Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg03. Maj 2024 15:06
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Navigation

Forside
Astro-Numerology.dk
FORUM

Ny Cirkel

Anbefal Siden

Avatar-galleri


Artikler
Klummen
Galleriet

LINKS som sidens medlemmer anbefaler

Kalenderen

Ugehoroskop
Træk et tarotkort

Kontakt os

Søg

Foreslå foto til Galleriet
Foreslå et link
Markeds Pladsen
Send Postkort

Nyeste artikler
Poveglia øen - Verd...
Winchester Mystery H...
Den røde Løber
Dykning
Waverly Hills sanita...
Mest læste artikler
Numerologi - ...: 12099
Arbejde i fys...: 9935
Pesten: 8254
I Have a Drea...: 7625
Fra bindebrev...: 6583
Fysisk medieskab: 5306
Besøg IKKE e...: 5206
Waverly Hills...: 5163
Et håbløst ...: 4798
Den røde Løber: 4585
Poveglia øen...: 4516
Problemer, de...: 4113
Winchester My...: 4100
Navnet - etik...: 4033
Navneskifte e...: 3941
Dykning: 3934
Net- og andre...: 3899
Spøgelsesjagt: 3786
Bekendtgørel...: 2332
Den sidste dag: 1952
Nyeste links
. Shianti
. Den Frie Arena
. Foenix
. WellnessMp3 - Hypnoterapi på mp3
. Registrer Hatecrime anonymt
. Tusindfryd
. Imod Vold.dk
. Kristoffers Mindefond
. Filmen om Kristoffer - en helt a...
. Skeptica.dk
Mest besøgte links
. Bog & Mystik - ... [4772]
. Trommeværkstedet [1367]
. Eagle Road [1353]
. Dansk Parapsyko... [1102]
. Mona Lindell [1010]
. ORENDA [962]
. CIB software [928]
. MUTARE.DK [925]
. Paranormal Efte... [894]
. Filmen om Krist... [870]
Nyhedsbrev
Kun for registrerede brugere
Tilfældigt profilbillede
27 brugere (77,14%)
Har allerede en Avatar.
Se indlæg
PORTALEN PÃ… ASTRO-NUMEROLOGY.DK | LIDT AF HVERT | Ordet er frit
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Fuglene
Mogens
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 184
Bopæl: Brejning
Tilmeldt: 22.12.07
Lagt på d. 16. januar 2010 14:47:30
Jeg læste at solsorte søger deres føde på jorden. Det siger sig selv at udvalget ikke er særlig stort i denne kolde tid. Så hvis man har de kendte fedtkugler, så placer også nogle til solsortene på jorden. De kæmper en brav kamp for at overleve og kan kun klare sig få dage uden føde. Noget de også elsker, er æbler. Så har du et eller flere i overskud, så ud på jorden eller terrassen med dem.

Vi er jo gode til at fodre ænder og svaner. Men de har altså et godt fedtlag og tære af, så glem ikke havens fugle.

God weekend. smiley

Mogens


Hvis du vil kende meningen med vand, så drik.
Forfatter RE: Fuglene
Runah
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 16. januar 2010 16:51:19

Ja det passer godt med 'mine ' solsorte. Jeg lægger æbler ud til dem på jorden under nogle buske - det er de meget glade for...

Desværre kommer mågerne tit forbi og jager de små fugle væk...

Jeg synes ikke at de færdigretter med fedtkugler, som man kan købe, er særlig gode til de små fugle - de er for hårde .
Meget bedre med hjemmelavet mad...fx. fedtegrever og grevinder smiley

.


Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
www.123hjemmeside.dk/digtercafe
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 16. januar 2010 16:54:46
Du har helt ret Mogens - det er længe siden, at vi sidst har haft en periode, hvor jorden har været dækket af sne i så lang tid.
Jeg var inde i en butik, for at høre, om jeg ikke kunne få -eller købe billigt - nogle af de æbler, som de alligevel smider ud.
Det måtte jeg ikke umiddelbart, så nu skal jeg ha snakket med chefen. I min verden er det fjollet at smide æbler ud, som kan spises af fuglene...det er jo ikke til mig selv, og det er ikke kød, som jeg spørger efter.
Ellers går jeg i en anden butik - det må kunne lade sig gøre smiley

God weekend til sig også smiley

kh Randi
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Mogens
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 184
Bopæl: Brejning
Tilmeldt: 22.12.07
Lagt på d. 16. januar 2010 18:00:08
Du har ret Runah, de fedtkugler er hårde. Men de er bedre end ingenting. Så får de dog lidt næring smiley) Derer jo nok mange som ikke tænker på, eller har tid til at lave de lækre hjemmelavede.

Tara det var da en god ide at spørge butikken om de kan undvære det de smider ud. Jwg ved at mange butikker smider alt det "dårlige" ud.
Hmm tænk hvis flere tænkte sådan på dyrene Tara smiley




Hvis du vil kende meningen med vand, så drik.
Forfatter RE: Fuglene
Mogens
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 184
Bopæl: Brejning
Tilmeldt: 22.12.07
Lagt på d. 16. januar 2010 18:04:17
Jeg faldt lige over dette L

- Udhul et (overmodent) æble, og fyld kogt ris, frø, tørret opblødt frø og bær i. Server med det samme.

- Smelt svine-, fåre- eller oksefedt og tilsæt frø, opblødte bær, nødder, rosiner og majskerner. Hæld blandingen i en halv kokosskal, et plasticbæger, et tæt net eller en anden form, og træk en snor, ståltråd eller kæde igennem. Dæk evt. snoren med flere frugter og nødder, hvis den stiger op til overfladen. Blandingen stivnes og tages evt. ud af formen, hvorefter den serveres i et træ eller hængende ned fra foderbrættet.

- Opblød krummer af groft brød og bland med opblødte bær, frø og nødder. Smør en brødform og tilsæt blandingen, der presses godt sammen. Bag i ovnen ved middel varme til overfladen er gylden og brødet slipper formens sider (ca. 15 min.) og lad brødet køle af inden det serveres.

Derudover er det bedst at fodre om morgenen, så bruger fuglene ikke unødig energi på at lede efter føde !! (Også gerne igen om eftermiddagen)


Hvis du vil kende meningen med vand, så drik.
Forfatter RE: Fuglene
lillemy
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 09.12.07
Lagt på d. 16. januar 2010 19:33:50
Hej
Jeg hænger altså de der fedtkugler man kan købe, op i træet - tænker på at katten ikke får fat i fuglene, når de sidder og er optaget af føden....

Men det er svært hvad der lige er bedst - bare vi husker dem.

smiley


Jeg tiltrækker glæde og harmoni
www.yinogyang.dk
Forfatter RE: Fuglene
Runah
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 16. januar 2010 21:46:59

ja det er jo selvfølgelig ligemeget hvad man hænger op bare det er noget de spiser af.. *S*

Oplever bare at når det fryser bliver de så sten hårde at de mindre fugle ikke kan spise afdem - men de større fugle kan selvfølgelig bedre..smiley

Har lige en Gourmet opskrift til de finere fuglemiddage....

Store åbne grankogler
Peanutbutter
Vildtfuglefrø

Grankoglerne smøres med peanutbutter, som derefter rulles i vildtfuglefrø .
En snor sættes i og samtidig med at fuglekoglen ser dekorativ ud, så er det både et vitaminrigt og nærende måltid for havens fugle...

Husk også vand, der skiftes ud, når det er frosset...



smiley





Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
www.123hjemmeside.dk/digtercafe
Forfatter RE: Fuglene
ofelia
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 658
Tilmeldt: 11.09.06
Lagt på d. 10. februar 2010 19:37:25

Har stadig mit juletræ i haven.. Jeg har blandet fedt og fuglefrø sammen
Blandingen har jeg kommet på stammen og på en del af grenene på træet.
smileysmiley
sikke det svinede men jeg kan love fuglene er vilde med det. De sidder i læ inde i juletræet og "hakker " mad af de grønne grene.. for naturligvis ryster jeg det fri for sne af og til... i dag var der ca 8-10 solsorter, og senere en mase småfugle..
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 10. februar 2010 23:46:34
Er du vild Ofelia, det lyder som en super ide, at bruge dit juletræ som cafèsmiley

Kan der virkelig være så mange solsorte så tæt på hinanden ?
Her i haven flyver fjerene, for der er et par solsorte, som virkelig dominerer - og bruger næsten mere energi på at jage de andre væk, end de får ved det, de når at spise.

Jeg har delt maden ud på tre-fire forskellige steder efterhånden, for at de andre også skal få lov til at komme til.
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Runah
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 12. februar 2010 01:33:19

Har du ikke plads til et lille kattehus på altanen, evt fore den med flamingo, så den er godt isoleret .... og så sætte noget mad ved siden af ?

Whiskas stinker langt væk, aner ikke hvad der er puttet i det, men kattene er tit vilde med det og når denne her så har lært, at på din altan er der catcafé , så kan du jo bare blande det op med noget andet ...
Kunne kattemissen mon ikke godt finde ud af det ?

Ved godt at det ikke er så godt at knytte kattene til et bestemt sted, hvis man ikke kan have dem boende . Men altså - de fryser også og er sultne....

Ligner den en kat, der er hjemløs eller noget...?

.




Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
www.123hjemmeside.dk/digtercafe
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 12. februar 2010 07:47:04
Joan - jeg kan godt forstå, at denne lille kat har snuppet dit hjerte, og måske er Whiskas det som hun vil elske - vores egne katte kan ikke fordrage det; men det finder du ud afsmiley

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt ved din fortælling om at hun må være hjemløs, da hun ellers ville have været smækfed, jeg kommer nemlig til at tænke på en kat, som jeg og min mand på samme måde ville være gode ved med lækker mad og fløde, engang for maaaange år siden.
Vi kom til at snakke med nogle naboer om denne kat. Hun var også daglig gæst hos dem og nogle andre - og - vidste vedkommende, så boede hun et sted, hvor hun fik masser af mad smiley smiley
Nogle katte ka`, hvad jeg ihvertfald ikke kan - spise alt hvad jeg har lyst til, uden det kan ses smiley

Men uanset, om hun har et sted eller ej, så nyder I jo hinandens selskab - og det er vel det vigtigste smiley
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 12. februar 2010 07:58:44
Forresten, så søgte jeg på ordet "kat" og fandt bl.a en tråd, hvor du havde lagt et billede ind af nogle katte - er en af dem "din" kat?

http://fusion.astro-numerology.dk/forum/viewthread.php?forum_id=28&thread_id=2345&pid=24825#post_24825
Redigeret af Tara d. 12. februar 2010 08:02:07
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 18. februar 2010 23:06:40
I dag havde jeg lige været ude at fodre - for anden gang - og smidt et æble...og vupti, så var der besøg af en sjagger.

Jeg tror, de sidder og holder øje med, hvornår der kommer noget mad - også de fugle jeg ellers ikke ser...sjaggeren har jeg ikke lige set i laaaang tid; men det er også noget siden, der har været æbler på menuen.

Jeg har lavet en blanding med palmin og forskellige frø.
Er palmeolie ikke være lige så god som animalsk fedt?

Det er længe siden, jeg holdt op med at købe vildtfugleblandinger - jeg synes, at der er for meget, som ikke bliver spist, så hellere købe noget, der bliver spist... og det er ikke mejseboldene, som er populære her.
Det er som om, der er forkskel på dem - som regel holder de længe, og bliver kun brugt som nødrationer af fuglene; men en sjælden gang får jeg åbenbart fat i noget, der friskere - eller hvad det er, de forsvinder med det samme.

Lige nu går jeg ude på landet hver dag - og et sted har der været lagt halm ud, det må være til rådyr o.lign - det så ud som om, der var interesse for det - der var ihvertfald en masse spor deromkring. Det gør mig glad, at se, at der er nogen som tænker på de andre dyr også.
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Bertha
Brugere

Antal indlæg: 470
Tilmeldt: 03.03.07
Lagt på d. 19. februar 2010 10:01:22
Jeg har fået en drossel som fast gæst. Den deler æbler med solsorterne - når de altså ikke jager den væk. Jeg har ikke før haft drosler.

Dem vi har flest af er kværker finker. Dompapperne er her heldigvis igen, de lyser så utroligt op her i sneen.

Jeg køber heller ikke vildtfugle blandingen, men udelukkende solsikkefrø.
Og så laver jeg en fedt og havregryns blanding, som er ret populær.

Hvordan serverer du fedt/frø blandingen, Tara?
Jeg har fyldt i kokosnødder, men fuglene har ikke fundet ud af det endnu. Indtil videre har jeg hældt det i en skål med bagepapir i. Og så ellers lagt det på fuglebaddet, men det er ikke idelt for så kommer der skader, krager og måger - og rotter om natten hvis man er uheldig.

Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 19. februar 2010 13:14:08
Hej Bertha

Jeg har ikke fundet en god løsning til at servere blandingen. Det er da garanteret en super måde, sådan som du beskriver det med kokosnødderne - fuglene skal nok finde ud af det. Jeg lægger det på en tallerken på jorden og ellers på bunden af fuglehuset. Jeg lægger ikke så meget ud af gangen. Jeg går ofte ud med mad til dem flere gange om dagen, så jeg tror ikke det bliver noget problem med dem jeg ikke vil have besøg af.

Her er der også dompapper, kvækerfinker, solsorte, spurve, grønsisken, grønirisk, gulspurv, sjaggeren og så en rødhals - den er gået hen og er blevet min favorit lige nu. Der kommer også et par duer - men de er så forslugne, så jeg leder dem spise lidt, og så kommer jeg til at røre mig bag vinduet - og så er de væk.

Gad vide om det er ræven, som er kommet igen - der er ihvertfald nogle spor i sneen, som jeg ikke lige kender - en kat roder vel ikke rundt i sneen efter mad, og går der, hvor sneen er rigtig dyb ?

Her er den lille vimse rødhals smiley
Tara tilknyttede følgende billede:

http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Bertha
Brugere

Antal indlæg: 470
Tilmeldt: 03.03.07
Lagt på d. 19. februar 2010 20:02:02
Rødhals, sådan en har jeg også. Den ser super-yndig ud og vi kan komme tæt på vores. Vi har aldrig haft mere en en af gangen - mon ikke de har territorier?

Jeg er kommet i tvivl om vores drossel er en sjagger! Jeg læste de holdt til i Nordjylland og Nord Sjælland.
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 19. februar 2010 22:11:43
Har du et billede af den - eller ligner den måske den, som jeg "fangede" i går?

Jeg har altid troedet at solsorte var sorte - hanner med gult næb - og hunnerne mørkt næb, og så måske nogle hunner, der var mørke brune; men jeg fandt ud af, at en fugl, med ret spraglet bryst i lysere brune farver også var en solsort - så der blev jeg snydt - troede jo, at det var en speciel slags drossel.... Men hvad - solsorte hører også til i drosselfamilien, så det smiley

men her er sjaggeren smiley
Tara tilknyttede følgende billede:


Redigeret af Tara d. 19. februar 2010 22:12:57
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Runah
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 22. februar 2010 02:07:06

Ejj . sikke da et fantastisk billede af den smukke rødhals.. og sjaggeren er også virkelig dejlig i den hvide sne... åh de små tæer... smiley

Sidder også i mit køkkenvindue og betragter alle fuglene, når de holder formiddags eller middags komsammen ... har også nogle fotos, men kan ikke komme så tæt på med mit kamera, som disse her..

Må jeg låne piplingerne her - de skal med i min fotosamling af vinteren. ? Håber det er ok ?

Go nu nat og gå nu lige hjem - i fjerene... smiley

knus Runah


.


Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
www.123hjemmeside.dk/digtercafe
Forfatter RE: Fuglene
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 22. februar 2010 12:48:59
Hej Runah

Heh, sikken et udtryk - piplinger - jo, de må gerne bo hjemme hos dig også smiley

Mine billeder er beskåret en del, men heldigvis sørger 12 Mp for at der er noget at tage af - og at det godt kan lade sig gøre at se, hvad det skal forestille alligvel smiley
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Fuglene
Marita
Super Administrator

Brugers avatar

Antal indlæg: 4788
Tilmeldt: 17.02.06
Lagt på d. 28. februar 2010 16:19:57
Sikke dejlige billeder Randi smiley Vi fodrer fuglene hele året rundt - dog mest her om vinteren, og vi syntes, vi brugte mange penge på det, så derfor ville vi prøve igen at lave en blanding selv. Jeg prøvede for et par år siden med et noget nedslående resultat - jeg glemte at sætte det ud til dem, da det var afkølet.

Men i dag har jeg faktisk lige lavet en blanding selv, og jeg har netop været ude med første portion. Solsortene er gået i krig med det og spætteparret ligeså. De helt små fugle ser også ud til at være interesserede i blandingen.



Redigeret af Marita d. 28. februar 2010 17:41:00
http://fusion.astro-numerology.dk
Side 1 af 2 1 2 >
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 1
Ingen brugere online

Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Peter
25. april 2024 18:53
Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.

Peter
15. april 2024 21:59
Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!

Peter
17. juni 2023 22:54
:-)

Peter
11. oktober 2022 18:40
????

Marita
21. maj 2021 14:22
Peter, tak for dit indlæg i "Dagens Danmark" - og undskyld det sene svar.

Replikarkiv
MÃ¥nen off
CURRENT MOON
Dybdemassage, healing, kurser m.v. off
off
Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg
© EyCom Kommunikation og PR og Astro-Numerology.dk 2004-2011.

Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen).
Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.

1526357 Unikke besøg
Powered by PHP-Fusion 2003-2005 and Matonor.de