Antal indlæg: 1857 Bopæl: Mern, Totemhuset Tilmeldt: 19.02.06
Lagt på d. 19. juni 2006 15:24:23
Gode tider for skovbranchen
18. jun. 2006 08.40 Andre nyheder
De hårdt pressede fynske skovbrug går lysere tider i møde.
Ikke fordi at der bliver tyndet ud blandt dem, men fordi at priserne på tømmer endelig stiger.
Konsulent fra HedeDanmark Leif Lauritsen forklarer at prisen nu er næsten ligeså høj som før nedturen, der opstod oven på stormen i 1999.
- Jeg vil sige at vi allerede er kommet op det niveau, som var før disse stormfald. Det var specielt stormfaldet i 1999 og i 2005 der slog bunden ud af markedet, men de lagre er efterhånden brugt op.
Stigningen skyldes primært den generelle positive udvikling, folk har simpelthen flere penge og dermed et større forbrug. Afsætningen af alle former for løvtræ er dikteret af mode. Det handler både om møbler, gulve og køkkener.
Skovbrugene får dog stadig skarp konkurrence fra Østeuropa
- Det østeuropæiske tømmer er billigt og af god kvalitet. Deres nåletræer vokser langsomt og giver stærkere træ til konstruktions- og byggebranchen. Det ser ud som om at prisstigningen vil fortsætte, det er jo ikke voldsomme stigninger. Der skal mange år til før det virkelig batter noget for alvor. Men i skovbruget er vi jo vandt til og tilfredse med små stigninger. Jeg plejer at sige at prisfald sker natten over, hvor i mod prisstigninger tager umådelig lang tid, siger Leif Lauritsen.
Det var vel nok dejligt, så kan vi måske se frem til billigere dansk træ hen ad vejen. Og skønt endnu en gang at konstatere, dervi simpelt hen bare er flere penge mellem hænderne på danskerne.
Det var vel nok dejligt, så er skovejerne nok tilfredse og ser fortrøstningsfuldt på fremtiden. Og skønt endnu en gang at konstatere, dervi simpelt hen bare er flere penge mellem hænderne på danskerne.
Spring til debat:
Besøgende
Gæster online: 2
Ingen brugere online
Antal brugere: 40
Ikke aktiverede brugere: 0
Nyeste bruger: Jona
Klokken
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.
Marita 18. maj 2024 11:19 Peter, du er ikke alene. Men der er ikke meget at gøre ved det. Angående lukker og slukker: jeg er her endnu.
Peter 25. april 2024 18:53 Ok, sidste mand m/k lukker og slukker. Undskyld jeg forstyrrede.
Peter 15. april 2024 21:59 Jeg er her endnu, og jeg savner de gode gamle fora. Facebook er en phis i en hornlygte, og jeg fatter ikke, at jeg er den eneste der kan se det!
Indhold: alle rettigheder forbeholdt navngivne forfatter eller Astro-Numerology.dk (Marita Kristensen). Ingen tekster må anvendes kommercielt uden forudgående, skriftlig tilladelse fra forfatteren.