Laust Lauridsen, er selvstændig konsulent med firmaet Cultory. Laust er oprindeligt uddannet læge og har beskæftiget sig meget med kreativitet.
Laust fortalte, at lige før en såkaldt ”Aha!”-oplevelse lukker hjernen ned for synscentret i hjernebarken – tilsyneladende en måde at opnå meget dyb koncentration på. Han opfordrede derfor til, at man gav sig selv lov til at lukke alt andet ude og koncentrere sig om opgaven. Opgaven skal have lov at blive en ”besættelse” eller ”den store kærlighed”.
Han beskrev arbejdsdelingen mellem hjernebarken (der skaber orden) og krybdyrhjernen, som nærmest repræsenterer kaos. Han så den kreative proces som en bevægelse fra kaos mod orden – hvor katastrofen er den modsatte bevægelse. Undervejs i den kreative proces møder man barrierer som tabuer, fornuft (vi tør kun tænke det, vi rationelt kan begrunde) og den sociale kontekst (normer, hierarkier osv.).
Laust gav fem tips om kreativ hjerneaktivitet:
1. Vælg dit fokus med omhu (jf. ovenstående om koncentration – der kræves fokus)
2. Formuler en positiv udfordring (motiverer bedre)
3. Giv dig selv tilstrækkelig tid (koncentration kræver tid)
4. Find idéerne (han citerede Picasso: ”Jeg søger ikke, jeg finder”)
5. Få idéerne ud af hovedet – også de ufærdige (altså: del dem med andre!)
Ja bare så frygteligt strukturerede*G*.....Jeg vil tilføje noget mere: LEG MED IDEEN*SSS*
Lad den i tankerne køre helt ud i de yderste konsekvenser på enhver måde.
Var det ikke Nietsche der sagde: "ud af kaos fødes en dansende stjerne"..*SSS*
Men kloge tanker . Tihvertifald.
KNUS og SMIL
Spring til debat:
Besgende
Gster online: 1
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er ndt til at logge p for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.