Antal indlæg: 252 Bopæl: Nordjylland Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 31. marts 2006 12:42:54
er Danmark nu et gældsfrit land. Vi har ingen udlandsgæld, alt er tilbagebetalt, vi står faktisk for første gang siden anden verdenskrig med en nettoformue på 36 milliarder kroner
Har i også lagt mærke til at aldrig før har jeg oplevet at folk har så mange penge mellem hænderne, der blir købt ind helt vildt!!
Hvor længe tror i dette opsving varer? Og er det ikke den siddende regering der skal have noget af æren?
Jeg kan ikke se det der med pengene.. desværre I København er det altså dyrt at leve.. Jeg har de sidste mange år betalt mindst 3000 for et værelse.. På et tidspunkt 4200 for to små værelser ialt ca. 25m2 og ejerboligerne er steget 70 %? .. Og nu skal vi til at betale til jyderne mht. kommunehalløjsaen..
Desuden er den fri ungdomsuddannelse nedlagt og mange kurser på teknisk skole ryger nok samme vej.. 10.klasse også.. Osv. osv.. Det er kun virksomheder der har penge..!
Anna
Nogle må fortælle Fogh at ikke alle er lige så autistiske som ham..
Redigeret af Anna d. 31. marts 2006 17:12:42
Denne regering har forringet vores samfund på helt elementære områder!!
Og hvis vi er så forbandet rige hvorfor h....skal der så være 1.000.000 over en million mennekser i dette land der lever under fattigdomsgrænsen!!!
Jeg har ikke noget tilovers for den siddende regering!!
øh, dette skulle nok stå i brokkassen, men jeg farer altså lige i krudthuset når den siddenne råd.. regering får ufortjente roser....
De skulle bl.s hellere bruge nogle penge på kloak systemet og jernbanenettet.....
vi er nogen stykker tilbage der ikke har råd til at anskaffe bil, og snart heller ikke råd til bus eller tog!!
Og tænk hvor pinlig, jeg bor også til leje i et almindnyttigt boligbyggeri. Jeg tilhører affalds danmark, der ikke mærker noget til det enorme opsving, men tillykke med det stykke danmark der er stykket sammen der nu også er ved at genindføre den sorte skole.
Tak for kaffe!
Kærlig hilsen
Anemone
"There´s a crack in everything, thats where the light comes in" Leonard Cohen
Jeg er ked af det, venner, men jeg har ikke noget at brokke mig over!
Og lad det være sagt med det samme: jeg stemmer IKKE borgerligt. Jeg tjener LANGT under halvdelen af, hvad jeg tjente før. Nu om dage betaler jeg kun godt og vel mellemskat, hvor jeg før i tiden betalte skyhøj topskat, selvom jeg kun hørte til i nederste del af øvre kvartil. I dag hører jeg lønmæssigt til i nederste del af median. Alligevel har jeg aldrig nogensinde haft så mange penge, som jeg har i dag. Og det har intet med mit ægteskab at gøre, det var også tilfældet, inden Johnny og jeg blev et par. Det skyldes, at jeg betaler under en tredjedel i skat af, hvad jeg gjorde før.
Så selvom jeg IKKE stemmer borgerligt, må jeg erkende, at jeg som en fattig lus har en langt højere grad af økonomisk frihed i dag, end jeg havde under den forrige regering, og jeg er egoistisk nok til at sige, at det er jeg glad for.
Om det alene er den siddende regerings fortjeneste, at Danmark for første gang siden krigen ingen nettogæld over for udlandet har, er jeg ikke helt sikker på, men jeg har ikke sat mig nok ind i tingene til, at jeg kan bedømme det.
Men jeg synes absolut, at der er et eller andet skævt i, som du giver som eksempel, Anna, at en studerende i København skal betale 4.200 kroner pr. måned for knap 25 kvadratmeter, medens vi i Mern betaler mindre for vores ret store hus på 175 kvadratmeter og 1.400 kvadratmeter store grund. Omvendt er det jo så også sådan, at vi har langt til arbejde og andre aktiviteter. Johnny rejser 260 kilometer til og fra arbejde hver dag og jeg selv 220 kilometer. Det har vi så valgt, medens andre - og for studerendes vedkommende ved jeg godt, det ofte kan være en nødvendighed - vælger at bo i de store byer som København, Århus, Aalborg. Her taler vi om udbud og efterspørgsel. Og vi er selv med til at bestemme prisen for boliger. Min familie har valgt at slå sig ned på Vestlolland. Huspriserne dernede er nærmest latterligt lave. Et pænt stort hus på 150 kvadratmeter koster ofte i månedlig ydelse det halve af de 4.200, som Anne har betalt for 25 kvadratmeter. Igen et udslag af udbud og efterspørgsel.
- og så lige en slutbemærkning: hvad i alverden er der galt i at bo i et almennyttigt boligbyggeri? Det har jeg da gjort hele min barndom og også, da jeg boede i København. Nu har jeg så valgt at bo i en ejerbolig. Og det er langt billigere end det sociale boligbyggeri, jeg boede i i København. Langt, langt billigere. Så med mindre man absolut vil bo i storbyen eller dens umiddelbare nærhed, kan alle være med.
Redigeret af Marita d. 01. april 2006 07:40:22
Lagt på d. 01. april 2006 09:47:51
Jeg vil også gerne slå fast at jeg ikke har stemt på den siddende regering, men at jeg spørger jer om i mener det er pga. dem at vi har et sådan opsving??
Jeg vil også spørge hvad der er galt i at bo i almennyttigt boligbyggeri, der har jeg også HELE min bardom, og også i mine voksen år haft glæde af at bo, og jeg led bestemt ingen nød!
Det med at det er enormt dyrt at bo i kbh. har jo egentlig noget at gøre med at de gerne vil have folk lidt ud af kbh. Det har altid været dyrt at bo i hovedstaden, det er ligemeget hvilket land du kommer til, så betaler man kasse får at bo i en hovedstad. Anna, jeg tror ikke at du betaler mere nu hvor denne regering er ved magten end du gjorde da S sad ved roret??
Hvis I har fulgt lidt med, så er priserne steget med 70 % indenfor de sidste par år grundet rentefri lån og forældrekøb - da jeg kom til København kostede en 2-værelses 400000 kr, nu koster den en million mere.. Der er MASSER af tomme kontorbygninger her i byen.. Der er nok også en del der ryger på tvangsauktion på et tidspunkt.. Nok om ikke så længe.. Så så dyrt har det ikke altid været. Stockholm har haft ry for at være i toppen hvad angår priserne og København har indhalet dem i løbet af kort tid.
Hvis København vil have lærere osv. så må der være alternativer..
Lånet eskalerede i slut-80'erne, det var vist Schlüter? Og har været bragt ned siden..
Min skole ligger også et stykke væk og jeg betaler 500 et eller andet for mit togkort om mdr.. Og har en SU på 4000 kr.. Hvis de vil have unge væk, så må de nedlægge skolerne herinde og rykke dem væk?
Det kan godt være at det er dyrt at bo her, men så skal kassedamerne her i frederiksberg til at betale til nogle kommuner i Jylland, hvor de betaler en brøkdel af huslejen end her.. Det er pga. det med topskatten, som Marita snakker om.. At det er kassedamer osv. der skal betale..
Redigeret af Anna d. 01. april 2006 12:40:25
Lagt på d. 01. april 2006 14:36:59
Hmm........jo jeg følger da lidt med, og den seneste undersøgelse der er lavet viser at Danmark er det land i verden hvor der er mindst forskel på rig og fattig, så hvad er det der er så svært ved at acceptere at det ser ud som det gør.?
Det har ALTID været hårdt at være studerende, du har det ikke sværrere end alle andre studerende, jeg har også selv været på den, og det er bestemt ikke sjovt, men så bliver det vel til gengæld belønnet at man tager en højere uddannelse ved at man hæver en højere løn end den kassedame du snakker om!
I de fleste andre lande er det ikke så normalt at man bor i den by hvor man arbejder, det gør det lidt sværrere i Danmark (eller kbh)fordi det både er arbejdsplads og bo kommune!
Jo jeg kan også godt huske at Schlüter regeringen overtog et totalt næsten gældssaneret land efter at Anker Jørgensen som Socialdemokratiets formand og statsminister havde kørt landet fuldstændig i sænk økonomisk, og den konservative regering måtte ind og indføre kartoffelkur for at vi bare skulle komme nogenlunde ovenpå igen.
Men........stadigvæk,..............jeg stemmer ikke venstre, og har ikke tænkt mig at stemme venstre pga. jeg mener at der er alt for lidt miljøpolitik i deres synspunkter, og her mener jeg vi (hele verden) skal gøre en meget kraftig indsats. Her kan jeg nu stadig savne Svend Auken som jeg syntes gjorde en fantastisk indsats som miljøminister
Antal indlæg: 2446 Bopæl: Himmerland Tilmeldt: 21.02.06
Lagt på d. 01. april 2006 15:33:33
Jeg er en af de rige
Jeg behøver ikke gå sulten i seng. Jeg har et hjem. Jeg har tøj. Jeg har endda en udmærket seng.
Jeg har en bil til når det sner og en motorcykel til når solen skinner.
Og jeg er superglad for at bo i et land hvor der ikke er stor forskel på fattig og rig.
(Men nu er jeg jo også jyde, og vi får jo bare det hele forærende ovre fra de der hårdtarbejdende Københavnere)
- mai
Min holdning til det her, at meget er bestemt af ens valg - og en portion held og økonomisk indsigt. Hele livet er et stort valg......
Jeg har prøvet at indvestere penge - og miste dem. Jeg har prøvet at 'eje' et hus jeg ikke havde lyst at bo i mere, og ikke have råd at skille mig af med det. Ligenu 'ejer' jeg et fedt hus i et smørhul med en stor friværdi i, fordi vi satsede 'rigtigt'.
Det hele kan vende....og jeg har kun migselv at bebrejde/takke.
Bare mine 2 ører
Lagt på d. 01. april 2006 22:53:42
Anna, jeg blir nødt til at give en kommentar mere, for jeg har gået og tænkt på det du skriver! For mig lyder det som at det er meget dårligt at sjælland skal give penge til jylland ved de nye kommunesammenlægninger, har jeg forstået det ret? Man skal som jyde være i taknemlighedsgæld til sjællændere da de giver ud af hvad de har? Sådan som jeg også tror at Mai hentyder (ironisk) til i sit ovenstående indlæg,og som jeg også finder lidt uforståeligt, da det lyder meget småligt i mine ører.
Det jeg tænker over er at som jeg forstår dit indlæg, så vil du gerne have og have, men ikke dele?? Se så fatter jeg NADA! For mig lyder det som at sige til en person der har studeret i otte år at vedkommende bestemt da ikke skal belønnes for sin indsats, men have samme løn som kassedamen i føtex?? (det er på ingen måde fordi jeg vil nedgøre kassedamen, vi er alle lige) Men jeg vil bestemt gerne være med til at belønne dem der er på SU i otte år så de kan få betalt af på deres gæld, den gæld som kassedamen ikke har, med mindre den er selvforskyldt.
Kort sagt mener jeg: Hvorfor vil man gerne have, men ikke give ud??
Ved du godt at det er meget attraktivt for en virksomhed at ligge i kbh fremfor i jylland, da det er en hovedstad? Sådan er det i næsten alle lande. Men er det så rimeligt at andre områder skal straffes for ikke at ligge i kbh.? Er det ikke mere rimeligt at der tværtimod blir lavet et politisk indgreb så det blir belønnet at virksomheden ikke lige ligger i kbh, men godt kan tillade sig f.eks at ligge i sydsjælland, eller nordjylland, så de stakkels kommuner ikke bliver til store bistandskommuner??
Hmm........bare min mening! Men jeg er jo heller ikke studerende mere!!
Antal indlæg: 1857 Bopæl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 01. april 2006 23:50:23
Med risiko for at kaste benzin på bålet, kan jeg kun sige at jeg ikke mener at studerende i dag har det værrer end før i tiden.
Jeg blev i starten af 80'serne med kun su som indtægt, af kommunen, udnævnt til at være forsørgeren i familien, så min daværende kone kunne kun få halv bistand.
For jeg kunne jo låne en masse penge som studielån og statslån, og det gav jo en formidabel indtægt!!!!
At det så har taget mig næsten 17 år at betale den gæld af, ja det gør det jo bare mere surt.
Men skulle jeg studere i københavn, ville jeg nok ikke finde en lejlighed på frederiksberg men måske kikke lidt længere ud efter noget billigere, men det er kun min mening
Og ja, værrelser hænger ikke på træerne, men det har de aldrig gjort.
Jeg valgte studiested efter ventelisten på værrelser, og jeg tror ikke det er blevet hverken lettere eller sværer.
Lagt på d. 02. april 2006 00:14:30
Jeg tror bestemt folk har fået flere penge, men også større behov.
Vi har i perioder, da børnene var små, måtte leve af min understøttelse fordi min mand forsøgte at starte eget firma, og dermed ingen indtægt havde. Når de faste udgifter var betalt var der ikke meget tilbage at rutte med. Men jeg har aldrig følt at vi var fattige. Vi har givetvis ligget langt under den der fattigdomsgrænse Anemone omtaler, men man er da kun fattig hvis man føler sig fattig ?
Jeg kan huske, at da jeg var barn, var der engang en der spurgte om jeg kom fra et rigt hjem, jeg kan ikke huske hvorfor eller hvem der spurgte, men jeg kan huske at jeg svarede, at det gjorde jeg da. Da jeg kom hjem fortalte jeg det til min mor, som grinede højt og forklarede at vi ikke var rige, tvært imod, men jeg følte, at vi var rige. Det er sjovt sådan noget.
- mai
Der er noget her der tyder på at lige børn leger bedst.
Enhver er sin egen lykkes smed.
Sikken en klarhed der hersker over at det er ok at retfærdigheden sådan er forbundet med held og rette invisteringer.
Jeg håber at kassedamen kan få sine børn passet om aftenen, så hun kan gå på skolen og derefter tage sig en videregående uddannelse, der giver hende lige mulighed for alle.
Lige muligheder for alle, det har vi da. Også hende. Hun har nok bare været selvforskyld i at låne penge. Tænk hvis hun bare har lånt penge for at købe tøj og tage på ferie sammen med sin evt arbejdsledege mand og deres måske sammenbragte børn.
Det er da lysende klart, at det er hendes egen og ikke et samfundsanliggende om hvorfor hun sidder der bag ved rullebåndet i supermarkedet.
Vi har jo lige muligheder i dette land. NÃ¥ nej, nu glemte jeg det igen, enhver er sin egen lykkes smed!
Et samfund har de borgere et samfund skal have, siges der.
Og det ser åbentbart sådan ud, at økonomisk retfærdighed er dybt afhængig af hvilke muligheder dit livs invisteringer og din livs opsparing (også din børneopsparing)fysisk, psykisk, mentalt, økonomisk.
Retfærdighed, indlevelse og social ansvarlighed og empati er lige så stille gledet ud.
Økonomisk retfærdighed handler om muligheder, og her er enhver så åbentbart sin egen lykkes smed.. Ejer/lejer/lønmodtager/overførselsindkomst/folkepensionist/studerende/direktør/kassedame etc etc
Måske - retfærdighed?
Tak for kaffe!
Kærlig hilsen
Anemone
Og det ser åbentbart sådan ud, at økonomisk retfærdighed er dybt afhængig af hvilke muligheder dit livs invisteringer og din livs opsparing (også din børneopsparing)fysisk, psykisk, mentalt, økonomisk.
Retfærdighed, indlevelse og social ansvarlighed og empati er lige så stille gledet ud.
Økonomisk retfærdighed handler om muligheder, og her er enhver så åbentbart sin egen lykkes smed..
Du efterlyser retfærdighed, men hvor er din, Anemone. Uden i virkeligheden at kende os, og fordi nogle af os i dag har det bedre, end vi havde før og er glade for det, bliver det pludseligt personligt, og du konkluderer, at vor sans for retfærdighed, vor indlevelse og sociale ansvarlighed lige så stille er gledet ud. Kan du være det bekendt?
Redigeret af Marita d. 02. april 2006 02:12:10
Hvis det bliver personligt beklager jeg, den holdning der er fremherskende i denne tråd er den generelle holdning der også er fremherskende i dagens Danmark.
Og mit årelange sociale arbejde med mennesker på samfundets nederste klasse har sat sine spor, der bevirker, at hvis jeg fornemmer socialt uretfærdighed, kan jeg simpel hen ikke lade være med at komme frem i skoene.
Og dermed er jeg godt klar over at jeg befinder mig på øretævernes holdeplads.
Kærlig hilsen
Anemone
Og dermed er jeg godt klar over at jeg befinder mig på øretævernes holdeplads.
Hvem deler øretæver ud her? Jeg synes faktisk, at de eneste øretæver, som bliver uddelt, kommer fra dig.
Der er vist ingen, som efterhånden er i tvivl om, at du igennem mange år har arbejdet med mennesker på samfundets nederste klasse, og at du er et menneske, som kæmper for de svage. Men fordi nogle af os ikke har behov for at brokke os og har det bedre end før, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vi ikke er socialt ansvarlige og ikke har øje for de skævheder, som findes i samfundet. Det behøver heller ikke betyde, at vi andre ikke hjælper de mennesker, som - med dine ord - befinder sig på "samfundets nederste klasse". Måske er der bare ikke behov for at skilte med det, har du overvejet det?
Men det lyder liddt som om, at du synes, det er uretfærdigt, at vi er nogle, som har det godt og er tilfreds med vore liv?
Jeg føler mig ærlig talt stødt på manchetterne og vil derfor spørge: går det ud over noget, og er det uretfærdigt, og er det socialt uansvarligt, at jeg har det godt, selvom jeg er gået ned med 60 procent i indtægt? Er det uretfærdigt og et udtryk for manglende empati, at jeg har det godt, selvom jeg ikke længere har firmabil? Er det uretfærdigt, og tager jeg noget fra nogen, som har brug for det, fordi vi spiser søbemad et par gange om ugen og er tilfreds med det?
Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne bede om forslag til, hvad jeg kunne gøre anderledes.
Lagt på d. 02. april 2006 11:07:49
Altså, jeg gider bestemt heller ikke have dårlig samvittighed over at sidde rimeligt i det i dag. Jeg gider ikke have dårlig samvittighed over, at vi ikke lånte penge til rejser og tv, og i stedet blev hjemme og undværede en del forbrugsgoder som vores venner havde. Jeg gider ikke have dårlig samvittighed over at jeg i dag ikke har gæld at betale af på. Og jeg gider slet ikke have dårlig samvittighed over altid at have følt at jeg hørte til den rige del af verden/danmark.
Jeg har ikke ubegrænsede midler til rådighed, men jeg har råd til de ting, jeg har lyst til. Jeg føler mig rig, og det vil jeg have lov til. Uden dårlig samvittighed.
Jeg synes selvfølgelig, at det er synd, når folk har bragt sig i gæld som de ikke magter at komme ud af. Jeg synes det er synd når folk ikke har råd til noget som helst fordi de er på SU eller kontanthjælp, eller på pension. Men så må jeg altså sige, at jeg kender folk der får pension, der får mere udbetalt om måneden end jeg gør.
Jeg synes, at det er synd, at folk kan have svært ved at klare sig økonomisk, men jeg gider altså ikke have dårlig samvittighed over, at jeg klarer mig fint på det jeg får, og at jeg er glad for det danske samfund, med alle dets fejl og mangler. Jeg tror nemlig ikke, at de dårligst stillede i danmark ville være i stand til at finde et samfund, der ville behandle dem bedre. Vi har et samfund der giver plads til de svage, vi har et samfund hvor ingen behøver gå sultne i seng.
Og jeg synes da også, at det er værd at bemærke, at mange af dem der klager sig mest, er dem der har råd til både bajere og cigaretter.
- mai
Lagt på d. 02. april 2006 11:28:27
Selvfølgelig er det ikke alle rygere der brokker sig, og selvfølgelig er der også ikkerygere der er brokrøve.
Det var nok lidt et dårligt eksempel jeg nævnte. Håber ikke, nogen følte sig stødte af det.
knuser fra mai
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.