Computeren er blevet en del af vores hverdag, og de/vi fleste har vist fået en holdning til, hvad man forventer af den.
Jeg fik den første computer omkring 1990. Jeg fik aldrig rigtig lært at bruge den.
I starten af 1997 nr 2, og nu var Windows opfundet. Det var en ’Compaq’ med 32 ram og så vidt jeg husker 8 GB. Skærmen var 13 ” og den havde endda cd-rom drev og højtalere. Og jeg var væsentlig bedre udstyret, end da man landede på månen i 1969.
Compaq’en holdt helt indtil 2003. Derefter fandt jeg en med et, synes jeg, smukt design. En Amitech med 15” fladskærm, ligeledes flade højtalere, trådløst tastatur og mus, 40 GB og 250 ram. Og den blev forfremmet til at stå i stuen
At den er blevet langsom, og har meldt ’sort skærm’ på det sidste gør, jeg helre må tage stilling til, hvad den skal erstattes med.
Jeg lægger vægt på at computeren er noget som ’kan vises frem’ og ikke generer hyggen i stuen. Det er det mest væsentlige for mig.
Jeg besluttede mig for en laptop, som efterhånden har fået så meget ’power’ at de kan måle sig med de stationære. Og designet er på de fleste, utroligt smukt og stilrent. Jeg vil oven i købet kunne vælge et mindre skrivebord eller bare gemme den væk i et skab, når den ikke er i brug.
I dag har jeg så ombestemt mig. Det skal være en stationær. Tastaturet er for småt og ubekvemt på en laptop. Og skærmen alt for langt nede i højde, til at give en ordentlig arbejdsstilling. Den med, at det øverste af skærmen skal være i næsehøjde, når man sidder ret op, den ryger i vasken, hvis rådet om at tastaturet skal være i albuehøjde….visa versa…….
Jeg er faktisk ved at være det hvor: skærm, tastatur, mus, højtalere er ok, måske bare en ny harddisk?
Tænkte det kunne være lærerigt, at høre hvad I andre lægger vægt på i valg af computer. Har I fordomme overfor nogle bestemte mærker, er laptops ikke lidt ’overvuderet’ etc?
Redigeret af Bertha d. 01. september 2007 20:56:15
Antal indlg: 1323 Bopl: Hjortshøj Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 01. september 2007 21:34:35
Puuh .. .jeg er ikke så meget inde i pc verdenen, jeg sværger til mac - 100% *SS* Arbejder på en mac, har en derhjemme og er helt vildt forelsket i en mac, som jeg ikke har råd til p.t. .. *SS* Jeg har en MacBook (laptop) som er helt hvid, enkel i designet, smukt tastatur, hvor der er plads til fingrene, og den er kraftig - dvs. den kan meget og så er den slank og lille - en rigtig lady-maskine, synes jeg Og der er også en anden ting i mac, synes jeg, som er væsentligt ... for hver 40 vira, der bliver produceret til pc, bliver der af og til lavet een til mac ... så der florerer ikke særlig meget mac-virus rundt, det er for besværligt at lave og målgruppen er for lille ... har jeg både læst og hørt *SsS* så "orme" og hvad de nu hedder - er næsten ukendt land for mig
kh nuunu
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede
Antal indlg: 1976 Bopl: Vendsyssel DK Tilmeldt: 06.09.06
Lagt p d. 01. september 2007 23:05:14
Interessant spørgsmål Bertha
- jeg har aldrig tænkt over designet, det har jeg nu heller ikke råd til, og med to freak`s i hjemmet så er det jo dem, der skal have det nye; jeg sagtens kan nøjes med det "aflagte"..., om man så må sige.
Det at have min egen pc er i det hele taget et ret nyt fænomen, ca et halvt år, og indtil videre er det vigtigste, at den fungerer til mit behov, som er ret beskedent.
Som sagt - sådan er det indtil videre, lad os nu se senere - nu er jeg jo kommet til at tænke over det
Jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle gøre, hvis ikke jeg havde min egen pc. Er nok lidt af en pc-freak, når det kommer til stykket. Har haft en del efterhånden, når jeg tæller dem på arbejde med, og det gør jeg, for de har jo også været "mine".
Når du spørger, hvad man lægger vægt på, så er mit svar helt klart: ram og harddisk. Og så har jeg i dag lært, at der helst skal være duo processor i, det gør den hurtigere, så sådan én skal jeg have næste gang. Samtidig kan jeg godt lide, hvis de ikke ligefrem er grimme. Den, jeg har på kontoret, er en stationær Dell med fladskærm, og herhjemme har jeg altid haft bærbare - først en Amitech, så en Compaq og lige nu en Acer med 15,4" widescreen. Den blev købt på grund af prisen, den var på tilbud. Min dejlige (indtil videre min bedste private pc) Compaq strejkede, og jeg kunne absolut ikke leve foruden en pc, medens den blev sendt til reparation. Efterfølgende har Johnny så pillet harddisken ud af Compaq'en, så den bruger jeg som løs harddisk.
Jeg bruger et løst tastatur til den bærbare og en trådløs mus, for jeg kan heller ikke ret godt døje tastaturet på bærbare pc'er. Desuden har jeg købt en lille bitte optisk mus, som jeg kan sætte til pc'en, hvis jeg har den med mig nogen steder. Her slæber jeg altså ikke et "rigtigt" tastatur med, men nøjes med det indbyggede.
I går så jeg en reklame fra TDC Butikken, og jeg blev vildt forelsket i en bærbar. Fik da også Johnny til at køre mig til Næstved Storcenter, så jeg kunne købe den (og en ny mobiltelefon, som jeg også blev vildt forelsket i), men heldigvis, det skal jeg næsten sige, havde jeg overset, at tilbudene på pc og mobil først gælder fra på mandag (i morgen, nu er klokken jo mange, så vi skriver søndag nu). Så sparede jeg lige 10.000 kroner - og det er 10.000, som jeg ikke har, så det var udmærket faktisk. Men jeg er udstyret med nogle gode credit cards.
Problemet med min Acer er, at der ikke er mere harddisk-kapacitet i den, og der er så lidt, jeg ønsker at slette. Nu har jeg så godt nok harddisken fra Compaqen som en ekstra løs harddisk, men jeg manglede alligevel plads, men så var jeg så heldig, at jeg i TDC Butikken kunne købe en løs harddisk med 500 GB. Så indtil videre klarer jeg med Acer'en, selvom der også er alt for lidt ram - kun 512 mb. Så en ny pc står stadig højt på ønskelisten.
Jeg har så også en større fladskærm, som jeg kan slutte til den bærbare, hvis det skal være, men for tiden bruger jeg den ikke. Det er en Samsung, som er ret smart, fordi den også kan bruges som tv (uden at være tilsluttet pc). Men det er jo en helt anden snak, og undskyld at jeg faldt lidt uden for emnet.
Det korte af det (alt for) lange er, at jeg først og fremmest lægger vægt på processor, ram, harddisk - og så må den helst ikke være grim.
Tilføjelse - inspireret af Lis' indlæg nedenfor:
Jeg vil da også gerne slå et slag for pc'ere og gode virusprogrammer.
Har haft én orm i 2004 på arbejds-pc'en, men har indtil videre været forskånet for virus. Det er da korrekt, at der skrives mange orm og vira til pc'ere, men jeg har, som det fremgår, heller ikke været hårdt ramt (7-9-13)
Redigeret af Marita d. 02. september 2007 11:14:56
Antal indlg: 1238 Bopl: Fredericia Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 02. september 2007 07:46:12
SJovt så har jeg aldrig tænkt over hvorfor jeg har valgt den PC´er jeg har.
Men harddisken er i et pænt format og så er den i sølv med et flot blå lys der blinker når den er i brug. Dertil en fladskærm, et sølvfarvet tastatur og en dejlig mus.
Ja jeg faldt for det sølvfarvede og at den ikke ser helt ud som alle andre og at den ikke fylder så meget.
Min laptop som jeg bruger når der er andre der skal bruge en PC´er eller tager hjemmefra det er en Toshiba med 15,4 widescreen. Den er købt pga prisen og indholdet. Har en løs mus til den og er heller ikke glad for tastaturet men klarer mig da jeg jo ikke bruger den ret meget.
Fik faktisk min første computer i 1981 - den blev slidt op og fik en ny i 1983 - begge en Spektrum hvor man brugte fjernsynet (tænk når der var fodbld )og en båndoptager. Så blev det en Commandore 64 hvor der blev indkøbt en skærm til.
Den næste jeg fik var en Tulip og det var en "rigtig" computer og hvad den dog kunne . Kom på nettet og så gik det derudaf. Fik endnu en ny som dog hurtig blev for lille og blev udskiftet med den jeg har nu.
Lider nu heller ikke af orme og virus selvom det er en pc jeg har. Er nok bare heldig eller også har jeg et godt virusprogram
Er jeg en PC- nørd
Knus
Lis
Citat
Visdom er ikke at vide en masse.
Visdom er at vide hvad man skal gøre med det man ved.
Mimse, det kan kun være en Amitech computer, du har med den blå knap. Det er den jeg osse har
Hold jer væk fra Netto idag! De har nemlig en HP bærbar på tilbud. Rigtig god pris og med 'næsten det hele'
Det med os, som sætter pris på den ikke er grim, er det fordi I heller ikke gemmer den væk i et værelse, men står i stuen/centralt?
På sigt kunne jeg da nemt forestille mig, man havde en i hvert rum........Feks så kan man jo købe et amerikansk køleskab, hvor den er indbygget........
Antal indlg: 1323 Bopl: Hjortshøj Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 02. september 2007 13:00:07
æh .. der er jeg nok igen lidt modsat *G* Jeg har f.eks. intet elektronik i min stue, på nær 2 væglamper og en enkelt loftlampe hen over spisebordet. I min stue er stearinlys og ting jeg hygger mig med, bøger osv. Et stykke drivtømmer på omkring 3 meter, er hængt op over døren til min kommende "minidagligstue". Min stue minder faktisk om en lille hytte i fjorden fyldt med ting fra nauren ... Til gengæld har jeg et lille "kontor", som skal laves om til soveværelse. I det kontor står min mac. Og der vil den blive ved med at stå ... I mit nuværende soveværelse, der skal laves om til en mini-dagligstue, står mit fjernsyn og dvd osv. Min bror, der bor i danmark, derimod, er meget modsat. han har alverdens dimser i rustfrit stål, flot indbygget lys og flotte computere stående i næsten hvert rum. Han er utrolig "moderne", hvor jeg er gammeldags .. Min anden bror her i Grønland er også temmelig moderne og har den mac, som jeg smaddergerne vi ha' og den står som et integreret møbel i et hjørne af hans stue med flot skrivebord osv...
[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede
Lagt p d. 02. september 2007 17:29:22
I min tidligere lejlighed havde jeg også gemt computeren væk i soveværelset men nu står den i et hjørne af stuen.
Her hvor jeg bor nu føler jeg at jeg lever. Jeg kan være med til det hele og der er ingen afgrænsninger fordi noget står "gemt" væk et andet sted.
Og det har intet med plads at gøre for jeg har faktisk et værelse der slet ikke er
i brug endnu. Kunne blive et kontor/gæsteværelse men nej det skal det ikke.
Har det godt med at jeg kan følge med selvom jeg sidder og arbejder.
Og her er masser af hygge og stearinlys.
Marita.....................Hvad med en ekstern hardidisk.....så har du da mere plads og behøver ikke købe en hel ny computer
Knus
Lis
Citat
Redigeret af Mimse d. 02. september 2007 17:31:23
Tak, Lis, du har ret, og som jeg skrev, købte jeg en ekstern harddisk på 500 GB i går, og desuden har jeg også den fra Compaq'en. Problemet er nok, at nu er jeg blevet så vildt forelsket i den med fingeraftryks-id og indbygget webcam.......
Redigeret af Marita d. 02. september 2007 17:34:22
Marita, du må være enhver elektronik butiks ynglingskunde Men okay det med fingeraftryks-id, lyder sejt Men et webcam kommer jeg aldrig til at eje.
Vi har osse haft computeren gemt af vejen, men det er den ikke mere. Den står i det rum, vi opholder os mest i. En slags stue - eller måske er aktivitetsrum et bedre ord. (Vi har nemlig osse en 'stille-stue' ) Jeg synes det er hyggeligt, at man kan være sammen, selvom man sidder med hovedet inde i computeren
Duo processoren, er den ikke ved at 'være standard idag'? Eller forveksler jeg den med noget andet?
Jeg glemte forresten at fortælle at 'Politikens store naturbog' er et udmærket valg, hvis man ønsker at få skærmen lidt højere op.
Redigeret af Bertha d. 02. september 2007 18:31:49
Webcam, næh, sådan har jeg også sagt, og jeg har endda et i en skuffe, det er ét, som Johnny har givet mig, eller lånt mig, jeg er egentlig ikke sikker. Jeg har aldrig brugt det. Men de er en del af flere af de nye pc'er, har jeg lagt mærke til. Og jeg har en fætter, som jeg er meget nært knyttet til, og som jeg ind imellem taler med på Skype, og han har sit webcam tændt, og det er nu hyggeligt at se ham, når vi taler sammen, så jeg overvejer at tage det i brug, som jeg har.
Jeg har min pc stående på det lille kontor, jeg har. Ikke fordi jeg ikke vil have den i stuen, men jeg kan godt lide at opholde mig herinde.
Lige nu har jeg sat "ny pc-drømmen" lidt på hold, men lur mig, om ikke jeg alligevel snart skal have den eller en anden meget snart.
Jeg tror dog ikke, at vi kommer til at have pc i alle rum. Og dog..... i dag har Johnny en stor stationær stående på gulvet i soveværelset. Desuden har han to bærbare fra arbejdet, som han sidder ved i køkkenet, og jeg har så min bærbare her på kontoret. Så mangler vi kun pc'er på pigernes værelser og i stuen, så er der faktisk i alle rum. Så jo, det kan da være, vi ender med at have alle vegne. Men det er ikke noget, jeg drømmer om. Hygger mig på "kontoret".
Antal indlg: 1857 Bopl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 19. februar 2008 18:18:58
Jeg fik aldrig skrevet i denne tråd da den "levede", så der kommer lidt nu
Min første dims, var den største programmerbare lommeregner, der kunne fåes, en TI59, med magnetkort.
Det var i 80, jeg købte den inden jeg skulle læse videre. http://en.wikipedia.org/wiki/TI-59
Så kom de første billige hjemme computere, og jeg købte en Lamda, i 82, med ekstre RAM og ekstern båndoptager. Mest for sjov
Jeg lånte en Commandor 64 ind i mellem, og måtte tilsidst give mig i 84, og købte en Amstrad cpc 464. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Amstrad_CPC464.jpg
Indbygget båndoptager, en rigtig god computer. Dertil en matrix printer med 21 nåle.
Den kunne bruges til at skrive opgaver på og kunne programmeres i pascal og meget meget mere.
Jeg kom mere RAM i den, og en ekstern 5" floppy disk drev (lidt vildt i 85)
I 87 samlede jeg den første rigtige PC, alle delene indkøbt for 355 kr (!).
Et stor og lynhurtig sag på 4,75Mhz og 640Kb ram, harddisken var på 50Mb, det var ret vildt til den pris.
Dele i kabinettet blev løbende opgraderet herefter, indtil jeg i 1995 købte en sprit ny PC med Windows 95.
Den første Windows der kunne bruges til noget i praksis.
Ungerne fik den gamle til at spille på, Pixeline og andre med et vist indhold af pædagogik
Siden da er alt indmad skiftet flere gange, og en ekstern post server med netdrev har også været med men er nu dømt ude igen
Tilsidst var de 2 computere begge tilsluttet fjernsyn og stereoanlæg. Så når der var eks børnemelodigrandprix, blev det optaget på computeren og musikken lagt på cd, så ungerne fik en cd med det samme, lidt fikst
Ligesom de gamle LP plader kunne overspilles til cd.
I dag står den bare og står, jeg bruger mest de bærbare Novo computere, med de begrænsninger de nu har (det er jo Novos, så jeg kan ikke installere hvad som helst på dem)
Antal indlg: 1857 Bopl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt p d. 19. februar 2008 21:37:15
Rigtigt, Windows er faktisk ældre endnu
Den første version som næsten kunne køre var Win86 også kaldet Windows 1.0
Men der var ikke rigtigt nogle programmer til den, og hvis man prøvede at starte noget, manglede den RAM og gik ret hurtigt ned.
Så kom Win286 eller Windows 2.0, mere stabilt, og nu også med programmer til, jeg mener det var her word dukkede op.
Meeeeeen meget ram slugende, og idet den kørte grafik mode (ja i dag er der ingen der længere ikke gør det, men det gjorde man altså dengang, start en dos boks, og oplev nostalgien )
Men de mange grafik modes og de sindsyge mange drivere man skulle installere samtidigt med at man skulle instille interrupts, dma modes og memory områder, gjorde at man skulle være nørt for at indstille tingene (hvis det ikke virkede i første hug).
Men Windows 3.0 da virkede tingene, men der var stadigvæk 1001 muligheder for at indstille tingene forkert.
Jeg kan huske ophidsede diskussioner om vi skulle bruge Windows 3.0 og word eller wordperfect (der også kunne vise hvordan tingene så ud på udskriften (uden at skulle skrive det ud på papir) nemlig med "Vis udskrift", en vildt sej og helt ny funktion)
Nå word kunne ikke håndtere de mange hundrede siders dokumenter vi lavede, så wordperfekt vandt første runde.
Så kom Windows 95 med plug and play, nu skulle man ikke være atomfysiker hvis nye programmer eller nyt hardware ikke virkede (ikke ret tit i hvert tilfælde )
Nu var der windows til alle, også den generation der ikke havde haft PC før.
Antal indlg: 2480 Bopl: Spanien Tilmeldt: 20.02.06
Lagt p d. 20. februar 2008 21:34:30
Jeg er inponeret , hvor meget i ved om computere
Jeg ved ikke engang hvad min heder
Men når jeg trykker på den bliver den fyldt med magi
Det er virkelig alt hvad jeg ved om det
Knuser Pia
Antal indlg: 184 Bopl: Brejning Tilmeldt: 22.12.07
Lagt p d. 21. februar 2008 20:42:24
Hej
Nu faldt jeg lige over dit link til TI-59 Johnnyk. Fantastisk at se sådan en igen. Jeg startede med den lille TI-57. Senere fik jeg TI-59 med printer til. Her grundlagde jeg min viden om programmering. Jeg brugte den meget på handelsskolen husker jeg. Det også omkring 1980.
Senere fik jeg købt en (Sinclair) ZX-80, ZX-81, og ZX-Spectrum. Sjove minder som dukker op. JEg programmerede mest maskinkode. Men også GW-basic, Comal 80, Pascal og hvad det ellers hed.
Jeg mener jeg fik Windows 2.0. Smed det dog ud, da det intet kunne, udover at sløve min maskine
Commodore 64 med matrixprinter købte jeg også. Det var stort husker jeg... Jeg programmerede lykkehjulet og lagde det på 5 1/4 " diskette. Så satte jeg spillet til salg i den blå avis. Det gik som varmt brød, og betalte min første "rigtige" pcer.
Nå nu røg jeg vist ud over trådens oprindelige indhold, men jeg blev lige helt nostalgisk. Super tråd...
Vores nuværende pc er "bygget til os", og jeg vidste ikke hvordan den ville se ud før jeg hentede den . Det tænker jeg slet ikke på.
Lagt p d. 23. februar 2008 10:19:31
Hold a op hvor det hele vender tilbage igen
Kan huske jeg kviede mig ved at smide alle de spil ud jeg havde både på floppy disk og kassettebånd.
Selv dengang kunne man kopiere spillene hvis man havde en dobbeltbåndoptager.
Men hold da op hvor lød det underligt med alle de lyde.
Men det virkede
Lis
Citat
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er ndt til at logge p for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.