Mad er en af mine største fornøjelser, hele spektret fra et saftigt, dansk æble til en sprød McDonalds pomfrit nydes med velbehag. Men indimellem kommer den dille med at 'ville forbedre mig' og forsøge at undlade de ting, som er dårlige for kroppen.
Senest er jeg faldet for blodtype bestemt diæt, som ikke er en diæt, men mere et skema for hvilke madvarer, man bør holde sig fra i forhold til hvilken af de 4 blodtyper, man er.
Er der nogen, som har erfaring med ovenstående?
Eller som har oplevet, at hvis man udelukker bestemte madvarer kan mærke fysisk forskel?
Jeg troede feks, at det var sundt at spise grovbrød, og det kom bag på mig at hvede produkter (her menes ikke kun den raffinerede hvide mel, men også feks hele hvedekerner) ikke er egnet føde for de fleste mennesker. Men det er jo næsten umuligt at udelukke hvede fra sin kost.......? (Hvede gør min blodtype har svært ved tabe sig.)
Hvis det har interesse, kan jeg skrive stikord ind for de forskellige blodtyper og deres anbefalede føde fra bogen 'Spis efter din blodtype' - af Peter D'Ádamo......ellers en Google søgning giver også info.
Antal indlg: 1238 Bopl: Fredericia Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 25. september 2009 10:28:29
Hej Bertha
Godt du trives med den men der er mange aspekter i den.
Hvad du ikke kan tåle pga din blodtype er måske nødvendig i en anden sammenhæng så det er jo ikke altid det er godt at "lytte" til den slags.
Jeg sørger for at spise sundt og en masse grønt og mindst muligt fedt og så lige lidt synderi ved siden af for ellers bliver livet for surt.
Jeg taber mig ikke kun af maden for der skal bestemt også andre ting til som f.eks motion eller bare nogle gode lange gåture.
Håber du taber dig og at du har det godt med din kost.
Knus
Lis
Citat
Visdom er ikke at vide en masse.
Visdom er at vide hvad man skal gøre med det man ved.
jeg har kun læst min egen types kost råd, og her kan jeg ikke se, at jeg skulle kunne komme i underskud af hverken proteiner, vitaminer, mineraler etc. Måske fordi jeg er 'heldig' at have blodtype B, som går under navnet 'normaden' fordi den har været vant til at tilpasse sig.
Men du har ganske ret i, at man skal passe på med generelle kostråd, fordi, ja, fordi de er generelle.
Jeg har feks en søster som vejer under 50 kg med et højt kolesterol tal, fordi hun spiser for lidt fedt.
Efter bogen bør mange mennesker ikke spise mælkeprodukter og især hvedeprodukter. De 2 madgrupper finder jeg uendelig svære at finde alternativer til.
Jeg finder det bemærkelses værdigt, at hveden indgår i almindelige kost vejledninger såsom madpyramiden, men det skal sikkert ses i lyset af at hveden er uden sammenligning, når det kommer til hvor nemt og billigt hveden kan produceres. De andre korn sorter får i større omfang sygdomme, som de skal sprøjtes og behandles for, så ergo større omkostninger og mindre udbytte.
At det er nemt og billigt at dyrke hvede, gør den jo ikke automatisk sund.
Jeg er ikke på slankekur, men i gang med at komme på benene efter et fysisk kolaps, som føles somom jeg skal starte forfra på en eller anden måde. Og så var det, at jeg faldt over bogen om blodtyper, og sagtens kan overbevises om at ens blodtype har betydning. Hvis ikke, var der sikkert kun 1 blodtype og ikke 4
Det lyder rigtig spændende, hvad du fortæller, Bertha, og når jeg skal være ærlig, har jeg aldrig skænket det en tanke, hvorfor der eksisterer mere end blot en enkelt blodtype.
Hvis jeg dog bare var lidt mere disciplineret rent madmæssigt.... Men jeg vil meget gerne høre mere, og hvis du kunne fortælle nogle stikord om, hvilke fødevarer, der egner sig til blodtyperne.
Antal indlg: 1976 Bopl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt p d. 30. september 2009 21:25:33
Jeg vil også gerne læse de stikord, som du kan finde på at skrive om
Jeg fik engang at vide, at jeg skulle holde mig fra hvede - og det har jeg haft lidt i baghovedet; men mig og disciplin (også madmæssigt) - jeg har dog lagt mærke til, at hvis jeg spiser forholdsvis meget hvedebrød ift rugbrød eller frugt/grønt, så ryger vægten ofte i den forkerte retning. Selvom jeg mængdemæssigt spiser mindre, når jeg får et "hvedebrødsflip". Jeg elsker fx nybagt trekornsbrød - og de andre grove brødtyper, og når der er sådan et nybagt brød i huset, kan de godt komme til at erstatte noget af det grønne.... - og det koster så, når jeg vover mig på vægten.
1.trin må dog være at opdage, at der er en sammenhæng og noget at arbejde med
Frit efter bogen ’Spis efter din blodtype’ af Peter D’Adamo.
Blodtype:
O
Den oprindelige blodtype og den dominerende. O’et står for oprindelige. Kaldes ’jægeren’; personligheden er stærk. En selvhjulpen ledertype.
Kødspiser.
Hårdfør mave-tarm-kanal.
Overaktivt immunsystem.
Ringe tilpasningsevne i ændringer i kost/miljø.
Reagerer bedst på stress med intens fysisk aktivitet.
Kan kun holde sig slank og i vigør med et effektivt stofskifte.
Mht kød, så er det kun svin og gås som O ikke bør spise. Af fisk er det bla sild der er no-no.
Bør begrænse mælke produkter mest muligt.
Af olier er hørfrøolie og olivenolie mest gavnlige. Majs- og tidselolie skal man undgå.
Hvedeprodukter skal helt undgås. Byg, hirsefrø, boghvede og spelt (skal indeholde alle skaldele) kan spises (neutrale).
Grønsager som bør undgås: aubergine, avokado, blomkål, champignon, hvidkål, kartofler, kinakål, lucernespirer, majs, oliven, rosenkål, rødkål, sennepskål.
Af frugt bør man undgå: appelsin, brombær, jorbær, kokosnød, meloner, rabarber.
Af smagsstoffer bør man undgå: balsamico, eddike (alle slags), æblecider, kanel, kapers muskatnød, hvid/sort peber og vanilie.
Ketchup, syltet agurk og chutney skal undgås.
Kaffe, sodavand, spiritus, og sort the skal undgås. (Vin og øl er ok)
Blodtype O er i øvrigt den eneste, som kan tåle tomater (men i begrænset mængde).
Af kost tilskud er B-kompleks, vitamin K, kalcium, jod, mangan, lakrids, blæretang og pankreasenzymer gavnlige.
Når jeg fremhæver det som skal undgås, så betyder det, at alt andet enten er neutral eller gavnligt mad. Det er for omstændigt at forklare årsagen til de enkelte madvarer, som bør undgås.
Jeg fortsætter med de tre andre snarest. Spørg endelig hvis der er nogen madgrupper eller andet som har brug for uddybning.
ps, det skulle være muligt at få sin blodtype bestemt for under 100 kr via nogle firmaer, som reklamerer på nettet. Ens praktiserende læge tager meget mere for det, hvis ikke det står i ens journal og han skal i gang med at tage blodprøve.
A
’A’ for agerbruger. Blodtypen opstod som et resultat af miljø forandringer. Opdyrkelsen af korn spiller stor rolle. Den første vegetar. Sart mave-tarm-kanal. Tolerant immunsystem. God tilpasningsevne til ernæringsmæssige og miljømæssige forandringer faktorer som er i fastboende miljø.Håndterer stress mest effektivt gennem beroligende handling. Har behov for vegetar baseret kost for at holde sig slank og i vigør.
A- typen bør som sagt ikke spise kød, men det er urealistisk for mange. Erstat kød med fisk og fjerkræ og undlad helst helt rødt kød.
Mælkeprodukter skal spises i små mængder og helst kun syrnede mælkeprodukter.
Sojamælk og sojaost er alternativer.
Olivenolie er meget gavnligt for type A. Samme er hørfrø olie, mens majsolie og sesamolie bør undgås.
Nødder og frø kan er god protein kilde for A’er. Dog skal cashewnødder, paranødder og pistacenødder undgås.
De fleste kornprodukter er gode hvis ellers det er fuldkorns. Men hvede skal spises i begrænsede mængder.
Gryn og pasta er ideel mad for A’er. Også her er fuldkorns produkter at foretrække.
Af grønsager bør man undgå aubergine, champignon, hvidkål, chili, kartofler, kinakål, oliven, alle farver peberfrugter, rødkål, tomater og shitake-svamp. Alle andre kan spises.
Af drikkevarer er rødvin og kaffe gavnligt for A’er. Mens sodavand, alm sort the og spiritus bør undgås.
Af kost tilskud skal betacaroten undgås.
B
’B’ for balance. Udvandringen fra Afrika er nået til Himalaya regionen, og man mener den klimatiske forandring ligger som grund for den nye blodtype. Den dag i dag er blodtype B dominerende i Asien, hvor det feks kun er ca 10% danskere, der har den.
AB
Den yngste af de 4 blodtyper og kun mindre end 5% har den. Er sandsynligvis kun 900-1000 år gammel og opstod som resultat af folkevandringer fra øst mod vest. AB er mest komplex at forstå.
Tak for spændende læsning. Jeg fik en gang for længe siden at vide, at jeg tilhører gruppe O - den mest almindelige.
Jeg er rigtig glad for, at jeg kan tåle tomater, for jeg får somme tider uger, hvor jeg bare MÅ have tomater hver dag - flere gange om dagen. Derefter kan der gå måneder, hvor jeg ikke spiser tomater.
Derimod går det mig noget på, at jeg skal undgå rabarber, da det er min favoritfrugt om foråret/sommeren. Men så kan man jo sige, at jeg undgår rabarber resten af året, så kan det vel komme ud på ét, hvis man ikke er så krakilsk
Sild kommer egentlig ikke bag på mig. Jeg elsker sild, men det er sjældent, jeg får det specielt godt efter at have spist sild, hvorimod jeg får det fantastisk, når jeg har spist en hvilken som helst anden fisk - behøver jeg at sige, at jeg elsker fisk.
Og drikkevarerne - hvad skal jeg med øl og vin det kan jeg ikke bruge til noget, suk. Jeg vil have min kaffe! Det er bare typisk, er det ikke
Men jeg er nu meget tilfreds med de ting, som listen viser, jeg skal undgå, for jeg kan i det store hele godt leve med det meste, der er dog visse ting, jeg ikke vil undgå - bl.a. mine ganske få rigtig gode kopper Skåne Roast kaffe hver dag og mine rabarber om sommeren og mine appelsiner om vinteren. Og jeg er ked af, at jeg åbenbart ikke tåler eddike,
P.S. Det er lidt sjovt, at jeg, der beskæftiger mig med shamanismen - urkræfterne - selvfølgelig har urblodtypen. Men på den anden side set, det har vist over halvdelen af befolkningen......
Antal indlg: 2480 Bopl: Spanien Tilmeldt: 20.02.06
Lagt p d. 24. oktober 2009 11:08:52
Ja, det er spændene at læse .
Nu er jeg en A type.
Ikke sært jeg har mave pro. med alt det man ikke må spise .
Det kan jeg godt se at det kan jeg ikke gå ind i da der skal tænkes ALT for meget over madlavningen .
Jeg er vild med kød og det vil jeg ikke undvære , særlig svinekød er dog gået mere over til at bruge kyling i stedet hvor jeg kan .
Men vil da have det i tankerne når der skal købes ind .
Jeg er så da heldig at jeg må drikke kaffe
Da jeg var barn ville jeg ikke spise andet ind havregryn , men skulle spise en kartoffel hver aften , jeg var ved at kaste op af den og jeg tror ikke den er god for noget , når man ikke kan lide det .
Tak Bertha !
Knuser Pia
jeg blev også lidt facineret af bogen om blodtyper og diæter, fordi den også kommer omkring andre ting end maden.
Feks at et hvid og et sort menneske med samme blodtype, genetisk er væsentlig mere sammen lignelige end feks 2 hvide mennesker.
At i Japan går man meget højt op i blodtyper og feks annoncerer ofte i stillings annoncer efter en bestemt blodtype. Faktisk på samme måde som vi bruger nummerologi og astrologi, hvor man forsøger at finde tilhørsforhold til alt muligt fra et bestemt job til en passende ægtefælle.
I bogen inddeler forfatteren maden i 3 kategorier: gavnligt, som virker som medicin, neutral, som virker som føde og undgå, som virker som gift.
Men det er ikke sådan, man vil være i stand til kun at spise 'gavnligt' mad. Det bliver for snævert et mad udvalg.
Marita, grunden til at blodtype O ikke skal drikke kaffe, bruge eddike (syreholdigt) er, at O'er har rigelig med mavesyre, fordi de har været vant til at nedbryde alt det kød.
Jeg kan godt forstå, det er irriterende at læse, men så kan man jo vælge at ignorere det. Jeg er også blevet ret irriteret over at læse, jeg ikke kan tåle oliven, avokado og tomater! Så jeg tænker over det, når jeg spiser dem, og den der oliven jeg tit før snuppede, når jeg nu var i køleskabet alligevel, den snupper jeg nok kun hver 2. gang nu......så en eller anden effekt har det haft.
Pia, A'er er specielt følsomme overfor kartofler, så du har reageret helt naturligt som barn.
Et fif til A'er er hvidløg. A'erne har specielt godt af hvidløg, som virker som antibiotikum og som A'er formår at drage store fordel af.
Jeg er selv B, som jeg har arvet fra min far. Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg er 'nærmere' beslægtet med ham, selvom der kun er 10% med denne blodtype.
Mht brød.......spiser I brød og hvilken slags?
I bogen er der nævnt ezekiel brød, som er bagt af kerner, der har spiret i flere dage, og derefter hakket i en kødhakkermaskine. Og spirerne skal være så og så lange ellers går det galt. Altså et projekt at bage de brød, som på forhånd virker som om det bliver en fiasko. Prøv at google 'ezekiel (eller essæerbrød)brød, opskrift'.
Der skulle dog findes helsekost butikker som sælger brødet.......?
Jeg har i lang tid kun spist langtids hævet brød, som jeg enten bager selv eller køber i Føtex. Når man først har vænnet sig af med gær smagen, kan man slet ikke udholde den, når man får serveret et brød med masser af gær og kort hævetid.
I Føtex har de et brød, der hedder langtids hævet havrebrød, og så vidt jeg kan se, så indeholder det ikke hvede. Men om der er fordi indholdet er mindre end 25%, og de derfor ikke behøves oplyse det, ved jeg ikke. (Men det kan man vel spørge om engang ved lejlighed.....)
Redigeret af Bertha d. 24. oktober 2009 17:54:04
Antal indlg: 1976 Bopl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt p d. 29. oktober 2009 20:10:29
Hej Bertha
Tak for din beskrivelse, som jeg desværre ikke har fået læst så grundigt igennem endnu, jeg skal nok komme med nogle kommentarer senere Vil lige sige, at min blodtype er 0, og det er jeg ikke i tvivl om, da jeg skal tappes i morgen for snart 30. gang
Superbest blev kåret som skurken, der solgte gammelt, ompakket kød med betegnelsen 'frisk'. Men mon de var de eneste?
Hver eneste af de butikker jeg kommer i jævnligt, det være sig Superbrugsen, Føtex og Kvickly, har lavet om proceduren. Nogle dage er kød udvalget som lørdag før påske, minimalt, og hakket kød findes slet ikke, og hvis det gør, er det i gas-paknings udgaven.
Det er godt at nogen udfordrer fødevare branchen, når fødevare kontrollen ikke gør deres arbejde!
Søren,
der er flere steder med opskrifter på ezekiel brød. Jeg synes, det er ret sejt du vil forsøge at bage dem. Så vidt jeg kan læse mig til, er det en kødhakke maskine, man skal bruge eller hur?
Bager du tit brød? Har du prøvet nogle spændende kornsorter?
"En restaurant havde en skoledreng ansat til at sortere brugte tallerkner for mad, der kunne bruges igen. 7-8 ud af 10 restauranter gør det", siger kok.
Det var ikke sandt, da Henning Engstrøm, forpagter af Restaurant Carlslund i Odense, i gårsdagens udgave af Fyens Stiftstidende fortalte, at restaurationens genbrug af flæsk og bacon på den berømte æggekage skyldtes en nyansat kok og kun foregik i dagene mellem den 1. og den 7. oktober.
Det mener i hvert fald en kunde, en forhenværende ansat og formanden for kokkenes forbund i Odense, skriver Fyens Stiftstidende.
For halvandet år siden spiste Vivi Nordencrone og hendes familie Carlslunds legendariske æggekage.
Her fandt hun et stykke flæsk med tydelige bidemærker og forlod restauranten i vrede.
- Den sag har jeg ikke hørt om, siger Henning Engstrøm.
"Det gør alle"
Den 19. oktober i år var H. J. Pahlke, formand for restaurationsmedarbejderne i Odense, til et møde på Carlslund med netop Henning Enstrøm.
Ifølge formanden indrømmede Engstrøm her, at restaurationen genbruger flæsket med bemærkningen om, at det er noget alle restaurationer gør.
- Det har jeg aldrig sagt, siger Henning Engstrøm.
Og tilbage i 2001 var Maria Sørensen ansat som kokkepraktikant på Carlslund. Til Stiftstidende siger hun, at Carlslund også dengang serverede flæsk og bacon mere end én gang.
- Det har jeg ikke kendskab til, siger Henning Engstrøm.
Salatblade blev skyllet rene
Ifølge flere kilder i restaurantsbranchen, som Fyens Stiftstidende har talt med, er det imidlertid ikke noget særsyn, at restauranter serverer samme mad flere gange.
- Det sker rigtig mange steder. Nok på 7-8 ud af 10 restauranter, vurderer Bo Matzen, der er uddannet kok, tidligere konsulent for større restaurantkæder og indehaver af Madhuset Alfred og Kamilla i Odense.
Han har selv arbejdet på flere restauranter, hvor der var genbrug: Blandt andet en restaurant, hvor en skoledreng var ansat til at sortere brugte tallerkner for mad, der kunne bruges igen. Salatblade blev skyllet rene, levnede kartofler røg tilbage i gryden, og det samme gjorde sauceresterne.
"Vil ikke benægte det"
Også fødevareekspert Orla Zinck understreger, at det er mere end udbredt, at restauranter serverer samme mad flere gange.
- Det ved enhver idiot, siger han.
Fødevarestyrelsen har ingen tal på, hvor ofte det sker. Nils Marling, fødevarechef i Fødevareafdeling Odense, har dog hørt folk i restaurationsbranchen sige, at alle genbruger mad, for ellers kan restauranterne slet ikke løbe rundt.
- Men det er ikke min opfattelse, at det er et udbredt problem. Men der er behov for, at vi har fokus på genbruget, så det heller ikke bliver et problem, siger Nils Marling.
Hos Horesta, hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation, kommer det bag på direktør Lone Njor Hulth, at flere eksperter peger på stort madgenbrug.
- Men jeg skal ikke benægte det. Der kan ske fejl, siger hun.
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er ndt til at logge p for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.