Meditator lægger i afslutningen på et af sine indlæg i tråden om naturlægemidler op til en ny tråd, som det kunne være interessant at tage op:
Jeg er absolut tilhænger af civil ulydighed, når regler bliver til undertrykkelse (og Kim Larsen ikke må ryge til sine egne koncerter!). Der burde være en tilladelig nødudgang i et demokrati - hold da op for et godt emne i en ny tråd.
Antal indlæg: 1976 Bopæl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 29. oktober 2008 15:43:58
Civil ulydighed - jo det kan jeg absolut godt finde på, men jeg tænker en del over det, når jeg "bryder reglerne".
Nogle af dem, selv dem, jeg ikke er så vild med, er jo rent faktisk lavet for at få tingene til at glide lettere for os allesammen.
Jeg prøver også på et være en slags eksempel for børn og unge( indrømmer at der både er fejl og mangler) - altså det kan jo ikke hjælpe noget, at jeg går over for rødt, og ikke vil ha at mine unger gør det.....
Jeg er dog tilhænger af, at lovgiverne lader som om, at de stoler på at almindelige borgere har en nogenlunde fornuftig holdning til samfundet, og de behov der er for at få det til at køre så godt som muligt, og derfor ikke lovgiver om "småting", der skal være en vis elastik - som det eksempel denne tråd er udsprunget af - brug af naturlægemidler.
Der er dog nogle uskrevne regler for almindelig høflighed og god opførsel som jeg prøver at overholde, og hvor det ærlig talt pisser mig lidt af, når der så er andre der ikke overholder det. Fx køkultur.
Ej, hvor det irriterer mig, når vi er nogle, der står i kø, og fx skal ind i bus eller tog - vi giver god plads til hinanden, og så kommer der lige nogen skøjtende ind fra sidelinjen, udnytter mellemrummene og går foran.
Hvorfor skal man klumpe sig sammen, så der ikke er plads til at trække vejret, for at undgå at blive overhalet?
Jeg var der da først og der er som regel plads til alle Det er lige før jeg ville ønske, at der kom nogle regler om det ( og de blev overholdt ) - siden der åbenbart er nogle, der ikke fatter de uskrevne regler.
Nå, nej, det går nok endda, jeg er jo et tolerant menneske....., og jeg VED jo, at der er plads nok
Rygeregler er et utroligt følsomt emne - jeg synes ikke selv, at det skal være totalt forbudt at ryge alle steder; og jeg kan bare lade være med at tage til en Kim Larsen koncert fx.
Men steder hvor folk er tvunget til at være sammen fx arbejds- og kursus regi - ryg udenfor opholdslokalerne i pauserne.
Jeg mener ikke, at andre skal "straffes", fordi jeg ikke bryder mig om røg, jeg kan finde andre steder og andre mennesker at være sammen med; men dertil så vover jeg at sige, selv om det nok ikke er populært - at det absolut ikke er behageligt, at være vidne til hvordan et menneske med lungecancer dør - og set i samfundsperspektiv, så er det en ret kostbar affære, foruden alle de andre følgesygdomme, der er en mulig og statistisk øget konsekvens af rygning.
"Civil ulydighed når regler undertrykker" - hvem skal og kan vurdere, hvornår reglerne undertrykker?
Antal indlæg: 2446 Bopæl: Himmerland Tilmeldt: 21.02.06
Lagt på d. 29. oktober 2008 15:54:00
Hmmm....
Jeg overhalede en traktor i dag, for fuldt optrukne streger. Der var fint udsyn så jeg tænkte slet ikke på de streger på vejen. Først da jeg var midt i det kom jeg til at se det.
Til gengæld kørte jeg MEGET længe efter en anden bil i morges, fordi selv om der var stiplede linjer, så synes jeg ikke der var udsyn nok.
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 3
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.