Antal indlæg: 1976 Bopæl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 23. juni 2009 13:42:59
Nu er det midsommer - der er varmt, mange lyse timer, og naturen folder sig ud med al sin pragt - og for mange står ferien for døren.
"Vi elsker vort land...."
Sct. Hans aften er der mange steder i landet traditionen tro Sct.Hans bål, og de fleste steder sættes der sikkert en heks i toppen af bålet og vi gyser af fryd og skræk, når der går ild i hende, lidt afhængigt af hvem vi er, vores alder - og køn måske.
Jeg kan godt forstå de forskellige holdninger der er til om det er på tide at droppe heksen, for fortidens hekseafbrændinger er vist ikke noget ret mange kan sympatisere med i dag. Noget andet er skikke med bålet - at holde sygdomme og dæmoner væk fra folk, fæ og afgrøder.
Jeg kom til at tænke på, om det mon kunne være en ide, at lade heksen flyve i fred uden bål og brand, for egentlig var hun - og han - jo som regel mennesker, der levede i pagt med sig selv og naturen, til gavn og glæde for flere end sig selv - og så istedet komme med hver sin lille seddel eller noget andet, der symboliserer noget vi hver især gerne ville slippe af med i vores liv - vores egne dæmoner.
Hvad med dig - ville din Sct.Hans aften blive "ødelagt", hvis ikke heksen også blev "futtet af" ?
Desuden - husk nu at tjekke bålet - inden der tændes - og allerhelst flyt det, så de dyr, der evt. har fundet sig et skønt skjulested ikke bliver flammernes bytte.
PS - PIGER - har I husket serviceeftersynet - I år flyves der ind fra syd, pga højtryk øst for Bloksbjerg.....
Sidst ankommet gi`r den første øl
Vi ses
Jeg har aldrig rigtig lagt noget i selve det at fejre Sankt Hans, men jeg elsker at fejre midsommer og har altid holdt af at se bålet og mærke stemningen. Desværre er det de senere år ikke blevet til noget, fordi Johnny ikke har samme forhold til midsommer som jeg.
Midsommer symboliserer for mig et vendepunkt, og ved et hvert vendepunkt bliver jeg nok en smule vemodig. Selvom sommeren er på sit højeste - eller måske endda knap nok begyndt - er det et faktum, at vi allerede går imod den mørke tid; næsten inden vi har opdaget, at lyset for alvor er kommet tilbage til vor ende af kloden. Og det synes jeg næsten ikke er til at bære. Men det er kun lige i dagene omkring solhverv, jeg har det sådan. Når det er overstået, nyder jeg dagene og de lange lyse aftener. Og ikke mindst de lyse nætter vi har i vente. Dem kunne jeg godt bruge nogle flere af. Selvom jeg også holder af den tid på året, hvor vi kan se frem til lysets komme. I virkeligheden ville jeg have det meget svært, tror jeg, hvis jeg boede et sted på kloden, hvor dag og nat var lige lang hele året rundt.
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 2
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.