Forfatter |
Champignon |
Tara
Brugere
Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 04. april 2008 10:32:12 |
|
|
For nogle uger siden, købte vi en "gør det selv" pakke. Jeg blev fristet af muligheden for at dyrke champignon hjemme.
Det er ret spændende, og tænk, nu er de fineste små "baby"champignoner begyndt at vrimle frem
Det er så jeg får lyst til at danse rundt i hele huset - et projekt jeg kun kan anbefale - facinerende for både børn og voksne.
Nu glæder jeg mig så til at de bliver så store, at vi kan begynde at høste af dem; men juhuu - det lykkes, de myldrer frem
knus
Randi |
|
Forfatter |
RE: Champignon |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 04. april 2008 11:40:44 |
|
|
Ihhh, jeg er heeeelt vild med champignoner, og jeg vil elske at kunne dyrke vore egne. Hvor har du fundet sådan en "gør det selv"-pakke? Jeg har nemlig kigget efter sådan noget, men ikke været heldig at finde noget.
Til lykke med det foreløbige resultat, jeg glæder mig til at høre, når I begynder at spise af dem, hvordan de smager. Himmelsk - er jeg sikker på.
|
|
Forfatter |
Johnnyk
Brugere
Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 04. april 2008 11:53:19 |
|
|
Et svampekit
Det er ski da smart, små lækre økologiske champs
Skal de stå mørkt?
Er du dig; eller er du inden i |
|
Forfatter |
Nuunu
Brugere
Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 04. april 2008 12:30:18 |
|
|
Aj hvor dejligt *SS* Hvordan gør man? Skal de gro mørkt, eller ...?
Tillykke med projektet - hos mig er mit projekt de fine tulipanløg jeg fik i gave af min svigerinde. De er ved at spire i vindueskarmen *SS*
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 05. april 2008 20:53:41 |
|
|
Mit "projekt" blev købt i A-Z, og der er alt hvad der skal bruges.....lidt vand skal der dog også til. Simpelthen en 50`er - og så er der klart til at starte.
Det skal kunne stå lidt køligt i starten; men der står ikke noget om, at det skal stå mørkt - der er en flamingokasse, og låget skal bruges som en slags tag.
Vi har en sauna....perfekt opbevaringplads for mange ting - og nu også champignondyrkning
kh
Randi |
|
Forfatter |
mai_lindhart
Brugere
Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 06. april 2008 02:14:55 |
|
|
A-Z ? sådan en har vi ikke her, men måske i Bilka, de har vist nogenlunde de samme varer.
Jeg har før forsøgt med med det, men det lykkedes ikke rigtigt, måske glemte jeg lidt at vande dem Men dem der kom var dejlige. Så jeg har meget mod på at forsøge igen. |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 11. april 2008 16:07:03 |
|
|
Hej Mai
Det skal nok passe, at du kan finde dem i Bilka
Du har helt ret i, at de skal ha vand - er du vild de er tørstige; men de vokser da også vildt hurtigt
Nu har vi høstet de første - og de er gode
Kan altså stadig godt anbefales
kh Randi |
|
Forfatter |
Meditator
Brugere
Antal indlæg: 123
Bopæl: Shangrila, Vendsyssel
Lagt på d. 12. april 2008 16:10:14 |
|
|
Hej
Gad vide om man kan dyrke champs i et gammelt køleskab eller en skabsfryser?
Vi har et køleskab stående i garagen (uden strøm!) og har netop tømt og slukket en gammel skabsfryser, som hele tiden stod og boblede og snurrede.
Det må være ideelt at sætte champignonbakken ind på hylderne, der er jo mørkt og konstant i temperaturen. Er der nogen som tilfældigvis har realiseret denne ide allerede?
Mvh.
Mogens |
|
Forfatter |
Tara
Brugere
Lagt på d. 14. april 2008 10:04:17 |
|
|
Hej Mogens
Det er sikkert en god ide, med det gamle køleskab eller fryseren, men tror du ikke, at der er behov for en åben dør, så der kan komme lidt luftcirkulation, og bare der ikke kommer direkte sollys, så tror jeg det er mørkt nok, når det står i garagen.
Jeg har sat fire små pinde fast i kassens fire hjørner, og så hviler kassens låg ovenpå pindene, så der er en sprække på ca 3 cm mellem låg og kasse - kan tage et billede og sætte ind, hvis det ikke er forklaret tydeligt nok - heh - jeg ved jo hvordan det ser ud
På vejledningen står der at de skal stå ved 15-18 grader - evt. lavere temperatur.
Hvis du kommer igang, vil det være skønt at høre nærmere
mvh
Randi |
|