Forfatter |
"levende mad" |
Timian
Brugere
Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 02. juli 2008 10:44:48 |
|
|
Og Nej...Jeg tænker hverken på kriblende kravlende insekter eller andet...Sikkert proteinrigt....men særdeles ULÆKKERT at indtage*G*
Jeg tænker på om der er andre der som jeg, øjeblikkelig kan mærke og smage på maden om den er dyrket eller opvokset under ordentlige forhold?
Jeg er ikke ret rig*G* uden at overdrive har jeg nu i flere år ingen fast indtægt haft...så jeg må spise hvad der er....igår tilberedte jeg en såkaldt "papkylling" store lår købt på tilbud i ved...det går imod mit dyresyn....men de KAN faktisk smage okay...Disse var totalt "energiforladte",,,fuldstændigt uden smag af nogen art....og jeg udbrød " Den kylling har opgivet ævret LÆNGE før den døde" Den har aldrig haft et liv....Jeg opgav og spiste salaten istedet....heller ikke meget guf i den...men dog gnister af "liv"
Er det helt uforståeligt det jeg siger?
Det er ikke kun smagen....det er noget andet...udefinerligt...."LIV"...."energi"....noget der intet har med kalorier at gøre, men derimod med den følelse maden efterlader i kroppen når man spiser den.....
Mens jeg boede på gården og kun spiste vores egne dyr, der havde et optimalt liv, med plads og god føde og muligheder for at lege, har jeg aldrig haft den følelse....maden gav energi og glæde i kroppen.....det samme gælder grøntsager....jeg kan gå helt i selvsving over urter, grøntsager og frugter , der dufter "rigtigt" og som føles som små energibomber at indtage...
Så når JEG bliver rig...........*G*.......Så vil jeg kun spise mad der har "haft det godt" og ikke er sprøjtet med mærkelige ting og sager....jeg vil ikke bare overleve på kalorier og vitaminer....jeg vil fylde min mave med ting der fylder min krop med glæde og energi...Jeg vil spise LEVENDE mad......HVER DAG!!!
(Jeg ville forøvrigt gerne have et par høns herude....har sagt jeg nok selv skulle slagte og plukke dem....Men tænk..friske æg hver dag...og af og til en STOR balje suppe kogt på en høne med smag i....Men manden er bange for katte og fjerkræ....suk)
Om ikke andet...Så må jeg vel dyrke mine grøntsager selv, når arbejdslivet engang er slut.....
Vi har plukket "selvpluk" jordbær " nogen gange den sidste tid.....Oh fryd....Sådan et bær opvokset på friland, uden sprøjtning....det er vel nok en himmerigsmundfuld......
Det er hvad jeg mener med "levende mad"
KNUS og KRAM |
|
Forfatter |
RE: "levende mad" |
Timian
Brugere
Lagt på d. 02. juli 2008 10:49:42 |
|
|
Åh ja...til min fødselsdags middag...der kan vi bestemme PRÆCIS hvad vi vil have....valgte jeg et hjemmebagt økologisk rugbrød, økologisk smør fremstillet på kærne...og en guffedejlig økologisk fåreost......
HVER BID ER PROPFULD AF LIV.....Dejligt dejligt dejligt*SSSS* |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 02. juli 2008 12:53:26 |
|
|
Jeg ved godt, hvad du mener, Timian - i går fik vi f.eks. spaghetti med kødsovs - og det hakkede oksekød - det var så fadt - så trist ... at der skulle ekstra krydderier i sovsen for at få det til at smage ... Men min rødfisk - f.eks. - den var god, frisk, og smagte vidunderligt ...
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
Mimse
Brugere
Antal indlæg: 1238
Bopæl: Fredericia
Lagt på d. 02. juli 2008 14:02:01 |
|
|
Jamen Timian hvad skal dog holde dig tilbage fra at få et par høns ???
Du har jo pladsen til det. Og du har masser af dejlig have der hvor der er de skønneste ting som man kan spise på den ene eller den anden måde. Blev total misundelig da jeg så haven for hvor er det lige en for mig. Vild og bevokset men men orden i tingene. Der er både plads til ukrudt og det vi gerne vil have til at vokse der.
Sæt du hønsehuset ovre i det bagerste venstre hjørne eller nede ved drivhuset.
Faktisk tror jeg pladsen ved drivhuset vil være perfekt.
Og lige nu venter vi på at kunne hente afgrøder i drivhuset. Vores helt egne fremelskede grøntsager - findes der noget der er bedre ???
Knus
Lis
Citat
Visdom er ikke at vide en masse.
Visdom er at vide hvad man skal gøre med det man ved.
|
|
Forfatter |
Runah
Brugere
Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Lagt på d. 03. juli 2008 00:54:44 |
|
|
Jeg tror på levende mad - og levende vand...
Underligt at mange farer sådan op over biodynamisk dyrkning...
Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den.. |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 09:31:39 |
|
|
Iiih Mimse, Jeg kan da ikke skræmme manden væk vel?*G*
Men jo Nuunu...friskfangede fisk er også bare GUF altså....Runah Jeg bor i nærheden af Svanholm...og den lille butik med de skæve lukketider har nogle vidunderlige ting af og til*SSS*
Lad da folk fare...op eller ned som det passer dem....Jeg kan MÆRKE forskellen i kroppen.....et forsøg i kbhs zoo viste forøvrigt at chimpanser der fik serveret øko frugt i et hjørne og konventionelt dyrket i et andet hjørne, valgte øko frugten HVER GANG....Vi behøvs jo ikke opføre os dummere end aberne, vel?*G*
KNUS |
|
Forfatter |
Mimse
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 10:25:22 |
|
|
Timian,.....Han vil da ælske de små der kagler hele dagen fra tidlig morgen
Og så lige ved siden af hans drivhus. Tænk de kan spise det grønne affald han har der
Og så vil han jo elske når æggene kommer på bordet i den ene eller den anden form.
Vi slås selv herhjemme lige nu for hønsehuset. 3 for og 1 imod men desværre er det den stærkeste og den der skal lave huset der er imod
Men det skal nok komme
Knus
Lis
Citat
|
|
Forfatter |
Runah
Brugere
Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Lagt på d. 03. juli 2008 14:02:57 |
|
|
Jamen - det får de da også lov til...at fare op eller ned....undrer mig alligevel bare..
Timian skrev :....Vi behøvs jo ikke opføre os dummere end aberne, vel?*G*
Nej vel -
Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
Redigeret af Runah d. 03. juli 2008 14:09:41 |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 14:07:39 |
|
|
Tro mig...Han vil HADE det...Han er FOBISK over for fugle og katte,,,,Så STORE fugle vil få ham til at panikke totalt*G*
Han er jo STOR og STÆRK min mand....Og at se ham vælte møbler bande og slå om sig i vild afsky, bare fordi en lille fugl har forvildet sig ind i stuen, giver en vis indsigt*SSS*
Jeg måtte RÅBE til ham at han skulle GÅ UD AF STUEN...Så jeg kunne få gelejdet det lille kræ trygt udenfor.
Men han tager smukke fuglebilleder...Men har også et mega...Øh hvad de nu hedder de der ting der forstørrer billedet*G*
Jeg hepper på dig Mimse....øh...Og man kan få folk UDEFRA til at bygge det...Ikke for at lokke*G* Men måske han bygger det for at slippe for regningen?*SSS*
KNUS |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 03. juli 2008 14:11:03 |
|
|
Det med høns - I ved, hvor jeg også har sukket og ønsket og talt varmt om frisklagte æg og så videre...... og for et stykke tid siden sagde Johnny, at det sted, vi lægger vores kompost, vist nok var begyndelsen til et hønsehus. Såeh.... måske
|
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 03. juli 2008 14:54:00 |
|
|
St. Blå har også snakket om at vi skal have en lille høne eller to og måske et får eller tre, og måske en ko - der slog jeg bak! Jeg er bange for køer - hvis vi engang skal ha sådan noget, så skal det være dyr jeg kender fra de er helt små - inkl. den-måske-kommende-ko - hvis alt falder ud, som vi regner med at det gør engang *SS*
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 03. juli 2008 15:09:53 |
|
|
Tja ! må indrømme at jeg i meget lang tid har haft det underligt med mad , bare det at åbne køleskabet lugter mærkelig ( ikke grundet mangelene rengøring )
men næsten lige meget hvad jeg sætter tænder i smager underligt , så jeg ender med kun at spise ost - eller tomater .
Jeg troede så det var noget med overgangs alderen at gøre ti-hi ! jeg fik jo ikke nogen mærkelige ting da jeg var gravid , så måske det skulle være nu
Nuunu , prøv lige at se disse dyr jeg vil tro du sagtens kunne gå godt med sådan en ko .
Da jeg var dyre passer var det den slags jeg passede og min søn kunne ligge oppe på ryggen af tyren Tjal , som den første tyr hed .
http://www.highland-cattle.dk/dansk/hoejlaenderne/fakta_om_racen
Lad hjertet være din vejviser.
kærligst Pia |
|
Forfatter |
Mimse
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 15:31:17 |
|
|
Behøvs ikke noget udefra....Vi kan da selv bygge det sølle hønsehus
Vi er vel stærke kvinder.
Kender godt det der Pia og kors hvor bliver ens kost altså kedelig og triviel.
Mon du er gravid
Jeg tror du skal tage det med ro og så forsvinder det igen lige så stille.
Hmmm...Timian..altså den må du da længere ud på landet med.
Din store mand bange for en lille fugl
Ja det er utrolig hvad vi gemmer indenunder det ydre.
Men ok ok ...så ovre i det venstre skovhjørne der kan de små da ikke gøre ham nogen skade. Han kan næsten heller ikke se dem der.
Lis
Citat
|
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 15:34:38 |
|
|
Tilykke Marita*SSSS*
Det er SKØNT med høns...de er simpelthen så HYGGELIGE*SSS*
Nuunu...Kvit fårene og snup koen istedet*G* Får er decideret DUMME...De har en meget lille hjerne...Har kun haft får EN sommer, så gad jeg ikke DET mere....Køer har store smukke øjne, de er hyggelige og varme, og hvis du får en lille Jersey, er det måske ikke så skræmmende...Jersey kalve koster næsten ingenting, og på 3 år har du en lille smuk ko....mælken er meget fed...der er MASSER af fløde at skumme*SSS* Mine unger sloges om at få først af mælkespanden over havregryn eller cornflakes, for det var jo den rene fløde*G*
Sang med ungerne når vi fodrede de små kalve med mælkepulver blandigen:
Kom her min lille kipkalv, kom her min lille ven, her kommer jeg med spanden, med mælk til dig igen.
Og når du bliver større, og selv får kalv min ven, så kommer jeg med spanden, og henter mælk igen.
Det passede med gåturen op til marken og de var troligt samlet de små, når vi kom*SSS*
Åh jo...Og så i hønsehuset bagefter og klukke dem sammen og smide korn og foder, og samle æg bagefter....Jeg solgte æg ved stalddøren også*SSSS* Og mange fik en rundtur på gården så de kunne se vores dyr havde det godt*SSSS*
Åååååh...suk...nå.....*SSS*
KNUS og KRAM |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 03. juli 2008 17:22:49 |
|
|
Når I nu snakker om levende mad, så kan jeg ikke lade være med at tænke på
"Raw food", det er et amerikansk koncept, så vidt jeg ved, men det er kommet til DK - sikkert for at blive og blive udbredt.
Ideen er, at man bibeholder alt det bedste i råvarerne, ved ikke at varmebehandle mere end op til 42 grader, se det kan kaldes levende mad - det er ihvertfald ikke blevet "dødt" af for hård behandling, og det er så primært - om ikke udelukkende - vegetarmad.
Der er en dansk side, der fortæller lidt her:
http://www.raamad.dk/page1.html
og her kan man se nogle af varerne, der kan bruges i sådan en "diæt".
Jeg kender en, som har levet af Raw Food i tæt på et år nu, og han trives i bedste velgående, så det kan lade sig gøre
Men det er jo en anden snak end høns i baghaven, æg og dyrevelfærd. |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 03. juli 2008 20:32:14 |
|
|
Raw food", det er et amerikansk koncept, så vidt jeg ved, men det er kommet til DK - sikkert for at blive og blive udbredt.
Ja, det er der jo mange på Selvet, som har agiteret for gennem de senere år.
Nu læste jeg så for få dage siden (og kan selvfølgelig ikke finde det igen), at det har vist sig, at det faktisk er temmelig usundt at leve udelukkende af "raw food". Men da jeg plejer at være temmelig alene om at være skeptisk, tænker jeg, at det vil I ikke tro på - altså at det ikke er så sundt, som det er blevet hævdet, og jeg vil forsøge at finde det.
|
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 03. juli 2008 22:52:45 |
|
|
Hmmmm...Tænker mest på hvordan at dække protein behovet*S* Mennesket spiste også før det opfandt ilden....men ikke udelukkende vegetarisk...og nødder osv er ret årstidsbestemt her i denne del af verden.....
*SSS*
Æg og smådyr har helt sikkert altid stået på menuen, og vores fordøjelsessystem er præcis som dengang...
Knus |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 03. juli 2008 23:16:21 |
|
|
Marita, jeg tror på dig |
|
Forfatter |
Mimse
Brugere
Lagt på d. 04. juli 2008 18:57:50 |
|
|
Jeg tror heller ikke det er sundt at undvære vigtige vitaminer og mineraler som findes i maden.
SÃ¥ Marita....Du er ikke alene
Lis
Citat
|
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 04. juli 2008 19:27:47 |
|
|
Der var et forældrepar, som udelukkende havde givet deres datter vegetarmad - og hendes knogler og hele kroppen var ikke udviklet som den skulle.
Der er sikkert flere af jer, der har læst eller hørt det - jeg kan ikke umiddelbart finde mere om sagen; men moralen må vel være, at for lidt og for meget er lige dårligt; det kræver omtanke hvad vi end vælger at putte i munden - og især hvad vi vælger på vores børns vegne.
|
|