Forfatter |
RE: "levende mad" |
Timian
Brugere
Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 08. juli 2008 10:55:14 |
|
|
Hej Marita
Jeg henvender mig til Johnny fordi det var ham der svarede på spørgsmålet om C vitaminer. Ikke for at fornærme dig.
Jeg var ikke klar over at C vitaminer skulle have nogen effekt på helvedes ild, men det er da godt at lære nyt.
Hovsa
Bananer indeholder enormt meget frugtsukker og derudover store mængder af stivelse som også omdannes til sukker i kroppen. Så bananer er en af de ting det er klogt at holde sig fra hvis man ønsker at tabe sig.
Mht om vi nok ernæring gennem kosten vil jeg bare sige EN ting..Hovsa..VI ER HER....Vi har været her i tusinder af år...Moder jord sørger for os.
Vi er SKABT til at ernære os her!
Og vores kost er de sidste 200 år blevet endnu mere varieret da vi jo har kunnet få flere og flere fødevarer fra andre verdensdele.
Som tidligere sagt , vil kosttilskud kunne gavne syge eller folk der har været igennem ekstremtudmattende tilstande.....
ELlER FOLK DER BEVIDST VÆLGER EN ENSIDIG OG UTILSTRÆKKELIG KOST.
Det at man vælger IKKE at spise maden, ændrer jo ikke på næringsindholdet i den!
Men jeg vil da foreslå i spisser MASSER af nødder...De indeholder OGSÅ store mængder af Selen.
Brændenælder er fantastiske mineralkilder også.
KNUS og KRAM
Timian |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 08. juli 2008 23:03:06 |
|
|
hovsa skrev:
øhh feder bananer? Der er jo ingen fedt i.
he he, ja stivelse eller kulhydrat som det jo er, kan fede på flere måder.
Kroppen vil helst forbrænde kulhydrat, derefter fedt.
Så får man en blandet kost med både kulhydrat og fedt, tager kroppen energien først fra kulhydraten, og når der ikke er mere af den, nupper den resten fra fedten.
Den overskydende energi ryger på lager som fedt.
Det betyder hvis kroppen får så meget energi at den ikke får forbrændt alt kulhydraten og slet ikke får begyndt på fedten, ryger både kulhydraten OG fedten på lager.
Så stivelsen fra bananerne, vil først forhindre kroppen i at forbrænde den fedt du ellers indtager samme dag (bananen feder indirekte), og skulle du indtage mere kulhydrat end du forbrænder ryger bananen direkte på bagdelen, som FEDT.
Har man indtaget alkohol, kommer det først (før kulhydraten altså), vigtigt at vide hvis man er diabetiker
Knus Johnny
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Antal indlæg: 123
Bopæl: Shangrila, Vendsyssel
Lagt på d. 06. august 2008 13:52:24 |
|
|
Der er rigtig mange informationer i denne tråd og også en del gode råd. Faktisk bliver det lidt for svært, hvis man skal bruge sin stakkelse hjerne til at udregne fordele og ulemper.
Jeg så et opslag i dag, at 100 g peanut giver så mange kalorier, at man skal spille en hel fodboldkamp for at forbrænde dem, og samme mængde chips har næsten ligeså mange kalorier. Et stort måltid med flæskested, sovs, kartofler og rødkål har færre kalorier. Dertil kommer at der intet arbejde er i at spise 100g peanuts eller chips. Hvis man drikker en cola til chipsene er den helt gal. Så hvad er en banan i forhold? Man kan ikke engang sige, at banan er det rene peanuts.
De vandopløselige vitaminer forsvinder ikke straks - de skal lige fordøjes først og optages i kroppen. Jeg tager 10 mg folinsyre en gang ugentlig, hvilket er tilstrækkeligt til at holde niveauet oppe.
Fra naturens side er vi ikke sikret alle vitaminer hver dag, og det betyder ikke at vi får mangelsymptomer ligeså hurtigt som vitaminerne "skylles" ud af kroppen. Hvor lang tid tager det at få skørbug på grund af C-vitaminmangel?
Det kan faktisk være et problem at bruge sin logiske hjerne til at regne ud hvilke konsekvenser der kan komme.
Man kan sikkert blive fødemiddel hypokonder.
Traditionelt tror kødspisere, at kødet sikrer dem proteiner, jern og B12 vitamin, hvilket er rigtigt, men med den tilføjelse, at de også ville være sikret, hvis de spiste vegetarisk!
Men kødspisere tror, at vegetarer er i fare for at få underskud selvom videnskabelige undersøgelser viser, at vegetarer er sundere og stærkere end kødspisere.
Vegetarer behøver blot at spise almindeligt varieret, hvilket betyder, at de kan undlade kødet uden at tænke på "erstatning".
Mangelsygdomme skyldes oftest en nedsat eller manglende evne til at optage bestemte stoffer - ikke manglende tilførsel af stof/fødemiddel.
Det har også vist sig, at æg fra høns, der går ude, har flere pesticiderester i sig end æg fra burhøns. Simpelthen fordi naturen er forurenet, så høns der spiser brændenælder, mælkebøtter, regnorme m.v. får mere gift end de relativt sterile burhøns. Tilsvarende med f. eks. champignon, hvor markchampignon er fyldt med giftrester og tungmetaller!
Er der i øvrigt nogen kvalitetsforskel på økologiske og biodynamiske grøntsager?
Mvh.
Mogens
Redigeret af Meditator d. 06. august 2008 14:07:04 |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 06. august 2008 20:05:13 |
|
|
Ved det ikke Mogens.
Men jeg ved nu af erfaring, og et nyfundet BMI på 23...At kalorierne i peanuts og andet fedt, reelt reduceres til 1/3, hvis man undlader at spise stivelse og sukker . Fordi kroppen må arbejde voldsomt for at få omdannet fedtet til forbrænding, hvor den ved indtagelse af stivelse, kan forbrænde det uden videre, og derfor efterlader fedtet i fedtdepoter.
Kroppen BRUGER altså mange kalorier på at forbrænde fedt.
Men har den et valg, tager den naturligvis sukker og stivelse istedet.
Timian |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 06. august 2008 21:34:01 |
|
|
Ja, det er en sjov effekt Timian.
Faktisk bruger kroppen mere energi til at forbrænde protein end der er i protein
Så spiser man kun protein, kan man ikke tage på.
Men så skal det være rent protein, uden fedt og kulhydrater.
Knus Johnny
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 07. august 2008 09:37:45 |
|
|
Johnny...Jeg spiser masser af fedt....Både det sunde mandler osv og det usunde...f.eks flæskesvær..fed ost osv..Derudover masser af "tunge" kulhydrater....Fra grøntsagerne.
Men uden stivelse og sukker knokler kroppen derudaf med at forbrænde fedt....både det der var på mig og det jeg får i kosten ryger af uden problemer..og uden ekstra motion eller træning....Er nede på 56.5 kilo nu...Det er 14 kilo uden problemer...uden træthed, uden at være sur, uden at føle mig "snydt" og uden at bruge hele dagen på at lave speciel mad.
MEN....De dage jeg "snyder"...f.eks har fået et drys kakao på toppen af cappucinoen....den mindste smule stivelse eller sukker, får vægten til at stå bomstille....så lidt skal der til.....en panering på et stykke kød....tørret frugt...
Var ærligt talt nervøs for ferien...men jeg tog ikke på...stod blot stille, og tabte så et kilo da jeg kom hjem*G*
Så fedt alene feder ikke....det forbrændes mega hurtigt uden stivelse i kroppen.
I går f.eks...rugbrød med rejeost til morgen mad...gulerødder og rugbrød med Gouda ost...og MASSER af det (proteiner)til frokost. delte en pose flæskesvær med Mark om eftermiddagen...Spiste 2 kæmpe blommer. aftensmad Kylling med spidskål, iblandet stegt rød peber og masser af cocktailpølser....Og om aftenen kunne jeg ikke dy mig for at spise både peanuts og et par stykker til af pølserne....kort sagt...en usund dag med masser af fedt.....og jeg vejer 200 gram mindre i dag end i går....Det var en "dårlig samvittighed "dag, pga at jeg jo godt ved jeg burde have spiost mange flere grøntsager.....MEN....for vægten er det ligegyldigt, så længe jeg holder stivelse ude af kroppen....
Man KAN køre den stramt, og undgå både frugt og ekstra fedt, og kiloerne vil rasle af....men jeg har jo ikke travlt, og skal finde en kost jeg kan holde ud resten af livet..
Det er endnu ikke lykkedes mig at indtage så store fedtmængder at vægten gik OP...på trods af både flæskesvær og peanuts...og masser af peanuts....(proteiner igen)
*SSS* Men mandler selvfølgelig en hel del sundere..(og dyrere)
KNUS |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 07. august 2008 09:44:39 |
|
|
Øh.....Men folk kigger mærkeligt på en når man insisterer på at ens flødesovs absolut ikke må indeholde mel eller sukker, for ikke at fede*GGG*
KNUS |
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Lagt på d. 07. august 2008 10:57:42 |
|
|
Mange light-produkter udmærker sig ved lavt fedtindhold, men ekstra stivelse for at bevare den "fede" konsistens.
For smagens skyld vil det være bedre at spise halvt så meget af det fede, men hvis stivelse feder mere end fedt alene, så skulle man jo nøjes med at spise halvt så meget af light-produkterne.
I øvrigt er meget stivelse i købemad gelatine, som laves af slagteriets restprodukter f. eks. okse- og svinehuder og benmel.
Vh.
Mogens |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 07. august 2008 17:25:51 |
|
|
Adr...Nå...men egentlig....hvad er flæskesvær?*G*
Det er enten eller Medi.....ENTEN spiser man grøntsager i plus hvidt brød pasta osv og INGEN fedt....Eller også spiser man ekstra proteiner plus alt det fedt man ønsker og grøntsager, men INGEN sukker hvidt mel ris og pasta....
Og jeg kan bedre undvære is og slik end frikadeller og nødder.....Derfor har det været så nemt*SSSS*
SKAL man spise sukker, eller ting der omdannes til sukker i kroppen....er det en god ide at holde sig LANGT væk fra fedt i ca 3-4 timer før og efter.
ellers havner fedtet i lagrene....
*SSS* |
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Lagt på d. 07. august 2008 21:21:17 |
|
|
"Living on light" kan ikke anbefales!
Mennesker som ikke kan optage B12 får indsprøjtning hver 2.-3. måned, så det holder lidt selvom det er vandopløseligt. B12 lagres faktisk i leveren, og colibakterier i tarmen producerer B12. Man burde tilsætte colibakterier til drikkevandet, ikke? Det lyder bare ikke så godt, at det er tarmbakterier
Vh.
Mogens
Redigeret af Meditator d. 08. august 2008 00:38:58 |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 08. august 2008 00:21:47 |
|
|
Hovsa, har du prøvet Stevia ??
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 08. august 2008 18:19:13 |
|
|
Så må jeg hellere se at få det prøvet. Vi laver rigtig meget jordbærkoldskål om sommeren, og sukkeret er det eneste der irriterer mig i det. Der er alt for meget sukker i. Så jeg vil da staks finde et sted at bestille stevia. |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 08. august 2008 20:40:00 |
|
|
Jeg har læst om det, og havde bestilt inden jeg læste dit indlæg, så jeg blev lidt ærgerlig over, at jeg måske havde betalt for meget, men jeg kan se, at prisen er den samme. Så nu er jeg bare spændt på hvornår det kommer og på at få prøvet det.
Min far har diabetes, og jeg er ikke så vild med desserter lavet på sødemiddel. Men hvis stevia'en er god, så er det problem jo løst. Så jeg glæder mig til at prøve det. |
|