Forfatter |
Rugbrød..... |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 20. juli 2006 11:18:20 |
|
|
Hvad skal vi med rugbrød??
Ja nogle vil nok mene det er lidt provokerende, men jeg syntes det er lidt morsomt.
Mange kan se det hos den generation der fik børn i 50-60'erne at "fik man ikke kartofler med sovs" så havde man ikke fået noget
Der er nogle der har samme holdning til rugbrød, det er grundstammen i et hvert sundt måltid, og man kan ikke leve uden.
Det mest ekstreme jeg har hørt omkring dette er at "det er da derfor de er så underernærede i Afrika, de spiser jo ikke rugbrød"
Jeg kan godt spise uden både kartofler, sovs og rugbrød og stadigvæk føle det er et måltid, men jeg kan godt lide også at få det, men det er Ikke et must, hvordan har du det med det?
Velbekomme - Johnny
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
RE: Rugbrød..... |
Timian
Brugere
Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 20. juli 2006 11:30:18 |
|
|
Jeg mener ikke rugbrød er et "must" hvis man vel at mærke på anden vis sørger for rigeligt med fibre og tunge kulhydrater. Det lyse brød er noget MØG...det omdannes lynhurtigt til sukker i blodet og fylder ikke meget i maven. Så rent kostmæssigt ER rugbrød et lille underværk. Det mætter....det sørger for god tarmfunktion....og du holder dig mæt LÆNGE.*SSS*
Kan godt lide rugbrød...ISÆR hvis det er hjemmebagt og med hård skorpe og luftig kerne...UUUUHM*SSS*
KNUS |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 20. juli 2006 12:10:56 |
|
|
Ja, nogle vil finde spørgsmålet provokerende, bl.a. jeg, men det kommer næppe bag på dig.
Rugbrød indeholder en vis portion fibre, som er ganske betydeligt større end antallet af fibre i hvidt, blødt brød og boller til at riste, som ikke har noget som helst med et måltid at gøre.
Redigeret af Marita d. 20. juli 2006 12:12:23 |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Lagt på d. 20. juli 2006 12:20:59 |
|
|
I har ret, rugbrød er mere sundt end hvidt brød, men det var ikke spørgsmålet
Det var nærmere: Kan I undvære rugbrød?
Det er et faktum at hvidt brød indeholder hurtigere kulhydrater end rugbrød (og pasta og ris og.....), og at der er flere fibre i, men fibre kan fås andre steder
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 20. juli 2006 12:26:11 |
|
|
Ja, fibre kan fås andre steder. F.eks. i grøntsager. |
|
Forfatter |
Runah
Brugere
Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Lagt på d. 20. juli 2006 12:26:12 |
|
|
Rugbrød med ost og rød/ grøn/gul peber...... det kunne jeg ikke undvære.
|
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 20. juli 2006 12:26:16 |
|
|
Man KAN undvære en masse ting....jeg VIL ikke undvære det*G*
Og mine unger får ikke lov at slippe heller. Det er ren sund fornuft *SSS*
Langt den letteste måde at sørge for de får hvad de skal have.
KNUS |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 20. juli 2006 13:33:16 |
|
|
Altså ... rugbrød er bare godt. Jeg ville ikke undvære det, og kan heller ikke :-))
Jeg ved ikke noget bedre end en skive rugbrød med mattak-stykker - det er simpelthen for godt
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 20. juli 2006 14:26:56 |
|
|
øv, jeg troede nogen havde lagt en god opskrift på hjemmebagt rugbrød ind. |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 20. juli 2006 15:02:08 |
|
|
Rugbrød med skærpekød. Muuuuummmmmmms. |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Lagt på d. 20. juli 2006 15:37:33 |
|
|
mmmmh marita .... *SSSS*
eller skærpekød med kartofler *SSS* også en himmerigsmundfuld *S*
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Antal indlæg: 812
Lagt på d. 20. juli 2006 21:01:40 |
|
|
Johnny:
I har ret, rugbrød er mere sundt end hvidt brød, men det var ikke spørgsmålet
Det var nærmere: Kan I undvære rugbrød?
Det kommer helt an på situationen. Jeg er opvokset med rugbrød og har altid anset rugbrødet for 'brødet'. Jeg har endda i en årerække bagt selv af surdej. Da vi boede i usa var rugbrød ikke let tilgængeligt - hvilket gjorde jeg blev total fixeret på, at det var det jeg havde lyst til - og intet andet. Alle fødevare butikker blev finkæmmet - men ingen rugbrød. (Noget de kaldte 'pumpernickel' kunne fås. BRRDD) Med venners hjælp fandt vi noget i en etnisk butik jeg kunne acceptere. Det var langtidsholdbart - helt uden udløbsdato og pokkers dyrt. Hvis det kom en tur i brødristeren kunne smagen/konsistensen af rugbrød anes. Det stads overlevede jeg på
Da vi flyttede tilbage til Dk havde jeg mærkeligt nok ikke den store hang til rugbrød Jeg var nok blevet vænnet fra Idag er jeg mere til spelt rugbrød og den slags. Rugbrød med alle mulige forskellige kerner er yt både hos mig og madeksperterne
Så jo som situationen er nu, kan jeg undvære rugbrød. Men hvis jeg flytter udenfor Dk får jeg måske hang igen
ps Jeg har en veninde i San Francisco som ikke boede så langt fra den danske bager i nord californien. Hun købte rugbrød til mig engang jeg besøgte hende. Sødt, ikke? Hun kan jo bare ikke gøre for at den danske bager i CA er blevet så amerikansk, at dejen tilsættes kanel !!!!
Redigeret af Natasja d. 20. juli 2006 21:40:37 |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Lagt på d. 21. juli 2006 09:44:09 |
|
|
Jep....De blasfemikere putter endda kanel i KAFFEN også!!!*GGG*
Og man må nærmest INSISTERE på at få sin kaffe MED koffein!!! Og popcorn risikerer man at få med SUKKER på! BVADR....*GGG* |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Lagt på d. 21. juli 2006 14:04:01 |
|
|
Kanel ... og hasselnødder ... det er ganske skrækkeligt at de finder på den slags.
Var i 96 i usa og skulle ind og hente kaffe for mig og manden i en slags statoil-tank .... en kæmpe maskine, jeg blev totalt forvirret, havde aldrig set noget lignende, og var for genert til at spørge mig frem på mit bedste skoleengelsk, så jeg tog noget, der så ud til at være kaffe med mælk, men det var faktisk hasselnøddekaffe med mælk - iirrk-bvadr - så det endte med at min mand gik ind og hentede alm. god kaffe med koffein og mælk
har også set lyserøde og gule popkorn med hhv. hindbær og vanillesmag *gyser* ha ha ...det minder mig om ... da jeg i sin tid arbejdede på thule-basen (som jo også er amerikansk) kunne man få cigaretter med kirsebærsmag *GGGGGGGG*
Citat: Min forlovede
Redigeret af Nuunu d. 21. juli 2006 14:06:43 |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Antal indlæg: 812
Lagt på d. 21. juli 2006 21:27:41 |
|
|
Alt brød i usa er tilsat meget mere sukker end vi er vant til. Det har jeg bogstaveligt talt svært ved at sluge Og det bliver kun værre når de så tilsætter kanel. ALT brød minder om kage.......forestil jer lige en inkarneret rugbrødsspiser med føtex's baconleverpostej som livret, sætte en amerikansk udgave til livs: rugbrød med sukker og kanel og dåseleverpostej af ukendt oprindelse/indhold: Det kan kun være nedtur
Jeg synes osse usa skal have ros: De har et kæmpe bredt udvalg af 'fastfood'. Og noget af det er faktisk ernæringsmæssigt i orden. Og vel og mærke til rimelige priser.
En ting som jeg savner er pizza i deres udgave: ingen kan lave pizzaer som de kan hos 'Papa John'. At de sikkert er ganske usunde (ligesom her i Dk), er en anden snak. Men ros for deres fastfood skal de have. Det savner jeg her i Dk.
|
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 12. september 2006 16:33:07 |
|
|
Jeg er vild med rugbrød og spiser meget af det i dk.
Men her har jeg vændt mig af med det for det er meget besværligt at få fat i og da jeg er alene om at spise det , tja ! så har jeg droppet det .
Men før jeg flyttede her til, ville jeg have sagt det kan jeg ikke undvære .
Men jeg køber så det groveste brød jeg kan få fat i her , men det bliver aldrig det samme .
Og nu forstår jeg hvorfor der er SÅ mange der har sukkersyge her i spanien , hvis hvidt brød bliver omdanet til sukker ( føjda )
Knuser Pia |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 17:22:48 |
|
|
Pia Lerche skrev:
Og nu forstår jeg hvorfor der er SÅ mange der har sukkersyge her i spanien , hvis hvidt brød bliver omdanet til sukker ( føjda )
Om det hvide brød giver mere sukkersyge end andet, det skal jeg lade være usagt, men kroppen optager kun energi som sukker, så rugbrød omsættes også til sukker
Knus Johnny
|