Antal indlæg: 1857 Bopæl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 18. juni 2008 22:04:30
Det er ganske vist
Der var endgang en lille svale familie.
De boede langt ude på landet.
Der hvor vejen slår et smut, ligger der et bindingsværk hus, totemhuset!
De havde en garage, med en ledigt plads, højt oppe i gavlen, dejlig udsigt, og fine muligheder for mad.
De byggede en rede, og fik 4 unger, og alt hvilede i den fineste idyl.
Lige indtil en dag, uden varsel...
Reden faldt ned;
Nu var den også faldet ned året før, og måske også året før igen, men det kunne de 2 svaler ikke rigtigt huske, så de var slet ikke forberedte (kan man være det?)
Reden ramte fliserne med et brag, og alt det de 2 havde slæbt op, lå spredt ud over det hele.
De 3 af ungerne lå helt stille, ja faktisk uhyggeligt stille, ja de kunne ikke ligge mere stille.
Men den sidste, lille pus, sad og var noget forvirret, og det var der vel ikke noget at sige til, vel?
Mor og far svale, fløj først rundt lidt på må og få, indtil mor blev enig med sig selv om at lille pus måtte ind i læ, den sad jo midt på fliser, og der kunne jo komme nogen forbi, måske endda med spidse tænder.
SÃ¥ de kaldte og lokkede lille pus, ind bag skraldespanden, pyha.
Bedst som de havde fået lille pus af vejen, kom nogle af de store 2 benede dims uden vinger (ja, de havde set dem før, men svale mor og far, regnede med at de ville forsvinde hvis de blot ignorerede dem, og det var lykkes indtil nu )
Lille pus trykkede sig ned mod jorden, det bedste den havde lært, men dimserne blev ved med at rumstere, kikke på den, og skubbe til den, øv.
Svale mor fløj bekymret rundt, svalefar satte sig på tagryggen og kikkede ud over, haven! (ja ja, det var ikke der lille pus var, men det var bedst at ignorere dimserne, så derfor: haven)
Men endelig, efter enormt lang tid, forsvandt dimserne, og svale mor og far kunne komme tilbage til lille pus.
Men, ak og ve, den var væk.... og resterne af deres hjem var også væk.
Som sunket i jorden.
De havde ellers lært lille pus ikke at løbe rundt og lave numre, hmmm.
Svale mor og far, var rundt om skraldespanden mange gange, de sad på tremmerne og kaldte, men lige meget hjalp det.
Væk var lille pus.
Svale mor og far fløj lidt rundt og ledte i buskaset, og svale far endte altid ovre bag skraldespanden igen og igen, som om han regnede med at lille pus pludselig dukkede op af det bare ingen ting.
Svale mor, derimod, fløj rundt i cirkler og kalde på lille pus, og pludselig hørte hun et svar.
Det var lille pus, men svaret kom oppe fra deres gamle redeplads!
Straks var hun henne og kikke.
Det så noget mærkelig ud, det lignede slet ikke den flotte et værelses rede de havde bygget, men lille pus var deroppe, ingen tvivl om det.
Svale far havde ikke set noget, så han satte sig på tagryggen hvor han kunne overskue det hele (selvom han ikke kunne se noget som helst)
Svalemor lavede lige 4 strategiske runder for at se at der ikke var ugler i mosen, så fløj hun helt hen og kikkede op på den underlige ting der sagde som lille pus.
Hun flaksede lidt rundt lige ved siden af lille pus, og jo, den sad lige der.
Nu var det et bræt, der holdt deres rede fast, og deri sad lille pus, den forstod ikke helt hvor den var, eller hvordan, men den var der.
Svalemor lande resolut på kanten og rettede lidt på ungens fjerdragt, den skulle jo se ordentligt ud, der kunne jo komme besøg!
Lille pus fik et kærligt dask, og så fløj mor ud for at finde mad til den.
Imedens havde svale far fået kikke lidt ud over tingene, og besluttede sig for at kikke bag og under skraldespanden igen, det kunne jo være.....
Svalemor kom tilbage, gav lille pus en velfortjent snack, og fløj ud igen.
Det stod på en lille time, og svalefar havde stadigvæk ikke opdaget noget, men han sad så han kunne overskue (et eller andet)
Nå men på et tidspunkt er svalefar på vej ned igen for at checke om der skulle være sket et mirakel (ved skraldespanden) men bliver mødt af svalemor der flyver opad, med mad i munden.
Han flyver efter, og opdager nu at lille pus sidder deroppe og pipper
Så resten af dagen lige til det bliver mørkt, fodre de på lille pus.
Da mørket falder på, og de skal til ro, må de skubbe lidt af alt de græs (der på mystisk vis er havnet deroppe) lidt til side, der skal jo være plads til alle.
Se det var en rigtig historie, og det er ganske vist.
Ja, vi var godt nok lidt nervøse for, om svalemor og svalefar ville acceptere den bette, da vi (Johnny) havde bygget en rede af stumperne af den gamle.
Men der var nu fem unger i reden, og kun den ene overlevede. Jeg tror, det var, fordi den landede lige oven i sine fire (døde) søskende, da reden faldt ned. Jeg opdagede dem, da jeg kom fra arbejde i går og ringede straks til Johnny - hvad nu, hvis ikke den kunne overleve, hvad nu hvis den blev taget af ræven, hvad nu hvis den blev taget af en af de katte, som render vildt rundt her? Hvem skulle dreje hovedet rundt på den, hvis den ikke blev accepteret af svalemor og svalefar i den besynderlige rede, der var lavet oven på et bræt, som blev hamret op? Vi måtte bestemt til dyrlæge med den så, for ingen af os ville slå den ihjel.
Men det var tæt på at være total lykke, da vi så forældresvalerne fodre den lille. Og i dag har jeg set svalemor og svalefar flyve til og fra reden mange gange, så det var virkelig en dejlig ting.
For en sikkerheds skyld står der dog nu en stor brændekurv fyldt med hø der, hvor reden faldt ned. For hvis nu den skulle falde ned igen, fortjener den en chance for at overleve.
Men vi krydser fingre. Den lille skulle gerne på vingerne
Antal indlæg: 1146 Bopæl: Vestjylland Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 18. juni 2008 22:51:31
Flot redningsaktion - med en sikret landingsplads , hvis uheldet igen skulle være ude og Hr og Fru Svale og 'Lille Fjer' endnu engang skulle stå uden hjem.... *S*
Og hvad skulle man gøre uden 'dimser' ....det er jo dem der holder det hele sammen..
Ofte finder vi vejen, efterhånden som vi går hen ad den..
Antal indlæg: 1976 Bopæl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 19. juni 2008 22:58:50
Hold da op sikken en fortælling - den indeholder jo det hele - drama, frustration, sorg og forløsning. Lige til en filmatisering.
Hvor var det dog godt, at I opdagede, hvad der var sket - og fantastisk at forældrene acceptede den nye bolig, alternativet havde da ikke været til at bære.
Tak for historien.
Den kunne godt bruges til en lille børnebog
Antal indlæg: 1976 Bopæl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt på d. 05. august 2008 19:33:13
Da jeg læste nyheder fra Dyrenes beskyttelse, kom jeg til at tænke på fortællingen om den lille svalefamilie og de tobenede "dimser".
Det var vist godt at ungen kom op i reden igen, foruden risiko for at ungen var blevet spist af fugleungeædende rovdyr, så står der, at svaler ikke fordrer deres unger, hvis de falder på jorden
Måske er jeres svaler en speciel race; men for alle tilfældes skyld....
Hvordan gik det egentlig - er den lille kommet på vingerne?
Pyha, ja det var da godt, for det var da næsten ikke til at tænke på.
Vores svaler er godt nok landsvaler, hvor dem i artiklen er bysvaler. Jeg lyder, som om jeg har forstand på den slags. Det har jeg ikke! Jeg så bare for et par dage siden i en fuglebog, at der er både den ene og den anden slags svaler, hvor landsvaler har en meget længere hale end bysvalerne. Om de fodrer deres unger, hvis de falder ud af reden, eller den falder ned, har jeg ikke kunnet finde noget om.
Vi tror nok, at ungen kom på vingerne, der var livlig aktivitet til og fra reden i et godt stykke tid efter, hvorefter der så blev helt stille. Endnu har Johnny ikke været oppe på stigen for at kigge efter.
Vi har endnu et par svaler, der har rede med unger. Det må være andet kuld, for alle de andre reder er for længst tomme, og alle er på vingerne. Nu ved jeg godt nok ikke, om svaler yngler mere end en enkelt gang i løbet af sæsonen?
Antal indlæg: 1857 Bopæl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 06. august 2008 22:01:36
Jeg tror også den er kommet på vingerne
En dag jeg sad ude i haven, var der 16 svaler på taget, nogle med lange haler og en del lidt mindre med korte der tydeligvis ikke havde samme rutine med at flyve (de baskede meget mere end de andre)
Har lige læst "det forheksede forår" for Mark om aftenen...bagerst er der Fakts om landsvalen....Den når at lave 2-3 kuld på en sommer*SSS*
Bogen er forøvrigt også god for voksne, den beskriver svalens lange tur fra Afrika til Danmark, set fra en svales synspunkt*SSS*
KNUS
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 6
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.