Forfatter |
Er du overtroisk? |
Natasja
Brugere
Antal indlæg: 812
Lagt på d. 19. oktober 2006 23:18:58 |
|
|
Stjerneskud: Hvis man ser et stjerneskud, må man ønske, men man må ikke fortælle det til nogle hvad man ønskede, for så gå det ikke i opfyldelse
Spejl: Hvis man knuser et spejl, får man syv års ulykke
Hvis man ser en sort kat gå over vejen, skal man spytte over sin skulder
Hvis man finder en firkløver, får man lykke. Etc
Jeg er ikke overtroisk, men der er nogle ting jeg eksempelvis gør, når jeg møder en sort kat Jeg kan bare ikke lade være
|
|
Forfatter |
RE: Er du overtroisk? |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 20. oktober 2006 00:27:02 |
|
|
Mit rationelle jeg siger: nej, jeg er ikke overtroisk, for der kan ikke ske noget ved noget af det.
Men mit ikke helt så rationelle jeg siger så: ja, jeg er overtroisk. Men heldigvis kender jeg ikke alle de ting, man kan være overtroisk med, så jeg har kun den med bank under bordet, syv-ni-tretten, firkløveret, salt, sort kat, ikke gå under en stige, spejlet. Og så er der også noget med sko på bordet.
|
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 20. oktober 2006 01:51:02 |
|
|
Jeg kan altså ikke lade være med at ønske, når jeg ser et stjerneskud. Synes de er så smukke, men nej, jeg er ikke specielt overtroisk ... men så igen ... måske lidt "skabsovertroisk"?
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
Mimse
Brugere
Antal indlæg: 1238
Bopæl: Fredericia
Lagt på d. 20. oktober 2006 07:11:32 |
|
|
Jeg er heller ikke vildt overtroisk. Men der er da altid nogle ting man gør eller ikke gør fordi sådan er det jo bare.
Jeg har ikke en masse faste ritualer som skal gøres hvis og så fremt et eller andet sker eller en sort kat.
Ser desværre alt for sjældent et stjerneskud men jeg er sikker på at jeg ville ønske et eller andet hvis det skulle vise sig.
Lis
Citat
Visdom er ikke at vide en masse.
Visdom er at vide hvad man skal gøre med det man ved.
|
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 20. oktober 2006 09:06:36 |
|
|
Kan man undskylde sig med, at det er fordi 'vanerne' er så indgroet?
Når feks en sort kat er i syne, så holder jeg øje med den til jeg er helt forbi den, og jeg kigger intenst på den, for at se om den ikke skulle have en hvid plet et eller andet sted. Hvis nu den virkelig krydser min vej, så er jeg forhåbentlig på gå-ben eller cykel, ellers er det synd for dem bag min venstre skulder
Og jeg kan feks heller ikke lade være at plukke en firkløver hvis jeg ser en...
|
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 20. oktober 2006 10:08:54 |
|
|
Nix, er ikke overtroisk.
Står der en stige i vejen, går jeg gerne under den
GÃ¥r der en sort kat over vejen, kikker jeg i bakspejlet for at sikre mig at den kom godt over vejen
Jeg nægter at lade mig styre af overtro, hvis jeg en dag finder ud af at noget af det passer, så måske, men indtil da, nix.
Knus Johnny
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Antal indlæg: 2480
Bopæl: Spanien
Lagt på d. 20. oktober 2006 10:21:51 |
|
|
Nej , jeg vil også sige at det er jeg ikke , men jeg elsker at se stjerne skud .
Jeg ser ofte sorte katte krydse vejen uden der sker noget ved det .
Har også fået slået nogle spegle i stykker uden jeg fik 7 år uheld .
En firkløver har jeg aldrig fundet , desvære sådan en ville jeg jo gerne have , men det er for jeg syntes den er sød .
Knuser Pia |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 20. oktober 2006 11:54:54 |
|
|
Det med stjerneskud det er jo en forholdsvis ny ting.
Den gamle tradition siger, at når en stjerne falder, vil en sjæl dø (altså gå til åndeverdenen), inden der er gået et år.
Men jeg foretrækker da Jesper Fårekyllings version. |
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 20. oktober 2006 13:24:23 |
|
|
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 20. oktober 2006 13:49:56 |
|
|
Indira, jeg tror du har ret i at overtro er forbundet med helt almindelig fornuftig tankegang om hvad 'der er større sandsynlighed for vil ske': hvis der står en på stigen kan vedkommende tabe alt muligt ned i hovedet på en. Stjerneskud: et bud på noget som engang var uforklarligt.....
|
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 20. oktober 2006 14:11:14 |
|
|
Øh, jeg forstår ikke, Natasja, hvad mener du med:
Stjerneskud: et bud på noget som engang var uforklarligt |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 20. oktober 2006 14:23:15 |
|
|
Åh, jeg mener da bare, at for feks 100 år siden, havde man ikke så mange videnskabelige forklaringer, som vi har nu
|
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 20. oktober 2006 14:30:59 |
|
|
NÃ¥h, jamen, det passer jo meget godt med den indianske tradition, som jeg beskriver ovenfor.
Men jeg foretrækker fortsat Jesper Fårekyllings. |
|
Forfatter |
Timian
Brugere
Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 23. oktober 2006 16:14:50 |
|
|
Jeg ønsker ved stjerneskud*SSS* Fordi det er kønt.....men...øh....tror vist ikke det hjælper mere end ellers...Men tanken gør mig glad*SSS* Overtroen med katte har jeg droppet, har igennem tiden været den lykkelige ejer af flere sorte katte...og man skulle jo VADE rundt i salt så*G*
Sko på bordet.....hm....ville afgjort gøre mig sur...især hvis de var snavsede*SSS*
Min ældste søn har på smukkeste vis demonstreret hvorfor man IKKE må slå en paraply op indendørs..Da han var ca 5år..han væltede lige en 3-4 glas og kopper ned fra bordet med den.
Kun EN har jeg stadig respekt for...Når jeg besøger nogen på hospital, hvad enten det er pga sygdom eller fødsler de er der, lægger jeg ALDRIG buketten på sengen eller den syge*SSS* Så lidt overtroisk er jeg nok alligevel
KNUS |
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Lagt på d. 23. oktober 2006 17:36:03 |
|
|
Kun EN har jeg stadig respekt for...Når jeg besøger nogen på hospital, hvad enten det er pga sygdom eller fødsler de er der, lægger jeg ALDRIG buketten på sengen eller den syge*SSS* Så lidt overtroisk er jeg nok alligevel
Hvad ville der ske ?
Jeg har aldrig hørt det før
Knuser Pia |
|
Forfatter |
Marita
Super Administrator
Lagt på d. 23. oktober 2006 17:42:57 |
|
|
Hej Pia. Jeg kendte heller ikke den version, som Timian skriver om, og som du spørger til.
Men jeg har hørt, at man aldrig må tage blomster med hjem fra hospitalet.
Redigeret af Marita d. 23. oktober 2006 17:43:26 |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 23. oktober 2006 18:27:18 |
|
|
Uha, det har jeg gjort ... Af ren og skær egoisme. Da min søn blev født, fik jeg så mange flotte buketter og dem tog jeg med hjem... (jeg var hjemme igen efter knap 24 timer på hospitalet) for at nyde dem derhjemme .... gulp ... håber ikke, at der sker noget ved det, men det er over 5 år siden nu ..... Det var først længe længe efter jeg fandt ud af, at man IKKE måtte tage blomster med hjem ... men nu var det jo gjort ...
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede
Redigeret af Nuunu d. 23. oktober 2006 18:28:28 |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 23. oktober 2006 19:03:33 |
|
|
Jeg har heller aldrig hørt det med at lægge blomster på patienten, men det har måske noget at gøre med, at når folk dør på sygehuset, så gør de den døde i stand, lægger hænderne på brystet og lægger blomster ved. Det gjorde de i hvertfald ved min mormor. |
|
Forfatter |
Natasja
Brugere
Lagt på d. 23. oktober 2006 21:06:46 |
|
|
Jeg har heller aldrig hørt, det om man ikke må lægge blomster i favnen på patienten - men når jeg nu hører det, kan jeg da godt forstå 'overtroen'.
En anden overtro jeg er kommet i tanke om: jeg giver aldrig knive, sakse ect altså spidse genstande, som gaver.....
|
|
Forfatter |
Pia Lerche
Brugere
Lagt på d. 23. oktober 2006 21:07:58 |
|
|
Det har du nok ret i Mai , for min mormor fik også en buket i sine hender .
Nuunu , jeg tror nu ikke der sker noget SÃ… lang tid efter
Men der siges at man kommer tilbage hvis man tager blomsterne med hjem , men er det for at føde endnu et lille barn , så gør det jo nok ikke så meget
Knuser Pia |
|