Forfatter |
Yes, så er jeg ikke helt på gal vej he he |
Maj-Britt
Brugere
Antal indlæg: 252
Bopæl: Nordjylland
Lagt på d. 21. september 2006 07:46:14 |
|
|
Ja jeg har lagt artiklen her, det er for mig gode nyheder
Læs denne artikel, pludselig er det jo lovligt at sove til kl ni
A-mennesker har en genfejl
Hører du til gruppen, der står op før hanen, har dit indre ur stillet tiden fire timer frem ved en fejl.
B-mennesker har sagt det i årevis, men nu kommer beviset for, at det ikke er naturligt at være A-menneske. Det skriver metroXpress.
Forskere fra Berlins medicinske universitet har nemlig kortlagt, at nogle menneskers indre ur er stillet fire timer frem ved en genetisk fejl.
Resultatet er ekstreme A-mennesker, som knap nok kan holde sig vågne om aftenen og i stedet slår øjenene op, når det stadig er først på natten for alle os andre.
Det er lykkedes at kortlægge sammenhængen mellem en mutation i det velkendte klokke-gen, der styrer det indre ur, og den sjældne søvnlidelse FASPS-syndrom, forklarer dr. Achim Kramer i en pressemeddelelse fra universitetet.
»Det er det første tilfælde, hvor reguleringen af kompleks menneskelig opførsel kan kobles direkte til gener og molekylære mekanismer,« siger han.
Ifølge overlæge Jes Gerlach, forfatter til bogen 'Søvn', er det et stort fremskridt for forskningen i søvnens mysterium. Hvor mange der har den sjældne genfejl, ved man ikke, men 'ofrene' kan nu bedre få hjælp til at snyde fejlen.
»Det er et gennembrud. 10-15 procent af befolkningen lider i perioder af søvnløshed. Folk, der har denne type genfejl, kan nu prøve at modarbejde det og snyde hjernen, på samme måde som vinterdeprimerede mennesker bruger stærkt lys til at snyde det indre ur, der styrer døgnrytmen,« siger den danske søvnforsker.
Kilde: metroXpress
Lever du? Eller eksisterer du? |
|
Forfatter |
RE: Yes, så er jeg ikke helt på gal vej he he |
Marita
Super Administrator
Antal indlæg: 4788
Lagt på d. 21. september 2006 08:59:53 |
|
|
YES!!!!