Jeg undrer mig over, at der er forskel på Jylland og Sjælland med hensyn til at bruge ’du’ og ’De’. Der hvor jeg kommer fra (Jylland), lærte vi i skolen, at engang, sagde man ’De’ til ældre mennesker og andre man ville vise respekt. Der var bare ingen, der praktiserede det mere, fik vi at vide. Så jeg har aldrig haft ordet ’De’ i min mund undtagen når det drejede sig om flertal.
Nu bor jeg så på Sjælland, og her gør man det. Man tiltales meget ofte ’De’ i butikker, i telefonen når man ringer og bestiller tid hos frisøren osv. De første gange det skete, tænkte jeg, ’eeewww, virker jeg SÅ gammel’, men senere opdagede jeg, at det ikke havde med alder at gøre, at det er noget man gør her.
Efter at have vænnet mig til det, synes jeg egentlig, det er en pæn, høflig og respektfuld tiltale måde mellem mennesker, der ikke kender hinanden.
Men bruge ordet selv – det kan jeg ikke finde ud af…..det ligger bare ikke i min mund……
Præcis mine ord, Natasja. Jeg synes også, det er en dejlig måde, man kan tiltale mennesker på, som man ikke kender godt. Høfligt og ordentligt.
Og jeg vil fortsætte med at sige De, Dem og Deres, for det er ikke - som mange mener, er det mit indtryk, et udtryk for afstandtagen, men i stedet, præcis som du er inde på, respekt over for fremmede.
For mig har det aldrig været fremmed at tiltale andre mennesker med De, Dem, Deres. Jeg har gjort det lige siden barndommen og vil, som nævnt, fortsætte.
Men jeg erkender, at jeg kun gør det over for mennesker, som er ældre end jeg selv. Jeg har uhyre svært ved at skulle sige De til en person, der er yngre end jeg.
Redigeret af Marita d. 21. april 2006 15:47:24
Jeg vil også sige, det er vel måden man er opdraget på,jeg har lært fra barnsben af, at ældre folk,ældre ind mig, dem siger jeg de til, det skylder jeg dem,men dem på min alder og ynger siger jeg du til, kun i nogle tilfælle kan jeg finde på at sige de til dem, jeg har også lært at man rejser sig op i bus, tog ovs,for ældre folk, og folk men små børn.jeg vil sige som Marita, det er et tegn på respekt for et andet menneske.Men jeg vil også sige ligesom Natasja, jeg føler mig gammel når der bliver sagt de til mig, for jeg føler mig ikke gammel, og det er man vel heller ikke når man er i 50erne.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kan, men det er vel noget man kan lære?
Jeg er osse opdraget til at vise hensyn og respekt for mine omgivelser, og det er jeg glad for. Men jeg lærte ikke at sige 'De'.
Fornyelig på vej ind gennem bankens 2 glasdøre, kunne jeg se en yngre, klatøjet mand med en barnevogn, der var på vej ud. Jeg holdt begge døre for ham og han nåede at takke 5 gange.
Jeg tror 'De' kan bruges på begge måder: 'skabe afstand' eller 'i respekt'.
Den måde jeg har oplevet det på, har været 'i respekt' - og det værdsætter jeg.
Men jeg forstår osse, at det kan bruges til at skabe afstand - og bruges nedladende.....så forhåbentlig opdager man forskellen.....
Antal indlæg: 2446 Bopæl: Himmerland Tilmeldt: 21.02.06
Lagt på d. 21. april 2006 22:42:19
Jeg er jo også Jyde, og har lært det samme som Natasja.
Men min mor og mormor var fra Sjælland og de brugte "De" Jeg opdagede dog, at min mormor kun brugte det overfor folk hun ikke brød sig om. Min mor brugte det ikke så meget, for herovre skaber det afstand, det er kun de "fornemme" der siger "De". Dem der føler de er mere end andre. Sjovt med de kulturforskelle vi har
- mai
Happy skrevJag känner mig inte mer respekterad av att man använder ett annat ord för att tilltala mig, det är sättet/måden jag blir tilltalad på som visar på om jag får respekt eller inte.
Næh, det forstår jeg udmærket, og det er såmænd heller ikke derfor, at jeg sætter pris på anvendelsen af De, Dem, Deres. Det er snarere det, at jeg kan vise andre - især gamle mennesker - respekt ved anvendelsen af præcis den tiltaleform. Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om tanken om at sige du, dig, din, dit til et gammelt menneske med meget mere livserfaring end den, jeg har.
Antal indlæg: 1323 Bopæl: Hjortshøj Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 24. april 2006 18:30:32
Bruger også tiltaleformen "De" til ældre mennesker, med mindre de siger, at jeg skal bruge "du". Det har jeg altid gjort, har lært det fra barnsben fra min far af... For mig er det et udtryk for respekt for den måde, som de ældre har talt på i gamle dage. Når jeg selv bliver gammel, vil jeg også foretrække at de unge siger "du" til mig, fremfor f.eks. "Hey Yo" - eller "Dude" som måske er ved at blive normal tiltaleform nu tildags ...
Knus, Nuunu
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 2
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.