Forfatter |
Homo sapiens - monogam/polygam? |
Natasja
Brugere
Antal indlæg: 812
Lagt på d. 22. april 2006 15:07:51 |
|
|
Så vidt jeg ved, påstår videnskaben at mennesket er polygamt....?
|
|
Forfatter |
RE: Homo sapiens - monogam/polygam? |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 22. april 2006 17:11:23 |
|
|
Jeg kan ikke lade være at spørge om, om du så er åbenlys polygam (begrebet skabs-poly, findes faktisk)? Altså når du starter et forhold, så fortæller du partneren, at du ikke kan være 'tro'?
De videnskabelige undersøgelser går på, at det ligger i mandens natur at sprede sin sperma til så mange som muligt.
|
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 22. april 2006 18:43:43 |
|
|
Jeg tror på, at mennesket af natur er polygamt, og at det er samfundsbestemt, at de fleste holder sig til en enkelt partner (ad gangen). |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 22. april 2006 21:53:11 |
|
|
Jeg tror også at det er noget samfundsbestemt. Men også med til at sikre at børn vokser op i trygge rammer. Hvis ellers folk blev sammen. Det er en fordel for alle, at folk lever sammen som familie.
At folk har andre ved siden af ægtefællen har vist alle dage været kendt. |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 22. april 2006 22:06:09 |
|
|
Hvis ellers folk blev sammen. Det er en fordel for alle, at folk lever sammen som familie.
Nu findes der jo altså familier, hvor det bare ikke går, og hvor alle - også børnene - er bedre tjent med, at forældrene får en chance for at opbygge en tilværelse hver for sig, og hvor børnene samtidig også får en mulighed for at være sammen med glade forældre i stedet for en mor og far, som altid er mere eller mindre tvære, og som altid mere eller mindre skændes. |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 22. april 2006 22:39:28 |
|
|
Ja ja, men nummer et vil jo altid være, at forældrene bliver sammen. Men sommetider kan det næstbedste være det bedste.
Det var ingen kritik af dem der bliver skilt, blot en (måske) forklaring på, hvorfor vores normer er blevet som de er.
- mai |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 23. april 2006 00:34:00 |
|
|
Happy, undskyld jeg var så direkte
Jeg synes det er helt fint, hvis man spiller med åbne kort - men kun hvis man gør det.
Kommer til at tænke på 'swingers'. Der går par jo oftest sammen til arrangementerne, så de kan vel betegnes som rendyrkede polygame? Jeg læste fornyelig, at deres klubber til stadighed får flere medlemmer. Gad vide om vores normer er i forandring, eller om det bare bliver praktiseret mere åbenlyst nu end tidligere?
|
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 23. april 2006 14:35:17 |
|
|
I datidens Grønland var der ikke noget, som hed monogami. Der gjaldt det om at få så mange børn som muligt - som så kunne forsørge de ældre, og hvis der var hungersnød og ingen mad, så var der større chancer for at mennesket ville bestå hvis man var flere. Der var jo også det med indavl .... Så jo flere forskellige, man var sammen med, jo sundere børn. Der var også flerkoneri i datidens Grønland ... Hvis en fanger var dygtig, nyttede det ikke, at han kun havde een kone, for hun kunne jo ikke alene lave alt det hårde arbejde med at bearbejde skind til tøj dengang. Vi kendte jo ikke noget til (undskyld udtrykket) middelalderens fordomme - det gjaldt om overlevelse (stammer begreberne "monogami" og "polygami" egentlig ikke derfra - med Kristendom, Gud, Guds ord og dem, der praktiserede Guds ord og fortolkede dem?) Jeg tror at europæerne og "de hvide" opfandt disse begreber, for som Mai har skrevet, så er nok noget "samfundsbestemt", noget man er opvokset med i generationer ... Ikke sagt at det er OK at være monogam eller polygam, (og heller ikke, at jeg er racist når jeg skriver "de hvide" - ved bare ikke, hvordan jeg ellers skal skrive det - tværtimod - jeg selv er et "mulitetnisk" mix af norsk, dansk, spansk og grønlandsk *S*) men jeg tror at det ligger i mennesket akkurat som i de fleste dyr - det der med polygami - et simpelt spørgsmål om at sprede sine gener og derved sikre artens beståen.
Selv elsker jeg ideen om monogami og det med at finde den eneste ene og leve godt og lykkeligt som en familie, men hvis familien ikke fungerer, så synes jeg at det er i orden at skilles, for hvis man er en ulykkelig forælder giver man det jo videre til sit barn eller børn ....
Men som Natasja skriver, så er det sjovt det med Swingers klubberne rundt omkring i verden. Hvis begge parter er indforstået med det og bruger gummi, har jeg sådan set ingen invendinger imod det ... Jeg er ikke sikker på, at vi har sådan en klub heroppe - samfundet er for lille til det, men igen - derfor kan det jo godt foregå i det skjulte
Knus, Nuunu
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 23. april 2006 17:19:11 |
|
|
Det hænger jo ikke sammen at vi er polygame af natur, når vi alle drømmer om 'den eneste ene', som Nuunu skriver. Man burde føje et ord foran 'monogam': serielle monogame. Og bruge ordet i stedet for 'polygame'. Det ville lyde lidt bedre
Jeg har læst, at for mænd er sex og kærlighed to forskellige ting, mens det for kvinder hører sammen. Og det bekræfter Mars/Venus-bøgerne jo også. Så vi kvinder burde jo, hvis vi vil manden det bedste: acceptere
Men nej
|
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Lagt på d. 23. april 2006 23:05:27 |
|
|
jamen, jeg tror at det er noget, vi er opdraget med det sidder i rygraden på de fleste af os - jeg tror at alle mere eller mindre ønsker det med "den eneste ene" men med mit eget baglands udgangspunkt, så har der været tider, hvor det var artens beståelse, og det fuldt ud acceptabelt både fra kvindens side at manden havde flere koner, flere børn rundt omkring. Vi havde jo også de famøse "lampeslukningslege" i gamle dage heroppe - nutidens gruppesex, om man vil, og man syntes at det var smaddersynd, hvis et par, der kendte hinanden, fandt hinanden i mørket .. Hey, det er jo en slags swinger klub i nutidens begreb - det er først nu, det sådan går op for mig, at man kan kalde det det. Men dengang, var der jo et formål med det, nemlig tilførelsen af frisk blod ....
Kvinderne var såmænd glade nok for en ekstra hånd, og der var ingen sure miner, det var derimod mændene, der kunne blive jaloux, hvis f.eks en storfanger havde mange koner - det gav jo også en slags status ......
Jeg ved som sagt ikke, om vi er monogame af natur eller ikke, men jeg tror det ikke, hvis jeg skal være helt ærlig ...
Knus, Nuunu
Redigeret af Nuunu d. 23. april 2006 23:12:16 |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 24. april 2006 11:45:40 |
|
|
Nuunu, du skal så bare slå op på DeGuleSider under 'Lampesluknings-lege-klubber' og ikke 'Swinger-klubber'
Jeg synes det er herligt at høre dine autentiske beretninger. Det giver stof til eftertanke.
knus
|
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Lagt på d. 24. april 2006 12:36:34 |
|
|