Forfatter |
Stemmer eller instrumenter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 10. april 2006 10:45:49 |
|
|
Når jeg lytter til musik, med sang, så er det meget meget sjældent at jeg lytter til ordene.
For mig er sangen mere ekstra instrumenter, de understøtter melodien og glider ligesom sammen i en størrer helhed.
Min fantasi sætter billeder på, og jeg kommer langt omkring undervejs, meget langt væk fra de ord der bliver sunget.
Jeg har faktisk kun én gang i mit liv hørt en tekst i hele en sang, det var meget meget svært fordi fantasien hele tiden kæmpede for at rive mig med, men i dette ene tilfælde VILLE jeg høre hele teksten, men det var enormt svært.
Hvordan har I andre det, med sang og tekster?
Knus Johnny
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
RE: Stemmer eller instrumenter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 10. april 2006 11:08:20 |
|
|
Jeg lytter altid efter teksterne, som for mig er det væsentlige, og hvis så melodien er god, og den fanger, så er jeg solgt. Men nu ser jeg lige, at din overskrift er stemmer eller instrumenter, og hvis du spørger, om det er stemmerne eller instrumenterne, jeg hører, så er det et godt spørgsmål, det er vist begge dele, men for mig er ordene det væsentlige.
Redigeret af Marita d. 10. april 2006 11:09:16 |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Lagt på d. 11. april 2006 21:12:44 |
|
|
Jeg mente egentligt begge dele, for mig er melodien væsentlig, og stemmerne bliver til instrumenter.
Det betyder intet om de synger dansk eller russisk, jeg hører aldrig ordene alligevel
Det gør det selvfølgeligt sværer at synge med
Men det lyder jo heller ikke så kønt alligevel, så det er der nok ingen der er kede af alligevel.
Knus Johnny
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 11. april 2006 22:57:57 |
|
|
Stemmer eller sang .... Når jeg hører den grønlandske eller canadiske strubesang får jeg altid gåsehud, jeg synger det lidt selv, (prøver) men slet ikke på samme imponerende plan, som ægte strubesangere kan. Der synes jeg, at man bruger stemmen som en reelt instrument.
Synes også, at det er helt vildt smukt, hvis man hører en sang og personen virkelig bare kan synge - så er det også et instrument, der forstærker melodien. Men kan også godt lide at høre sang for teksternes skyld, for mange følelser bliver jo udtrykt gennem sang, igennem stemmens register og det er jo også rigtig skønt ... så jeg tror, at jeg hører begge dele - både den glade melodi & tekst til "Knaldrøde Gummibåd" til store ballader eller kirkesang.
Knus, Nuunu |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Lagt på d. 13. april 2006 02:38:43 |
|
|
Jeg forbinder også bestemte sange med bestemte oplevelser.
Og disse oplevelser dukker op lyslevende når jeg hører dem.
Det er både sørgelige og mundre oplevelser der er linket sammen med forskellige sange.
Det er lidt morsomt når det sker.
Men det samme sker med lugte, der er bestemte lugte/dufte som "starter" en oplevelse der ligger gemt i hukommelsen.
Knus Johnny
|