ræve ud som om de smiler
Jeg var lidt bange, fordi en her i nabolaget for et par år siden, blev umotiveret overfaldet af en syg og blind ræv. Men 'min ræv' var heldigvis sund og rask.
Morale; kast ikke fuglemad efter en ræv, den guffer det bare i sig!
|
|