Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg21. December 2024 18:50
Indlogning
Brugernavn

Kodeord

Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Navigation

Forside
Astro-Numerology.dk
FORUM

Ny Cirkel

Anbefal Siden

Artikler
Klummen
Galleriet

LINKS som sidens medlemmer anbefaler

Kalenderen

Ugehoroskop
Træk et tarotkort

Kontakt os

Søg

Foreslå foto til Galleriet
Foreslå et link
Markeds Pladsen
Send Postkort

Nyeste artikler
Poveglia øen - Verd...
Winchester Mystery H...
Den røde Løber
Dykning
Waverly Hills sanita...
Mest læste artikler
Numerologi - ...: 12151
Arbejde i fys...: 9981
Pesten: 8307
I Have a Drea...: 7830
Fra bindebrev...: 6639
Fysisk medieskab: 5351
Besøg IKKE e...: 5248
Waverly Hills...: 5211
Et håbløst ...: 4845
Den røde Løber: 4641
Poveglia øen...: 4566
Problemer, de...: 4164
Winchester My...: 4145
Navnet - etik...: 4085
Dykning: 3993
Navneskifte e...: 3985
Net- og andre...: 3945
Spøgelsesjagt: 3831
Bekendtgørel...: 2382
Den sidste dag: 1997
Nyeste links
. Shianti
. Den Frie Arena
. Foenix
. WellnessMp3 - Hypnoterapi på mp3
. Registrer Hatecrime anonymt
. Tusindfryd
. Imod Vold.dk
. Kristoffers Mindefond
. Filmen om Kristoffer - en helt a...
. Skeptica.dk
Mest besøgte links
. Bog & Mystik - ... [4842]
. Eagle Road [1580]
. Trommeværkstedet [1396]
. Dansk Parapsyko... [1115]
. Mona Lindell [1025]
. ORENDA [972]
. Paranormal Efte... [953]
. MUTARE.DK [940]
. CIB software [940]
. Filmen om Krist... [886]
Nyhedsbrev
Kun for registrerede brugere
Tilfældigt profilbillede
27 brugere (77,14%)
Har allerede en Avatar.
Se indlæg
PORTALEN PÃ… ASTRO-NUMEROLOGY.DK | LIDT AF HVERT | Kort og godt
Forfatter Hvorfor varme hveder?
Tara
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1976
Bopæl: Vendsyssel DK
Lagt på d. 17. april 2008 21:44:04
Jeg havde glemt, hvorfor vi har traditionen med at spise varme hveder Store Bededags aften.

Jeg "gik på nettet" og søgte, og tænkte, at du måske også havde glemt hvorfor, så er du interesseret, kan du se lidt om, hvad jeg fandt:

"Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre.
Baggrunden er, at selve Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede- og bodsdag.

Derfor skulle bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød mv på selve dagen. Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at spise (og evt. varme) dagen efter."

Jeg kan ikke huske, hvor jeg fandt teksten, så derfor ingen kilde...

Kh Tara
http://www.123hjemmeside.dk/tusindfryd/16533464
Forfatter RE: Hvorfor varme hveder?
Johnnyk
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1857
Bopæl: Mern, Totemhuset
Lagt på d. 18. april 2008 00:49:41
Ja, varme hveder, det er ikke så ringe smiley

Det er nu mange år siden jeg har fået dem sidst.

Knus Johnny

Er du dig; eller er du inden i smiley
www.totemhuset.dk
Marita
Super Administrator

Brugers avatar

Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 18. april 2008 12:50:56
Mmmmm, varme hveder, det er virkelig lækkert. Vi fik dem altid i min barndom. Jeg hørte i onsdags i radioen, at de fortalte om, hvordan traditionen med varme hveder er opstået, og jeg læste det for nylig også i avisen. Og egentlig synes jeg ikke, det gør noget, at du ikke har kildehenvisning her, for du kunne lige så nemt have fortalt det med dine egne ord - hvis det altså ikke er dine egne ord.

Jeg kørte forbi bageren på vej fra arbejde forleden, og de annoncerede med friskbagte, varme hveder. Det var lige ved, at mine tænder løb i vand, men for ikke at blive fristet over evne, valgte jeg at fortsætte og ikke stoppe op og købe nogle af dem. De smager ellers himmelsk.

http://fusion.astro-numerology.dk
mai_lindhart
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2446
Bopæl: Himmerland
Lagt på d. 19. april 2008 21:02:41
Jeg var på arbejde den aften, så jeg fik varme hveder. Der bliver holdt på traditionerne i det hus, og det er jo dejligt. Hvederne er virklig et hit hos vores beboere. Og hvor er det dejligt at se forventningen og glæden hos dem da jeg stod og skal hveder over og lunede i ovnen. Vi tog et stort fadfuld med ind til kaffebordet, og så guffede vi ellers. Jeg ved ikke hvem der havde købt dem, men der var i hvertfald sørget godt for os. Faktisk så spiste vi de sidste i morges, så mange var der.Og selv om de er lidt tørre, så smager de altså godt.
Er der nogen der er i tvivl om, hvorvidt vi har det godt der hvor jeg arbejder smiley
Marita
Super Administrator

Brugers avatar

Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 20. april 2008 01:00:21
Nej, mai, det er vist alle tiders sted, du arbejder - både for dem som bor der, og for jer som arbejder der.smiley

http://fusion.astro-numerology.dk
mai_lindhart
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 20. april 2008 20:25:09
Ja, det sjove eller underlige er så, at der faktisk er nogle af de ansatte der er møj trætte af deres job. De er sikre på, at de kunne få det meget bedre i en børnehave eller måske et plejehjem. Jeg har arbejdet både på fritidshjem og på plejehjem, og de er godt tossede hvis de tror de ansatte de stader har det bedre end os. Det er ikke ret længe siden jeg sidst drøftede det med en kollega, en af dem der vil skifte job. Hun mente, at hun ville have det bedre et sted hvor de ansatte kom bedre ud af det sammen. Jeg fortalte hende, at jeg har arbejdet mange steder og der er altid konflikter mellem de ansatte. Uanset hvilken arbejdsplads det er. Her hvor jeg arbejder er de så småting der bliver blæst op og malet i alarmfarver. Det er fuldstændigt hen i vejret. Der er en flok mennesker der har et fælles mål (heldigvis for det) nemlig at gøre hverdagen så god og sjov som mulig for vores beboere. Det lykkes over al forventning. Vores beboere har det godt og sjovt. Vi får dem til at føle sig ønsket og værdsat. Vi giver dem så godt et liv som det er os muligt. Hvorfor går folk så og finder på dum fnidder at irriteres over. Det er tåbelige ting såsom, a har glemt at smide sine brugte handsker i skraldespanden. B har brugt tomater fra dåse i stedet for de friske der var købt til maden. C har....og så videre. Vi ku ha det så godt, og det har vi jo rent faktisk også, hvorfor ikke bare sætte pris på det og nyde det ? Jeg har verdens sødeste og dejligste kollegaer...hvorfor kan de ikke enes ?
Nuunu
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1323
Bopæl: Hjortshøj
Lagt på d. 21. april 2008 20:07:31
Mennesker kan være være nogen underlige størrelser, Mai....smiley
Jeg serverede varme hveder for vores sejlende gæster her i weekenden. Godt nok var det dagen efter St. Bededag, men de hittede alligevel *SS* Hele skibet duftede bare så lækkert *SS*
Der var ellers aktivitet på båden her i weekenden. Vores skygge rendte op og ned ad trapperne, op på broen, ned igen - jeg følte det på et tidspunkt, mens jeg lavede mad, at jeg blev "rørt" ved - kan det lade sig gøre? Det kildede så meget i mine nakkehår, at jeg var nødt til at ryste hovedet for at få det til at gå væk ....

[i]Life is easy, when you know the tricks[i]
Citat: Min forlovede
mai_lindhart
Brugere

Brugers avatar

Lagt på d. 22. april 2008 13:22:28
Nuunu, det kan sagtens lade sig gøre. Ikke bare som en kilden, men som direkte berøring. Jeg har faktisk være yde for det flere gange. Jeg fik engang et slag på skulderen/ryggen. På Fisketorvet (butikscenter) Det var vildt underligt.
Jeg har også været ude for, at "en" stod og strøg mig over armen. Jeg var iskold på hele den side bagefter.
Så fysisk berøring kan sagtens finde sted smiley
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 5
Ingen brugere online

Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Marita
18. maj 2024 11:19
Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.

Peter
25. april 2024 18:53
Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.

Peter
15. april 2024 21:59
Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!

Peter
17. juni 2023 22:54
:-)

Peter
11. oktober 2022 18:40
????

Replikarkiv
MÃ¥nen off
CURRENT MOON
Dybdemassage, healing, kurser m.v. off
off
Forside · Astro-Numerology.dk · FORUM · Artikler · Klummen · Søg
© EyCom Kommunikation og PR og Astro-Numerology.dk 2004-2011.

Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen).
Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.

1554211 Unikke besøg