Antal indlæg: 1857 Bopæl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 12. december 2006 12:48:33
Slut med fiskestank fra søndags-ægget
Tyske avlsforskere har fjernet en genetisk defekt hos høns, der hidtil har givet stinkende æg.
Af Erik Holm | mandag 04.12.2006 kl. 16:33
Måske du har oplevet at sidde med dit æg over søndagsavisen bare for at opdage en kvalmende hørm af fisk? I så fald kan du glæde dig til, at det problem er ved at være løst.
Fiskesmagen og -lugten i æggene skyldes en genetisk fejl hos høns, der nedstammer fra Rode Island Red-racen.
Racen er mest kendt for at være leveringsdygtige i de brune æg, men har altså haft en uheldig evne til at lægge stinkende æg, når de er fodret med rapsholdigt foder.
Derfor har genetikerer fra det tyske firma Lohmann Tierzucht nu fjernet defekten, så fuglene kan igen spise raps uden at producere indkapslede stinkbomber, der kan ødelægge selv den mest veltilberedte søndagsbrunch.
Det eliminerer dog ikke problemet helt, fortæller Charlotte Aagaard Franzen, der er konsulent i Landscenteret Fjerkræ.
»Der er stadigvæk racer, der lægger brune æg, som man kan risikere smager og lugter af fisk. Men jeg er sikker på, at alle avlsselskaber arbejder hårdt på at fjerne defekten,« beroliger hun over for magasinet Food Culture.
Er du dig; eller er du inden i
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 6
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.