Findes det?
Jeg har for nemhedsskyld kopieret følgende:
Korruption udbredt i Danmark
10. dec. 2005 00.04 Indland Opdat.: 10. dec. 2005 06.49
En ud af fem danske virksomheder har inden for de sidste to år oplevet økonomisk kriminalitet.
Og hver tredje danske svindelsag involverer korruption, mens det i resten af Vesteuropa kun er hver syvende sag, vurderer revisionsfirmaet PricewaterhouseCoopers.
- Korruption i Danmark stikker virkelig ud i forhold til resten af verden, siger statsautoriseret revisor Søren Primdahl Jakobsen til Politiken.
I de årlige opgørelser ligger Danmark ellers traditionelt i top som et af de lande, der har allermindst korruption.
Tyveri mest udbredt
Den mest udbredte forbrydelse er dog ikke korruption, men ansatte eller chefer, der stjæler, laver underslæb eller på anden måde sikrer sig økonomisk vinding.
Det kan være den lille bogholder, der fusker med kolonnerne og sikrer sig selv lidt ekstra kroner.
Men i hvert sjette tilfælde foregår svindelen på højeste plan, hvor en topchef har sat sit fingeraftryk ved for eksempel at fuske med regnskaberne.
PricewaterhouseCoopers anslår, at svindelen årligt løber op i en halv milliard kroner for de 750 største danske virksomheder. Fra: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/12/10/000137.htm
Et eksempel fra min egen lille verden: Jeg er mod min vilje, blevet patient hos den nye læge som købte(/ overtog) den praksis min sædvanlige læge ejede, før han gik på pension. Dette på trods af man frit kan vælge læge. Ved henvendelse til kommunen erkendte man, at det ikke havde gået til ’efter bogen’….
Den ’almindeligt udbredte forbrydelse’: at stjæle lidt med hjem fra arbejdspladsen; er næsten så almindelig, så vi ikke tænker over det……vi kender alle nogen, der gør det, men vi gør det jo ikke selv….for de fotokopier vi lige tog på arbejdspladsen, deeettt er jo ikk' det samme.....
Hvad mener I, hvad har I selv oplevet – er vi gået hen og blevet en nation af ’småsvindlere’….?
Vi kender osse til skattesnyd her, men hvor udbredt det er, ved jeg ikke. Jeg tror, det efterhånden er lidt svært, fordi flere og flere af vores registre er sammenkørt de senere år.
Hvis vi skal snakke om national sport her, så må det være at hyre sort arbejdskraft; Vi aftaler et stykke arbejde med en håndværker, som vi betaler 'uden regning'. Dvs staten går glip af moms og skat fra håndværkeren. Jeg har selv været ude for flere gange, en håndværker ikke vil arbejde for mig, fordi jeg ikke vil betale ham sort. Og omvendt har jeg hyret håndværker og foreslået sort arbejde
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 1
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.