Antal indlæg: 1146 Bopæl: Vestjylland Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 11. marts 2008 21:45:19
Jeg tog min mor med hen til plejehjemmet i eftermiddags, hvor min 'far' har boet siden i november 07.
Der var arrangeret sang og musik af Plejehjemmets Vennekreds og det var med både harmonika og gamle sange...
Min mor er efterhånden også ved at passe til et plejehjem. Det går stærkt tilbage med hende, både med hukommelse, den personlig pleje og at kunne holde rede på tingene.
Dement ville man måske sige..... ja som fagperson skulle jeg måske kunne afgøre det, men det kniber lidt, når det nu er min egen mor...for hun har altid været ret kvik...
Ensomhed - siger jeg istedet for....for hun og hunden får ikke meget besøg. En svigerinde, der ringer en gang imellem. Mig som den eneste datter og børnebørn henholdsvis i København og Ålborg.
Min 'far' sad og sov ved kaffebordet.. *S* -men det var min mors store glæde over samværet og de gamle sange, der var det hele værd.
Hun sang med øjne der skinnede af glæde og snakkede højt om minder, der pludselig dukkede frem (ja - hvem blev også en smule pinlig berørt over sin gamle mor )
Helt ærligt - så kunne jeg slet ikke holde tårerne tilbage mens vi sang og måtte lade dem løbe frit. Heldigvis var der flere der var forkølede, så lommetørklæderne var alligevel fremme..*S*
Her er en af favoritterne - og ja - kære mor ..jeg husker da hvordan jeg selv skrålede højt, da jeg var en lille pige, når vi hørte den i radionen...
Der var ikke så mange højdepunkter dengang...men radioen og sangene havde vi da..
Syng og Læs denne smukke sang :
Den gamle gartners sang
Melodi: Ott Wieling - Tekst: Allan Honde
Når jeg ser på skønne blomster;
dukker svundne minder frem
om den gamle milde gartner
i mit fjerne barndomshjem.
Jeg skal aldrig, aldrig glemme
denne dybe rene stemme,
jeg har elsket den engang,
og jeg lytted', når han sang:
Plante smil og plante solskin
plante sang i alle sind,
skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind.
Smil og sang og mange blomster
gro' de frem af havens jord,
fra de høje grønne birke
lød et muntert fuglekor.
Det var eventyrets rige
for en lille bitte pige.
Da'n var lys' og god og lang,
når den gamle gartner sang:
Plante smil og plante solskin ...
NÃ¥r det sker for mig, at jeg bli'r
både trist og kold og grå,
husker jeg den gamle gartner
og de ting han tro' de på.
Selvom sorgerne er slemme,
får en sang mig til at glemme,
jeg har lært det gang på gang
af den gamle gartners sang:
Sikke en dejlig dag, I må have haft, Runah, jeg blev glad indeni, da jeg læste dit indlæg.
Jeg er vokset op hos min mormor og morfar, og jeg husker også den sang med glæde. Vi hørte altid Giro 413 i radioen, da jeg var barn, og det var en af dem, der blev spillet meget ofte. Når den en gang imellem dukker op i radioen i dag, så sidder jeg også og skråler med, og jeg får også sådan en klump i halsen.
Antal indlæg: 511 Bopæl: Næstved Tilmeldt: 18.06.07
Lagt på d. 12. marts 2008 00:00:31
En dejlig fortælling Runah.... Og tro det eller ej.... Selv om jeg er dybt involveret i en anden tråd her på Astro, om heavy metal - Den sang vækker også glade minder hos mig... Jeg synes den var så god, allerede som dreng, når vi også hørte den i radioen.... Har faktisk set den live i Tivolis koncertsal for mange år siden, med Birthe Wilke og Gustav Winkler.....
Også Gustav Winkler kan få minderne frem. I mine øjne den største (og bedste ) sanger Danmark har fostret. Især Jeg vil vente ved telefonen.... Har faktisk en dobbelt cd med ham, en rigtig god cd.....
Antal indlæg: 1146 Bopæl: Vestjylland Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 12. marts 2008 02:19:48
De der gamle sange - de er evergreens på den jævne måde.
De er holdepunktet for mange ældre og fortæller om sammenhold fra en svunden tid. Dengang man samledes om kaffebordet og snakkede sammen om det daglige liv og hjalp hinanden - og hvor der ikke var Internet og Tv og indvandere, der forstyrrede kaffebordet og det hjemmebagte...
Os der var børn dengang kender også sangene og kan bringe dem videre.
Det er en del af vores kulturarv , på linie med højskolesangbogen og det må vi ikke glemme, uanset hvor stort et multisamfund vi ender med at blive.
Det der var mest rørende for mig i dag, var den måde min mor oplevede at være med i et fællesskab, som hun ellers er blevet ret tilbageholdende overfor. Men glæden over at deltage i fællessange, som hun næsten havde glemt eksisterede, var et stort højdepunkt og gjorde mig så uendelig glad på hendes vegne...
Marita - ja giro 413 - hvor man samlede ind i en sko til lille Peders konfirmation og gav det til et godt formål...
Empyrium - Gode gamle Gustav ... mener faktisk at hans efterladte for nylig ønskede at Lene Sigel eller hendes søster skulle indspille dele af en sang, han aldrig fik udgivet, hvor Gustav's sangdel altså var indspillet, men at den kvindelige part ikke var og så skulle Siegel's stemme mixes ind -
En svær opgave , da hun jo skulle synge i et andet stemmeleje, der skulle kunne forenes med den gamle måde at synge på.......tror jeg så det i fjernsynet sidste år engang...
Joh - de gamle lever....og fornyes og lever igen...
.
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 3
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.