Forfatter |
David |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 09. september 2006 13:37:01 |
|
|
For mange år siden havde jeg en Penneven i Tyskland. Han var amerikansk soldat, udstationeret i tyskland. Han sad i fængsel i tyskland fordi han havde voldtaget 2 unge piger og derefter skudt dem, den ene døde, den anden overlevede. Jeg fik hele historien, uden undskyldninger og bortforklaringer af hvad han havde gjort. Det var uhyggelig og skræmmende læsning. Han havde samlet de 2 meget unge piger op på en mørk vej hvor de stod og blaffede, derefter kørt ud i skoven og begået ugerningen. Detaljer vil jeg undlade. Derefter kørt hjem til sin kone og gået i seng. Han synes ikke selv han havde gjort noget forkert. I sin forskruede hjerne, og omtåget af stoffer, synes han egentligt pigerne havde fået hvad de fortjente. Jeg synes det er helt utroligt uhyggeligt at et menneske kan tænke på den måde.
Han fik mange års fængsel for det, selvfølgelig, men han fik også psykologhjælp. Man kan måske mene, at det er ofrene og deres familie der har krav på hjælpen. Men det var den allerværste straf for ham. Det gik op for ham hvad det egentlig var, han havde gjort. Hvor mange liv han havde ødelagt, ikke bare pigernes, men også deres familiers liv. Den erkendelse var for ham langt værre end fængselsstraffen. Han skulle leve med erkendelsen af, at han havde begået noget så frygteligt.
Jeg er ikke noget naivt eller godtroende menneske, men Davids historie rørte mig dybt. En mand der kunne gøre den slags og være så kold, han kunne rettes op. Han kunne bringes til forståelse af, hvad han havde gjort.
Det bringer ikke pigerne tilbage, men jeg tror David blev et andet og bedre menneske, et menneske der ikke længere var farlig for andre. |
|
Forfatter |
RE: David |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 10. september 2006 01:06:22 |
|
|
Det er ikke alt vi skal forstå. Sommetider skal vi lære at acceptere i stedet for at forsøge at forstå.
Min morfar som jeg altid har haft et tæt forhold til, han har raget på min datter da hun var lille. Jeg fik det først at vide flere år efter. Det var utroligt svært at håndtere den viden. Jeg fortsatte med at besøge ham på plejehjemmet, men ikke ret tit. Jeg havde meget svært ved at være i nærheden af ham. Alligevel tog jeg ham hjem juleaften. Jeg kunne ikke nænne, at han skulle holde jul på plejehjemmet.
Min morfar har altid betydet meget for mig, jeg holdt så meget af ham, men samtidigt hader jeg ham for det han har udsat min datter for.
Livet kan være grufuldt når de mennesker vi stoler på og elsker viser sider af sig selv som er så totalt uacceptable. |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Antal indlæg: 812
Lagt på d. 10. september 2006 22:09:54 |
|
|
Hvad skal der mon til før det går op for sexual forbrydere, hvad det er, de har gjort? Er det fængselsstraffen, længden af fængselsstraffen - eller måske omgivelsernes foragt?
Mit værste mareridt er, at de to sexualforbrydere jeg kender, begge, ikke er dømt for det. Den ene er endda ikke blevet konfronteret med det. Måske tror de, at jeg (vi) synes det var ok, det de har gjort??? Jeg har i min barndom og tidlige voksenår haft med dem at gøre, og har behandlet dem med respekt. Jeg er ved at kaste op ved tanken. Det er 6 år siden, jeg fik det at vide om den ene og 1½ år siden for den andens vedkommende. Jeg var dybt, dybt chokeret og i mine mørkeste øjeblikke overvejede jeg at fortælle det til de to mænds koner og børn. Bare for at få hævn....
Jeg går ikke og hader dem til daglig, men når min veninde ringer og fortæller hun har et tilbagefald i bearbejdelsen af misbruget, så hader jeg igen.
For begge misbrugtes vedkommende så siger de, i de perioder hvor de har det godt, at de har tilgivet. Men de har perioder, hvor de ikke har overskud, der hader de osse og ønsker hævn.
Jeg ved godt, at mange sexual misbrugere selv er blevet misbrugt som børn. Men det giver dem ikke nogen ret til at behandle andre, som de selv blev. Vi er som bekendt alle udstyret med den frie vilje.
Jeg mener, at forbrydelsen er så grusom, at den ikke kan tilgives. Den slags er op til Universet at tilgive.
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 10. september 2006 22:58:16 |
|
|
Jeg synes, at det værste er, at de måske gør det igen. Da jeg fik det at vide om min morfar sad han på plejehjemmet, og kunne ikke gøre mere skade, derfor blev der ikke gjort noget ved det. Men dem du kender Natasja, kan de ikke nå at gøre det igen ?
Jeg ved, at det var min datters frygt, at det samme skulle overgå hendes lillesøster, så hun sørgede altid for, at lillesøster aldrig var alene med ham. Der er 12 års forskel på mine piger. Det undrede mig meget, at hun altid fandt på noget når min den yngste ville over og besøge bedstefar. Jeg forstår simpelthen ikke, at jeg ikke fattede mistanke.
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 11. september 2006 13:45:56 |
|
|
Sissel, jeg er enig med dig. Men jeg føjer til:
Jeg er et menneske fuldstændig som sexual forbryderen, min brist er, at jeg ikke kan tilgive ham hans gerninger.
"Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør"
På samme måde håber jeg osse på tilgivelse for min brist.
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 11. september 2006 16:22:19 |
|
|
Jeg synes tilgivelse er blevet alt for højt prioriteret. Hvilken forskel ville det gøre om jeg sagde, at jeg tilgav min morfar ?
Man kan ikke tilgive andre end sig selv. Tilgivelse er slet ikke noget mennesker skal bekymre sig om. Forståelse er langt vigtigere.
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 11. september 2006 21:17:26 |
|
|
Ja, mai, sexualforbryderne render stadig frit rundt...........kan du forstå min lyst til at lade lokalsamfundet vide, hvad de har gjort?
For begge som har været udsat for forbrydelserne, så er ingen af dem parate til at 'stå frem'. Det er det, som afholder mig. Jeg tror og håber de en dag har bearbejdet det så meget, at de osse ønsker at omgivelserne skal have besked.
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 11. september 2006 22:28:34 |
|
|
Omgivelserne bør vide besked. Tænk hvor meget de kan ødelægge for andre !
Det er egoistisk kun at tænke på sig selv og ikke anmelde den slags. |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 11. september 2006 22:31:28 |
|
|
Undskyld, det mente jeg selvfølgelig ikke. Jeg tror, at det er frygteligt svært for offeret at stå frem. Men man bliver nødt til at tænke på, at der er små piger der risikerer at bliver misbrugt.
Man skal melde den slags, ikke af hævn, men af omsorg for de næste ofre.
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 14:45:02 |
|
|
Du har ret, mai, mændenes familie, venner, naboer mm burde vide besked. Politianmeldelse er udelukket, for sagerne er faldet for forældelsesfristen.
Jeg har valgt, og det er ikke at foretage mig noget. Ikke at foretage sig noget er jo osse et valg, det er jeg klar over.
De to det er gået ud over, har osse truffet deres valg: ikke at stå frem og anklage.
Om valgene er rigtige eller forkerte, det er spørgsmålet....og om det er egoistiske valg ......? Alt sammen sat i relation, så har vi hver vort synspunkt i forhold til hvor vi befinder os.....
Jeg vil hverken forsvare det ene eller det andet.....
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 16:35:33 |
|
|
Jeg tænker på, hvis jeg havde levet sammen med en mand der havde begået den slags ting, at jeg ville have svært ved at tilgive dem der ikke fortalte mig det. |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 16:51:48 |
|
|
Ja, hmm, hvis-og-hvis.....hvis manden har indset at det er noget grusomt noget han begik.....han lægger det bag sig....bliver gift med en skøn kone....lever 'lykkeligt' i mange år......indtil der er en som peger på ham og siger: han misbrugte mig som barn......hvor mange liv kan det ikke ødelægge...?
Handler det egentlig ikke om overlevelse? For den enkelte?
Der er ikke noget der kun er sort - eller hvidt....
|
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 17:46:28 |
|
|
Jo, det handler om overlevelse, men det handler også om at beskytte de næste ofre. Som altid er det bedre at forebygge at det sker igen.
Jeg ved hvordan jeg ville have haft det hvis jeg havde skjult den slags viden og så finder ud af, at manden havde ødelagt livet for flere børn. Jeg tror jeg ville se mig selv som medskyldig.
Men Natasja, jeg forstår godt din situation, når ofrene beder dig tie med din viden, så er det svært at fortælle om det. Men de gør dig til medskyldig hvis der sker nye overgreb. For pokker hvor er det en grim situation du står i.
Jeg vil ikke dømme dig, eller de kvinder der har været misbrugt, for det er umuligt. Man handler på den måde man kan. Jeg kan kun sige, at jeg forstår jeres valg, jeg mener ikke det var det rigtige valg, men jeg forstår det godt.
Jeg forstår også de kvinder der vælger ikke at melde en voldtægt. Men stadig, manden bliver ikke stoppet hvis ingen tør gøre det.
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 12. september 2006 19:57:36 |
|
|
Mai, jeg kan kun sige: jeg står ved mit valg; jeg vælger at bibeholde tilliden fra de to, ved at tie.
Redigeret af Natasja d. 12. september 2006 21:26:19 |
|