Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg21. December 2024 19:22
Indlogning
Brugernavn

Kodeord

Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Navigation

Forside
Astro-Numerology.dk
FORUM

Ny Cirkel

Anbefal Siden

Artikler
Klummen
Galleriet

LINKS som sidens medlemmer anbefaler

Kalenderen

Ugehoroskop
Træk et tarotkort

Kontakt os

Søg

Foreslå foto til Galleriet
Foreslå et link
Markeds Pladsen
Send Postkort

Nyeste artikler
Poveglia øen - Verd...
Winchester Mystery H...
Den røde Løber
Dykning
Waverly Hills sanita...
Mest læste artikler
Numerologi - ...: 12151
Arbejde i fys...: 9981
Pesten: 8307
I Have a Drea...: 7830
Fra bindebrev...: 6639
Fysisk medieskab: 5351
Besøg IKKE e...: 5248
Waverly Hills...: 5211
Et håbløst ...: 4845
Den røde Løber: 4641
Poveglia øen...: 4566
Problemer, de...: 4164
Winchester My...: 4145
Navnet - etik...: 4085
Dykning: 3993
Navneskifte e...: 3985
Net- og andre...: 3945
Spøgelsesjagt: 3831
Bekendtgørel...: 2382
Den sidste dag: 1997
Nyeste links
. Shianti
. Den Frie Arena
. Foenix
. WellnessMp3 - Hypnoterapi på mp3
. Registrer Hatecrime anonymt
. Tusindfryd
. Imod Vold.dk
. Kristoffers Mindefond
. Filmen om Kristoffer - en helt a...
. Skeptica.dk
Mest besøgte links
. Bog & Mystik - ... [4842]
. Eagle Road [1580]
. Trommeværkstedet [1396]
. Dansk Parapsyko... [1115]
. Mona Lindell [1025]
. ORENDA [972]
. Paranormal Efte... [953]
. MUTARE.DK [940]
. CIB software [940]
. Filmen om Krist... [886]
Nyhedsbrev
Kun for registrerede brugere
Tilfældigt profilbillede
27 brugere (77,14%)
Har allerede en Avatar.
Se indlæg
PORTALEN PÃ… ASTRO-NUMEROLOGY.DK | LIDT AF HVERT | Kort og godt
Forfatter Digtet "At blive menneske"
Empyrium
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 511
Bopæl: Næstved
Lagt på d. 29. december 2007 02:35:38
Kan i huske dette digt:

AT BLIVE MENNESKE

Det koster mere end du ved
at vinde sig en sjæl.
Først må du ned i vejens grus
og under hvermands hæl.

Og værgeløs og lille
må du være alles nar.
Du skal igennem skam og angst
og brændes ren og klar.

Først når din lille stolthed
smelter bort i smertens bål,
når du måske med bange sind
et stort og ydmygt mål.

Først når du har mistet alt,
når du har blødt og lidt,
får du dit eget ansigt,
som for evigt kun er dit.

Da vil det ske at alle
som du strejfer på din sti,
må hviske: Se et menneske
går netop nu forbi.

Da vi talte om det sidst, var der ikke nogen der vidste hvem forfatteren er. Det ved jeg nu. Min kære veninde var på besøg i aften, og hun mener med 99,99 procents sikkerhed, at det er Søren Kierkegaard. Hun har hans samlede værker, og har læst dem, så hun ved hvad hun taler om, så jeg tror godt vi kan regne med at det er Kierkegaard....smiley

Life is a rollercoaster
Tandpastaguru@hotmail.com www.empyrium.dk
Forfatter RE: Digtet "At blive menneske"
Mogens
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 184
Bopæl: Brejning
Lagt på d. 29. december 2007 09:05:00
Meget smukt og meget sandt Emp. Tak fordi du delte det med os - jeg havde ikke set det før. smiley

Hvis du vil kende meningen med vand, så drik.
ofelia
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 658
Lagt på d. 29. december 2007 10:43:17

Det digt har jeg aldrig hørt før
Men så sandt og smukt det er..TAKsmiley

kNUZZ Ofeliasmiley

Bertha
Brugere

Antal indlæg: 470
Lagt på d. 29. december 2007 11:36:24
Det må være et menneske stående ved afgrunden, der har skrevet det digt. Og der kunne være HC Andersen, som så vidt jeg husker led af svære depressioner.

Jeg ser digtet, som et udtryk for et stykke kunst: alt som fremkalder følelser, det være sig noget visuelt, det skrevne, som formår at fremkalde følelser hos den som beskuer/hører/læser, er kunst. Og ikke nødvendigvis smukt og rigtigt.

Det er et digt, jeg selv ville finde frem, hvis jeg havde behov for at søbe i selvmedlidenhed.
Empyrium
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 29. december 2007 15:49:28
Hej Bertha

Som jeg har skrevet under digtet så er det Søren Kierkegaard.

Jeg synes det er lidt altfavnende at sige at alt som fremkalder følelser, er kunst. I yderste konsekvens betyder det at hvis en person sparker en anden person over skinnebenet, er det kunst.
Jeg mener kunst er noget ikke alle kan frembringe, ellers er det.. ja, ingen kunst....

Jeg synes ikke at det er nødvendigt at føle et behov for at søbe i selvmedlidenhed, for at kunne nyde dette digt, som i mine øjne desuden er meget smukt, og rigtigt.

Men det er kun rart at vi mennesker ikke er enige om alting, ellers ville det være et meget kedeligt og ensrettet sted, jorden smiley

Life is a rollercoaster
Runah
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1146
Bopæl: Vestjylland
Lagt på d. 29. december 2007 17:30:09
Jeg må vist godt sige at det var mig der efterlyste digtet 'om at blive menneske' for en tid siden herinde - fordi jeg kunne huske et par strofer af det fra en anden gang jeg var stødt på det....og fordi jeg ser det som meget smukt og unik.
Og at Empyrium fandt det....smiley

Et digt om Et menneske, der ved hvad det vil sige at blive hånet, misforstået og få på puklen over alting.... OG et menneske der går gennem livets prøvelser, fordi måske netop dette menneske skal lære en lektie ( måske gennem flere liv ) - og skal lære ydmyghedens væsen og ikke mindst sin egen lidenhed og slippe det store EGO, der hele tiden spænder ben - netop for at blive et MENNESKE af kød og blod og sætte pris på kærlighedens nænsomhed og nærvær.

Modsat at være en robot eller centreret om sin egen navle..... eller noget andet...

Sådan mærker og læser jeg digtet og er det kunst ? ?...tjaa - hvis det er - så er vel kun fordi vi får oplysningen om at det er Søren Kierkegaard, der har begået digtet og hvis man kender lidt til hanss baggrund, at man så synes det....

Jeg har ikke et minut set digtet som kunst - er faktisk overrasket over hvis det er sandt, at det er Kierkegaards værk og måske ikke.... han var jo en 'besynderlig' mand og med mange indstængte følelser....

Kh Runah smiley

www.123hjemmeside.dk/digtercafe
Bertha
Brugere

Antal indlæg: 470
Lagt på d. 29. december 2007 18:32:11
Hej Emp
Ja, hvad er kunst egentlig?
For mig er det noget andre har skabt for at udtrykke feks deres følelser. Jeg er ikke enig med dig i, at det ikke er alle der kan lave kunst. Så længe der er nogen modtagere, og faktisk osse hvis der ingen er, så er det stadig et stykke kunst.
Et berømt maleri som 'mona lisa' ville stadig være et stykke kunst, selvom det aldrig var blevet udstillet og beundret af millioner af mennesker.

Jeg ser alle mennesker som unikke, potentielle kunstnere. Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være et eller andet antal mennesker som beundrere, for det kan kaldes kunst.
Og skal dette antal mennesker udtrykke positiv tilkendegivelse?
Hvis det er det, du mener er kriteriet for at nogen kan kaldes kunst?

En, som sparker en anden over skinnebenet, kaldes en voldsmand - ikke en kunstnersmiley

ps, ja kierkegaardsmiley

smiley
Redigeret af Bertha d. 29. december 2007 21:20:43
Anemone
Brugere

Antal indlæg: 1036
Lagt på d. 29. december 2007 21:12:18
Apropos menneske - Apropos kunst:

"Kun den, der virkelig kan elske, kun han er et Menneske, kun den, der kan give sin Kjærlighed hvilketsomhelst Udtryk, kun han er Kunstner.
Gjentagelsen (SKS 4,22; SV3 5,127"

Citat:af Søren Kirkegaard.

Knus

Kærlig hilsen
Anemone

"There´s a crack in everything, thats where the light comes in" Leonard Cohen
musling04@hotmail.com
Runah
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 29. december 2007 21:57:45
Der er også denne her som jo bruges temmelig meget i flæng og som jeg gengiver..... sådan lidt 'frit oversat' og den passer vist lige godt på kunst som på kærlighed.... smiley

frit fortalt efter Søren Kirkegaard
Den der ser sig selv som klogere og mener han i sandhed kan føre et andet menneske et bestemt sted hen, må først finde ud af hvor dette menneske står. Hvis ikke han kan dette og istedet vil påtvinge en anden sine ord er han enten indbilsk eller vil i virkeligheden gerne selv beundres....

MÃ¥ske er der en anden herinde der har det helt korrekte citat...smiley

Knuzz Runah

PS - og ja Bertha - vi er alle potentielle kunstnere i vores eget liv og det vi gør... og hvordan vi vælger at udfolde det, uanset om der er tilskuere eller ej.
Redigeret af Runah d. 29. december 2007 22:12:34
Empyrium
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 05. april 2008 23:55:50
Jeg genopliver lige denne gamle tråd, fordi jeg med skam i livet må indrømme at jeg ikke før har set Berthas spørgsmål til mig.

Bertha skriver:

Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være et eller andet antal mennesker som beundrere, for det kan kaldes kunst.
Og skal dette antal mennesker udtrykke positiv tilkendegivelse?
Hvis det er det, du mener er kriteriet for at nogen kan kaldes kunst?

Det kan jeg ikke mindes at have skrevet nogen steder Bertha....

Det er klart at Mona Lisa stadig ville være kunst, selv om ingen havde set det. Det billede er jo lige netop et eksempel på noget, ikke alle kan frembringe.

Jeg er ikke en af dem der falder for fup "kunstnere" der har en så imponerende hjernekapacitet, at de helt selv kan finde ud af at ploppe 10 guldfisk i 10 blendere.... Eller lægge 5 halve grise i en glaskasse... Det har ikke det fjerneste med kunst at gøre....

Det er ikke uden grund at der findes en talemåde der lyder: Det er ingen kunst... - om noget der ikke er svært....
Det er fordi kan alle lave det - er det ingen kunst.... Tag Thomas Kluge... Han er eddermame kunstner... Vore dages Michelangelo eller Da Vinci... Fordi det han laver, er der ingen andre der kan... Det Jens Jørgen Thorsen lavede, det kan enhver klovn lave, bare man er villig til at få maling på.... dilleren.... Ja undskyld....

Nææ, man skulle samle alle der får kunstnerstøtte eller hvad det hedder, i en stor hal, bede dem male en kronhjort ved en skovsø, og få en zoolog og en biolog til at vurdere deres arbejde... Ligner det ordentligt, så kan de få kunstnerstøtte.... Ellers ikke.... Fordi - så er det ingen kunst......

Life is a rollercoaster
Timian
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1520
Lagt på d. 06. april 2008 16:04:46
Åh...Men jeg elsker impressionismen....Og kan slet ikke se fascinationen af kronhjorten ærligt talt, så kan man sågu da tage et foto*G*
Så kunst er vel også lige så forskellig som mennesker er?*SSS*

KNUS og SMIL
Nuunu
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 06. april 2008 21:33:50
"Når man beskæftiger sig med at male, rører det ved noget i een - oftest smertenspunktet, men også glædespunktet - først da rører det ved noget i andre."
Citat www.doritolsen.dk - som er en af mine personlige favoritkunstnere *SS* Hæ! jeg er også gået i totalt maler-mode for tiden - aj, det er godt ... *SS* Men er det kunst? Jeg ved det ikke, det er ikke så vigtigt, det er der vigtigt for mig, er processen, mens det står på ...
Knus og dejlig søndag heroppe fra *SS*

[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede
Runah
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 06. april 2008 22:50:12
Hos nedenstående kunstner, som også er billedterapeut, var jeg på kursus hos, sidste sommer.
Det var ikke helt som jeg havde regnet med, da jeg ikke havde lyst til den tilrettelagte terapeutiske del, men bare ønskede at male og lære nogle teknikker....

Men jeg synes hun er knalddygtig - og kunst...ja det dukker jo op når det vil....

Terapeutisk indfaldsvinkel...... er det kunst eller ...?
http://www.ilegforalvor.dk/cirkel.html

BÃ…D - fantastiske farver
http://www.ilegforalvor.dk/skib.html

Shamanen - billedet taler for sig selv
http://www.ilegforalvor.dk/nikkedukke_1.html

.

Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 6
Ingen brugere online

Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Marita
18. maj 2024 11:19
Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.

Peter
25. april 2024 18:53
Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.

Peter
15. april 2024 21:59
Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!

Peter
17. juni 2023 22:54
:-)

Peter
11. oktober 2022 18:40
????

Replikarkiv
MÃ¥nen off
CURRENT MOON
Dybdemassage, healing, kurser m.v. off
off
Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg
© EyCom Kommunikation og PR og Astro-Numerology.dk 2004-2011.

Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen).
Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.

1554356 Unikke besøg